Det første spørsmålet er jo om korreksjonen kommer om 1 år, 5 år eller om 10 år. Det andre spørsmålet er hvor stor korreksjonen blir på. Hvis korreksjonen kommer fem år, men prisene har gått opp 50% til da, og korreksjonen blir på 33%, så kan man jo like gjerne kjøpe nå.
Jeg planlegger å jobbe i Oslo i ca 1-2 år og skal ta med meg familien til sommeren. Å leige et hus som er stort nok koster minst 25 tusen kroner i måneden. Da er det vel bedre å kjøpe ett passende hus og selge om 1-2 år?
Å leige hus er slik som jeg ser det ett sikkert tap, mens å eie er med sannsynlig fortjeneste. Noen som er enig/uenig?
Eg er helt sikker på at det aldri er feil å putte penger i bolig.
At det kan komme mindre korreksjoner gjør det nok, men i det lengre perspektiv så er eiendom og bolig en sikker vinner. ( så lenge økonomien ikke faller fullstendig i hope da )
Å leie, er jo bare putte pengene i andre sin lomme, og en dårlig ide, men kjekt for utleier at noen hjelper til å nedbetale egen bolig.
Kan være ok å leie for korte perioder, bare for å føle seg frem litt.
Kjøper mann og det ikke helt blir som tiltenkt, så er det stort sett greit å selge igjen, skulle markedet være lunket en periode, kan man jo leie ut til markedet bedrer seg igjen.
Eg er ikke tvil: kjøp
Husk meglerkostnader på ca. 80k + dokavgift 200k? . Sjeldent lurt å kjøpe for bare et år eller to… For 3 til 5 år er det derimot veldig lurt å kjøpe
Hytta til Røkke :
Er nok litt over standard eg har i min hytte, som eg kjøpte i høst for 1,5 m
Å selge et hus til fem millioner koster fort 100.000, mens dokumentavgiften er på 2,5% eller 125.000. Hvis du bare skal bo i ett år, så hadde jeg gått for å leie. Hvis du eier i dag, og vurderer å flytte tilbake til samme stedet, så hadde jeg helt klart leid og leid ut.
Gikk kanskje litt fort, og fikk ikke med meg 1-2år.
Blir en del faste kostnader tilknyttet kjøp/ salg som man kanskje sliter litt med å innhente på en så kort periode.
Hvor mye må du ut med for et hus som koster 25.000 per måned å leie? 8-9 mill? Tenk deg nøye om
Klarer ikke å la deg stå helt uimotsagt her.
Helt sikker på at det aldri er feil å putte penger i bolig. <- Du ser vel selv hvor bombastisk og skråsikkert det er?
Det er helt riktig, at med måten vårt skattesystem subsidierer boligeiere, så har de de siste 15 år vært en veldig god ting å sitte i boligmarkedet for de aller fleste. Men, akkurat nå er prisene så høye i forhold til lønningene at det rett og slett ikke er rom for at de kan stige særlig mye mer, og renta er snart så lav som den fysisk kan bli.
Derfor, hvis du av en eller annen grunn mister inntekten din, så kan du fort sitte i en veldig lei knipe, og i verste fall bli nødt til å selge boligen din med hundretusener i tap, og vips er hele egenkapitalen din borte vekk.
Tenk f.eks hvis en nyutdannet i oljebransjen i stavanger kjøpte en leilighet for 3 millioner, mister jobben og må flytte? Leiligheten er plutselig kun verd 2,7 millioner, og du må også regne utgifter til megler og dokumentavgift. Og når boligmarkedet korrigeres, så synker også leieprisene fordi mange småinvestorer “wannabe bolighaier” er desperate etter å få leid ut.
Det er et tap på mellom 300.000 og 500.000 right there. Jeg er sikker på at mange på dette forumet er ganske unge og aldri har opplevd noen boligkorreksjon, men jeg husker derimot at huset jeg kjøpte i januar 2009 ble forsøkt solgt for 400.000 over den prisen jeg fikk det for sommeren før. Små prosentsatser blir fort jævlig store tall.
Og giringen nordmenn tar i boligmarkedet gjør oss jo egentlig til like crazy gamblere som kinesiske retailinvestorer.
Skal du kjøpe nå? Det kan faktisk fremdeles hende at det er en god ide, please ikke ta meg for en krakknisse.
Men noen sikkerhetsregler på veien:
- Så høy egenkapitalprosent som du bare klarer på lånet ditt. 15% er et utrolig lavt minimum, og blir spist opp av den minste korreksjon.
- Velg kortere løpetid på lånet, og ikke en gang vurder avdragsfrihet. Økning av løpetid og midlertidig avdragsfrihet er sikkerhetsventiler du kan bli enig med banken om hvis du finner at du sliter med avdragene.
- Lag “din egen fastrente”: Sett inn penger tilsvarende 2% rente inn på en sparekonto, slik at hvis renta stiger så er du allerede vant til å ikke ha de pengene tilgjengelig, og du kan trekke penger fra sparekontoen din hvis du trenger det.
- Vær SIKKER på at du har minst 3-5 års langsiktighet.
