Hvor høy giring får du kjørt tenker jeg er et stort poeng her…
Ja, lave boligpriser og høye renter, mens i nyere tid har det vært omvendt. Det du ville si er at prisene har begrenset oppside gitt den høye gjeldsgraden?
Dessertgenerasjonen det vel. Den taustigen er solid trukket opp.
Det er jo et markant klasseskille her. De som nyter direkte godt ved å ta ut provisjon og husleie og alle mulige andre inntektstrømmer fra boligmarkedet er jo selvsagt superfornøyd med at pyramidespillet blir dyrere og dyrere å tre inn i. For ikke å snakke om å belåne boligmassen for å gjøre andre investeringer.
Stakkars de som skal starte sin vei i boligmarkedet nå.
Da øker også risiko.
Si derfor at du har 5 mill cash som du må plassere, uten å låne
Rentefradraget var på 67% da
Salige Victor Norman var jo inne på noe ved å faktisk flytte bort statlige arbeidsplasser og myndigheter fra Oslo til mindre steder. Men han var vel også den siste som klarte å gjøre noe særlig på den fronten.
Det nye regjeringskvartalet kunne fint vært desentralisert f.eks.
Da har vel aksjemarkedet alltid vunnet?
Poenget med boliginvesteringer er i stor grad den høye giringen du kan ha.
Det var for 2022. Den er nok en god del høyere nå. I artikkelen ble det spekulert i rundt 15-16%.
Mener å ha hørt at det i praksis var på 100% for mange
Trond Giske ville legge det til Kjeller i Lillestrøm.
Hadde spart oss for minimum 50 milliarder🙈
Før skattereformen av 1992 hadde norske husholdninger fullt fratrekk av gjeldsrenter, og dette kombinert med høye marginalskatter, ga særskilte insentiver for å ta opp boliglån. Etter skattereformen ble koplingen mellom marginalskatt og fradrag for gjeldsrenter fjernet, og vi fikk et flatt fradrag på 28 prosent.
Satsen på 28% ble beholdt til 2013. Deretter ble den senket ned mot dagens 22 %. Dette fradraget er inkludert i oversiktene lenger opp i tråden.
50mrd er bare rene penger ifm utbyggingen, tenk på hvor mye samfunnet (innbyggerne og næringslivet i Oslo) betaler i årene fremover i tapt tid, omsetning og stress!
Standard for husbanklån var, og er så vidt jeg vet fortsatt 30 år. Det var det i alle fall på alle de lånene jeg har hatt der.
Virker som norske politikere gir flatt faen i den biten der
Endringen ned til 28% mener jeg å huske kom i 1987. Samme året som jeg rakk å få kjøpt min første leilighet rett før boligmarkedet og alle andre markeder kollapset.
Regjeringen foreslår her tre hovedendringer:
- Forbud mot formidling av hemmelige bud.
- Et mulig minstekrav på 30 minutter for akseptfristen.
- Nye tiltak mot «kupping», altså direktebud til selger som omgår den åpne budrunden.
“Boligkjøp er den største privatøkonomiske beslutningen de fleste av oss gjør gjennom livet. Disse lovendringene vil føre til større trygghet, mer åpenhet og gjøre budrunder mer rettferdig, sier Vedum til avisen.”
Synes egentlig dette virker fornuftig.
Jepp fornuftig, selv har jeg brukt hemmelig bud med god suksess ved flere anledninger. Men det er jo egentlig helt useriøst opplegg.
Og du har jo brukt det for å betale en lavere pris enn reell markedsverdi. Bra for deg, ikke bra for selgeren.
Korrekt, bra for meg. Men både selger og megler ble irritert på meg når vi kjøpte hytte på Hvaler i fjor sommer. Kjente litt på skammen først, men ga seg fort med en kald pils på egen brygge etter overtakelse