Hvorfor ser det så svart ut for norsk økonomi da? Fordi oljeinvesteringene flater ut?
Personlig gjeld, personlig forbruk, detaljehandel, oljeinvesteringer, infrastruktur prosjekter, offentlig forbruk, norsk krone, manglende evne til å skape nye arbeidsplasser, over regulering, politisk maketesløshet, lønnsutvikling , dagens PMI tall
For å nevne noen få
Det blir ikke lett å få fart på denne økonomien slik det er i dag. Men helt bekmørk er det jo ikke.
Men nå må vi være forsiktig slik at vi ikke kupper tråden.
Vi må nok over 3% regelen med oljefondet på størrelsen den har nå samtidig som det faktisk taper verdi. For å kunne stimulere økonomien kreves det mange milliarder… vi bruker jo allerede heftig.
Merk at når jeg snakker om global resesjon ovenfor i innlegget mitt spiller jeg bare videre på scenarioet Jan Ludvig legger frem.
Det tror jeg ikke.
Norge graviterer rundt Oslo-regionen, så hvis vi får nedgangstider vil bare enda flere nordmenn søke seg mot hovedstaden i håp om arbeid. Som igjen vil føre til press på på boligmarkedet i hovedstaden.
Du glemte noe viktig, eldrebølgen
Noen som har erfaring eller tips til utvidelse av leilighet? Har en liten leilighet på St.Hanshaugen, rett på utsiden av verandadøra er det en platting på 50kvm som ikke brukes til noe (brukes av veranda for leietakeren som bor der). Det er en platting som er opphøyd 70cm over resten av fellesarealene i bakgården. Jeg har et ønske om å legge inn bud på dette fellesarealet på neste årsmøte. Men er usikker på hvilken kvm-pris jeg skal tenke meg på. Tanken er å kunne utvide leiligheten med ca 30kvm til, så jeg får større stue og et soverom ekstra.
Tips til arkitekter som har erfaringer med tilsvarende prosjekter?
Tips til kvm pris når jeg skal legge fram saken på årsmøte?
Andre ting jeg ikke tenker på?
Hvor lang tid tar det fra børspanikk/-kræsj til boligmarkedet i Oslo begynner å rakne?
Tror Oslo holder seg best faktisk,
Fordi Oslo og sentrale deler av Østlandet er Norges beste arbeidsmarked, ser mye verre ut for Bergen og Stavanger.
Dette er jo et interresant spørsmål. Trenger jo ikke ha noen umiddelbare utslag på boligmarkedet. Renten blir jo senket, og noen vil vel tenke at bolig er bedre enn børs i slike tider. Derimot kan jo det bli en downturn om arbeidsplasser begynner å ryke, og folk ender med å «må selge». Hva mener andre?
Tror ikke folk har høydeskrekk her i hvertfall. Men kan bli mindre folk på visninger og lengre omsetningstid.
Helt til oljepengene fra vestlandet uteblir. Problemet i Oslo er at det er for dyrt for vanlige mennesker.
Hadde ikke kjøpt en 40kvadrat leilighet der borte for å si det sånn nå.
Steder hvor oljekrisa allerede har senket prisene har jo åpenbart demonstrert lavere renter er ikke alt her i verden. Nå har vi i tillegg hatt enorm bygging, så tror det blir for mye på tilbudssiden.
Jeg tror ikke vi slipper unna realøkonomien blir påvirket igjen av oljekrakk, så høyere arbeidsledighet/dårlgere tider i bedrifter, vil føre til dårligere stemning.
Oslo er litt annerledes, men nå krakker jo det mer enn bare i oljen. Sist gikk olje til helvete og aksjer/boliger i Oslo til skyene. Tror ikke det nødvendigvis skjer nå.
Det der er bare en myte. Bor flust med fattigfolk i Oslo
Mister folk jobber i stort monn så går det nok ned her også. Men hadde en god visning nå med 7 interessenter. Hilste på alle med foten
Er en del av de med 20+eiendommer som har valutalån. En jeg kjenner måtte inn med 300k i dag. Kanskje 300k til neste uke…
Angående krise i verden med Corona, olje osv er det jo snakk om kanskje renten skal ned;
“Hun trekker en parallell til 2016, da boligprisene i Oslo steg over 25 prosent etter flere rentekutt under oljekrisen.
– Da fikk rentekuttene overraskende sterk effekt i de områdene som ikke ble rammet av oljekrisen. Det er ikke utenkelig at det skjer igjen, sier hun.”
Hvis prisene stiger med 25% i hovedstaden selger jeg leiligheten å kjøper meg et château utenfor byen!
Jeg tror eiendom er en av de siste virkelig trygge havnene. Selvsagt, om Coronaviruset plutslig skulle mutere og vise seg å være den nye Svartedauen, der flere titalls prosent dør, er saken en annen. Jeg tror ikke det skjer, og siden alle må ha et sted å bo så kommer prisene til å hode seg. På den andre siden; om arbeidsledigheten fyker i været sliter også boligprisene.
Noen som vet omfanget avAirbnb leiligheter i de større byene?
Vil jo tro at de som har basert seg på slik utleie vil merke det godt
Alle måtte ha et sted å bo i 1987 også. Dårligste argumentet ever.
Boligprisene går saktere ned en aksjer da, så hvis alt er ok om 6 mnd, så har det ikke rukket p skje så mye.