Takk for gode svar. Jeg jobber på ett prosjekt med ca 2 års varighet i Oslo nå, men det kan bli lenger enn 2 år i Oslo da jeg kommer fra konsulent bransjen i Stavanger som sliter. Håpet er at det skal ta seg opp innen Olje og Gass i 2018 men det kan fort bli 2020 før vi er tilbake til normalen for selskaper som feks. Aker og Aibel. Kona ble sagt opp fra jobben sin i januar mens hun var ute i mammapermisjon. Så det er “hårda bud” i Stavanger for tiden…
“Alle” sier at markedet i Oslo skal opp de neste 2 årene. Jeg ønsker ikke å selge huset vårt i Stavanger da vi har bygget dette selv og da vi sannsynligvis ikke får tilbake tilsvarende hus (beliggenhet) hvis vi vil tilbake om ett par år.
Renten vil holde seg lav i Norge i lang tid. Jeg planlegger å leie ut huset i Stavanger og leie eller kjøpe i Oslo. Det er billig å låne penger for tiden men dyrt å leie.
Har bodd i Oslo i 12 år selv og opplevd bra prisøkning og jeg mener man har god sjanse for fortsatt prisstigning. I sentrum/populære områder av Oslo er nye boliger nesten like i pris til gamle. Det viktigste for å garantere seg prisøkning er at du kjøper i et område som er super hot(F.eks. en pen, oppusset 1880 talls gård på beste del av Sagene, Torshov eller Grünerløkka med balkong osv.), at leiligheten er særegen og at mange deltar i budrunden. Da er det sannsynlig at boligen er like hot når du skal selge. Dette betyr selvsagt at det blir høy kvadratmeterpris, men sånn er det jo
Når vi snakker om sola:
– Alle boligkjøp i Oslo under ti mill. er trygge, sier Jan Ludvig Andreassen, sjeføkonom i Eika-gruppen, til E24.
Du kom meg i forkjøpet
Kjøpe i stor-oslo nå og selge de neste 2-3 årene tror jeg vil være god butikk.
Hvis oljeprisen snur, så kan Stavanger være spennende å investere i, forutsatt at det fortsetter å falle litt til.
Sikkert lurt, kjøp til 10 millioner og ta 8 millioner lån, det går heeelt fint fordi prisene kanskje vil stige litt til. Idioti synes jeg.
Jeg er jo enig med deg… men jeg tror ikke folk låner så mye som 8 mill.
Et ungt par med hver sin leilighet. Selger disse og frigjør 1.5-2.5 mill hver…
Da er ikke et hus til 10 mill utenfor rekkevidde lenger.
Med 1,5% rente som vi nå går mot(Og kanskje det blir liggende der i 20 år?) så vil 5 mill ligge på 17 000,- per måned i nedbetaling over 30 år. Tror det er ganske mange familier som har råd til det : )
Hva blir det på 4% som vi hadde i 2014?
5mnok til 4% rente, pr måned: 24.000kr, men du må trekke fra 4000kr i rentefradrag. Greia er vel at det vel er mer typisk å ha mindre enn 2,5mnok i egenkapital pr part, så et hus til 10mnok blir vel fort 8mnok i gjeld som pr måned gir: 38.000kr, med 6500 i rentefradrag.
@holmes hvis du har tro på krisescenarioet ditt, så er vi vel på vei mot en Japan-kollaps og 30 år med ørkenvandring? Sentralbankene og statene kjører ihvertfall nøyaktig samme oppskrift: lav rente, mer statlig gjeld. Sannsynligheten for høyere rente er vel neppe stor?
Problemet med gjelden er vel heller at en eller begge mister jobben, og at lønningene går nedover.
Jeg tror jo det er sunt for økonomien dersom vi får en nedgangsperiode nå og går tilbake til mer normale renter i hvert fall opp til 3-4% ( og det er ikke høye renter). Jo lenger vi fortsetter med denne rentepolitikken jo større vil konsekvensene bli, for eksempel at folk setter seg i veldig høy gjeld.
Et positivt scenario for meg er at vi får en nedgangsperiode nå der vi lar selskaper og feilinvesteringer gå konkurs, og der aksje og eiendomspriser vil falle, men som igjen vil skape nye muligheter for økonomisk vekst videre (japan scenario er også mulig, men mer negativt).
Den artikkelen over er jeg veldig skeptisk til: Er dette virkelig en god grunn til å kjøpe bolig?
"Norsk økonomi er inne i en lavskonjunktur som følge av den kraftige oljebremsen. "
Mulige risikofaktorer
- Arbeidsledigheten stiger
- Arbeidsinnvandringen synker
- Rentene stiger
- Sentimentet blir negativt (det er jo slik ofte at en trend er selvforsterkende frem til den møter et fundamentalt maksimum / minimum nivå og når det snur og blir en ny trend så blir denne igjen selvforsterkende).
Neppe representativt med 2,5 m pr part, og jeg tror ikke en gang det holder pr par/ husstand.
Dersom man tror dagens rente nivå holder seg over lang tid, type 10-15 år, som nok mangen tenker på i forhold kjøp av bolig og til hvilket rammer man kan handle utifra, så tror eg vi er på ville veier. ( da anbefales kjøp av Axa ).
Eg ville vertfall sikret meg at eg tåler en oppgang til minimum 5-6 prosent, samtidig ville eg da anbefale å spare måntlig beløp som er diff fra dagens rente og opp minimum ett par prosent, og gjerne enda mer.
Om man da møter en renteoppgang, så har man mulighet til å justere seg, uten at man merker forskjell på faste avgifter, men at man evt sparer mindre og betaler mer gjeld, men fortsatt lik sum totalt.
Ellers det jo bare betale ned mer på lånet enn hva man må, ( det gjør eg å kona ), vet mangen som kun betaler rente og ikke avdrag, passer ikke meg.