Selv om dette blir makroøkonomi så poster jeg det på “Boligmarkedet”-tråden fordi retning og nivå på renta er kanskje det folk er mest spent mtp boligpriser, og kostnader ved å ha boliglån.
Og dette er en fortsettelse på Sparebank 1-økonom Elisabeth Holvik sitt utspill om at hun tror at: “Norges Bank bløffer, og mener at renten trolig er hevet for siste gang”.
Og en forklaring på hvorfor (hvis man tror at Elisabeth har rett) det er morsomt hvis Norges Bank bløffer(og tror internt at renten ikke trenger å heves i desember), men utad, og kommunisert (eksernt) får rett i at renten skal opp en gang til.
Mao; bløffer, og får motvillig og ufrivillig rett.
Så til resonnementet:
Det er en klar grunn til at Norges Bank styrer etter kjerne-inflasjonen, og ikke en ren KPI, og det er at det tar tid for priser på innsatsfaktorer som råvarer, hvor oljeprisen er den desidert viktigste,
å “trickle down through the economy”, i mangel av et bedre norsk uttrykk.
Basically ser man effekten av oljeprisen på kjerneinflasjonen 1 år etter tilsvarende bevegelse i oljeprisen.
Dvs; nivået på inflasjonen påvirkes sterkt av hvordan oljeprisen har forandret seg siste året, YoY.
Ser vi feks på US headline CPI siste årene ser den omtrent slik ut:
Sammenligner vi det oljeprisen:
Så ser vi at fra midten av 2020 ut første halvår 2022 (t.o.m. 1H22), så steg oljeprisen jevnt og trutt, og det gjorde inflasjonen også.
For å være helt klar;
det er forandring av oljepris sammenlignet med 1 år siden som avgjør hvordan inflasjonen ser ut.
Som man da ser av figuren over (Pris på Brent Spot) er det ikke merkelig at kjerneinflasjonen har falt betydelig fra midten av 2022 (110-120$) frem til sommeren 2023 (70$), som tegnet inn med en lilla linje.
Men ser man på den grønne linja , så ser vi at inflasjonen trolig har bunnet ut, og det er derfor figuren på US Headline inflation for august, hvor den snur opp, merket med rød ring er ganske foruroligende mtp inflasjonen fremover.
Når Norges bank snakker om at neste renteøkning kommer i desember er vi altså på blå linje , om oljeprisen holder seg på disse nivåer, og kanskje nærmer seg 100$, og dessuten en ganske frisk økning på 25% fra jula 2022 til jula 2023.
Det er derfor jeg mener at en renteøkning i desember blir uungåelig om ikke man får senket oljeprisen.
Og hva som verre er, skulle oljeprisen øke frem mot sommern 2024 er vi på den gule linja
, for en oljepris da på 110$ vil tilsi en stigning nesten 60% i forhold til sommeren 2023, og selv en pris på 90$ gir et fortsatt inflasjonspress med bortimot 30% økning i oljepris YoY.
Det som bekymrer meg særlig (og sannsynligvis ECB og NB også) er at man ikke har fått ned inflasjonen mer, tross det kraftige fallet i oljeprisen/inflasjonen YoY til sommeren 2023, tross at man har økt renta jevnt og trutt. Jeg tror at de angrer på at de ikke økta renta masse, som kanskje med 1 prosent av gangen i forhold til “kvartinger”.
Det er også “bekymringsfullt” at selv med alle disse renteøkningene så er arbeidsledigheten lav, for det er bare på etterspørselssiden for olje EU kan gjøre noe med oljeprisen; og å få ned inflasjonen, som kjent er Russland og Saudi-Arabia i total kontroll på tilbudssiden. Og Joe Biden har spilt ut sitt kort med å tømme SPR (USA sin strategiske oljereserve).
Og kort sagt EU kan kun aktivt styre etterspørselssiden; med økt rente og økt arbeidsledighet.
Norge kan heller ikke sette ned renta hvis EU må sette opp renta, da vil den norske krona krasje spektakulært.
Mao, jeg har liten tro på at vi ikke får noen renteøkning i desember om ikke man klarer å få ned oljeprisen.