Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Man ber alltid budgiver om å åpne budet. Dersom de nekter, så gir selger alltid et hemmelig tilbud til en annen på lista på en høyere pris og huset blir solgt før budgiveren med det hemmelige budet får svar på sitt bud.

At dette nå er borte er bra. De burde stoppet kupping også. Bud direkte til en 90 åring som har gått til megler for å selge er helt horribelt umoralsk. Burde kun være lov mot proffesjonelle.

5 Likes

Ingen som tvang dem til å godta budet :innocent:

1 Like

Når er dette innføres/trer i kraft fra ?

Er nok en prosess som tar litt tid vil jeg tro.
“Finansdepartementet har i dag sendt et oppdrag til Finanstilsynet om å foreslå nødvendige forskriftsendringer.”

2 Likes

Skriftlig frarådning til selger om å avslå hemmelig bud har jeg praktisert i 12-13 år nå. De første 7-8 årene jeg var megler hadde det aldri skjedd.

Tenkte umiddelbart at dette var noe tull første gang jeg fikk et. Klekket ut en plan på sparket som fungerer fint for selgerne mine. Eller så bare avslår de.

Praktiseres mest av byggefirma, proffe og rike eiendomskjøpere og folk fra Stavanger av en eller annen grunn.

6 Likes

Hvorfor det? Det finns allerede nesten 700000 pers i arbeidsfør alder som ikke jobber eller studerer. +100 søkenden per jobb, fler før enkle jobb er legio. Så hvorfor skall noen til et avlegset kaldt land før å prøve å slå seg inn på en knalltøff arbeidsmarked?

Vi får for få barn og behovene øker.

Den varslede utviklingen tok mindre enn en mnd. Det lå i kortene da.

• Alt blir solgt med én gang

Utleier, Boligsalg | Pøser ut tidligere utleie-boliger til salg

Dette får meg til å tenke på en øvelse i cities skylines 2 der de brukte ai til å kjøre gjennom problemet med altfor høye boligpriser, hvor dette ble løst ved å bli kvitt store utleieaktører. Men så lenge det er for få boliger sammenlignet med etterspørsel, vil jo prisene øke.
At utleieaktørene selger kan jo føre til nedgang i pris for boligmarkedet, kjøp av bolig, medfølgende et problem for utleiemarkedet.

Problemet er som jeg nevnte over at det startes ekstremt mye færre nye boliger nå og har gjort i et år eller to nå. Type 25% nystartet vs før renten gikk opp.

• Boligprisene i Norge steg 4,4 prosent i januar, ifølge Eiendom Norges boligprisstatistikk.

Hvis det er noe annet dere lurer på…

2 Likes

Någon som har boligpriser per fylke i Norge før Januari ? Den Eindom Norge presenterer og som ligger tilgengelig er liksom bare 6 byer.

1 Like

Regionsrapporter her. Evt. prisindeksen til SSB.

2 Likes

Er vel bare 2024 der

1 Like

Ja blir bare laget 4 i året

Så statistik før varje kvartal er umulig at få. :slight_smile:

Har ikke noe med boligmarkedet konkret å gjøre, men vi leier midlertidig etter å ha solgt leiligheten vår og flyttet. Vi har all verdens tid til å sjekke alt som blir lagt ut, og har god nok økonomi til å vurdere det meste, men det er omtrent ingenting som er interessant. Det er mulig jeg har dårlig smak, men det meste av boliger er dritkjedelige; det er bare nitriste, sjelløse firkanter/rektangler, med dårlig soneinndeling. Alt ser helt likt ut(!). Jeg har selv bodd i to slike dritkjedelig leiligheter, så det er på ingen måte ment som kritikk til de som bor der, men mer hvordan utbyggere prosjekterer ting. Vi har vært på en visning (vedlagt link), hvor vi egentlig angret på at vi ikke kjøpte den, på tross av at den hadde en del mangler/behov for utbedring. Vi ble først i ettertid bevisst på hvor sjeldent det er med noe som ikke følger samme oppskriften. Det har ingenting å si om boligene er rimelige eller luksuriøse, det er selve rominndelingen som ikke appellerer i det hele tatt.

Denne er heller ikke perfekt, med kjedelige hvite vegger og noen merkelige løsninger, men synes uansett den er 1000 ganger mer attraktiv enn 99,99% av andre boliger. Skal det virkelig være så vanskelig å finne noe som skiller seg litt ut fra alt det andre?

9 Likes

Endeløse krav og forskrifter innebærer at tilnærmet alle nybygg blir like. Jeg skal snart kjøpe nytt i Oslo, og ser for eksempel utelukkende på gamle bygårder der man kan få god takhøyde, gjerne stukkatur, romslige oppholdsrom og pene fasader.

Eksempel på en bolig med oppgraderingsbehov men stort potensial og mye av det jeg ser etter:

9 Likes

Enig at disse er flotte men vær oppmerksom på at alle vegger i 1890-talls gårder er bygget med murstein og støpet som holder mursteinene har nesten ikke binding igjen. Hvis man skal gjøre endringer (oppussing) så raser det gjerne masse dritt.

2 Likes

Kjent med denslags, gamle ting har sine nedsider (ikke at de veier opp de positive for min del, da - viktig at sameiet er godt drevet, og det er de stort sett i områdene jeg ser på) :+1:

4 Likes