Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

1 Like

Hva ved argumentet var dårligste ever? Med trygg havn mener jeg selvsagt i forhold til andre investeringer. Kanskje går vi inn i en langvarig økonomisk krise; da vil også boligprisene slite.

Men det kan sikkert gjøres veldig gode kjøp nå mens hysteriet er på topp og folk ikke kan gå på visning, men personlig tror jeg boligprisene kommer til å være høyere om ett år enn de er i dag. Men selvsagt kan jeg ta feil : )

90% belånte boliger når bankene er desp etter cash trenger ikke være en trygg havn…

1 Like

Der hvor det er masse gjeld så er det klart det kan gå fort nedover når folk står uten jobb og mange må selge.
Boligmarkedet er svært forgjeldet.
I prosent blir det jo ikke like ille, men en nedgang på 20 % merkes veldig bra når man har en dyr bolig.

Det er usannsynlig, gjeldsopptak vil bli sterkt redusert i å. Dvs blir ikke mye “nye” penger i omløp. Pluss nå forsvinner svært mye verdier også…
Er ikke som 2016 hvor penger ble økt drastisk pgr mange økte gjelden.
Vi vil få massekonkurser og høt arbeidsledighet. Det rr umulig forhindre. Staten vil ikke baile ut alle. Et godt eksempel er butikker/næringsliv som blir påvirket av cruisestopp. Får de kompensasjon? Nei, de går glipp av milliarder i inntekter, men det kan ikke erstattes.
Frisører, butikker utenom dagligvare, treningssenter osv.

Gjeldsøkning er det som holder økonomien i sving. Det er UMULIG det skjer i år.

Sjeføkonom Macic i Prognosesenteret ber også om at folk tenker løsninger. Hun tror ikke at det vil bli noen full stopp i boligmarkedet.

– Jeg synes en del dømmer dette nedenom og hjem, men jeg er ikke der. Det finnes mange løsninger nå, og hvis man har litt godvilje så kan man få til visninger. Folk skal nok klare å kjøpe og selge selv i disse tider.

2 Likes

“Koronakrisen får ikke bare konsekvenser for utleie- og salgsprosesser, men også for bygging av nye boliger. Bygging av nye boliger i januar var ni prosent ned fra samme måned i fjor. Nedgangen var elleve prosent i februar, viser tall fra Boligprodusentenes Forening.”

Lol , mye rart man skal skylde på Korona.
Vanskelig å innrømme var slowdown på gang fra før og ekspertene tok feil, men nå skal de skylde på Korona.
Nå venter jeg på nye veddemål på hvor mye ned.

Edit:
Sjeføkonom Nejra Macic i Prognosesenteret tror ingen vet hvordan spredningen vil utvikle seg og hvilke konsekvenser det får for økonomien.

Dermed er konsekvensene for boligmarkedet også uklare, mener hun:

– Dersom de siste strakstiltakene som myndighetene har innført, fører til at spredningen bremser opp og at vi klarer å eliminere viruset helt før sommeren, så vil nok ikke boligmarkedet kollapse på grunn av et par måneders pause, sier hun til NRK.

Ja det er vel litt av en “dersom” det :sweat_smile::scream: eliminerer helt.
Lever vi i isolasjon eller? Om vi eliminerer det og begynner leve fritt vil vi bli smittet av de som ikke er like flinke. Er det ikke oppnådd flokkimmunitet enda pgr vi har vært så flinke redusere smitte så tar det fort av igjen.
Kanskje hun skal se litt på stonks, da skjønner hun vel alvoret.

1 Like

Da ville jeg for all del solgt eksisterende bolig før jeg kjøpte ny og større. Må regne med fallende priser de nærmeste par årene.

Var litt komisk å høre Eiendom Norges uttaler forleden dag om at de regnet med redusert aktivitet på boligmarkedet, men at det ikke ville føre til negativ prisutvikling.

De er selvfølgelig ikke objektive, og derav svaret. Alle indikasjoner peker på fallende priser på boligmarkedet i tiden framover.

3 Likes

Hvis tilbud og etterspørsel faller samtidig, så stemmer jo det greit nok. Kraftig rentefall gjør jo ting billigere. Økt arbeidsløshet og usikkerhet trekker motsatt vei.

5 Likes

Hvis ikke banken min følger opp snart bytter jeg bank!

2 Likes

Du ser jo den gikk opp og var forhøyet. Fremdeles ikke den den burde være om man priset faktisk inn renten og evt lavere renter fremover. Vet ikke hvordan ser ut nå, kan hende de nye superlånene på 3mnd har roet ned markedet. Men er ikke noe rart what so ever at DNB ikke ha halv poeng, siden markedet ikke har priset det inn. Marginene deres blir squeezet nå som 3M er forhøyet.

Tror boligprisene i Bergen og Stavanger kommer til å falle kraftig fremover.

I Bergen bygges det mye i tillegg, så der kan det bli brutalt

Oslo nok vil klare seg fint. Verre med Vestlandet og enkelte oljetunge distrikter.

1 Like

Ja, dessverre.

Heldigvis tenker vi sier, mvh. 5x+ årsinntekt i boliglån :man_dancing:

1 Like

Dere ser ut for å glemme at hus markedet i oljetunge kommuner har ligget nede siden 2015/16. Så vil anta at man ikke får like mye pryl som man kunne ha fått.

Jeg har spådd at når støve legger seg så vil krav til 15% EK forsvinne. Kanskje erstattet av krav om deler av lån i fast rente på lange kontrakter.

2 Likes

Det gjør meg ingenting, vi har heldigvis solgt (og kjøpt) for ca. 6 måneder siden og har en bolig nå vi nok kommer til å bo i de neste 10-15 årene. Boligprisene har ikke vært kjempebra her siden oljekrisen i 2015-2016 så jeg forventet egentlig at det ville falle mer, men kanskje ikke så brått som det kanskje nå vil gjøre :wink:

1 Like

Er eiendomsinvestor i Stavanger. Heldigvis god sikkerhet, men dette kan bli ubehagelig i en region hvor veldig mange har 90-100% belåning. Bankene vil fort måtte begynne å kreve mer sikkerhet på låneboken.

2 Likes