Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Hva er det du ser som gjør at du tror vi ikke går mot Japan-scenarioet? Jeg er forsåvidt enig med deg i at på lengre sikt (10år+), så er det mer fornuftig hvis selskaper som ikke eier livets rett går konkurs, men det kommer sammen med en hel rekke personlige tragedier og mye fingerpeking. Hvilken regjering tror du har baller for å gå i den retningen?

Jeg må ha misforstått denne tråden. Trodde den handlet om hvorvidt boligmarkedet kunne være et bra sted å investere pengene sine, ikke en tråd for planlegging av husholdningsøkonomi :stuck_out_tongue:

At hver part har over 1M i egenkapital er i høyeste grad reelt hvis hver part har eid en leilighet i oslo i 2 år eller mer. Og det er jo i oslo markedet bolig til 10M er aktuelt

1 Like

Det er veldig vanskelig å spå, et scenario er at ECB må følge etter USA dersom de fortsetter å heve, det er jo problematisk med alt for stor divergens. Jeg er som sagt ikke helt sikker, selv om jeg håper det vil skje.

Kanskje blir det 0 rente :

http://e24.no/privat/laan/eksperter-om-bankenes-utlaanskrig-saa-mye-kan-boliglaansrentene-falle/23647960

1 Like

Er dette samme person som gjorde følgende uttalelser for et par uker siden? Seriøst.

[quote]Sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen i Eika Gruppen mener det er på tide å være bekymret også i Norge.

– Da oljeprisen var høy, var jeg helt avslappet til den norske gjeldsutviklingen, både fordi Oljefondet var stort og økte raskt, og fordi nordmenn hadde store aktiva i blant annet bolig. Nå er situasjonen helt annerledes: Oljeprisen er lav, og snart vil vi sprenge handlingsregelen. I tillegg vil boligmarkedet flate ut, sier han.[/quote]

1 Like

Dersom renta skulle gå opp til f.eks. 5% så kan staten innføre skattefradrag på renter opp til 67% som de gjorde sist. Men det kommer til å ta lang tid, årevis før vi får en rente på 5%. For at det skal skje må nok lønnsveksten være svært høy i en lengre periode eller Europa begynne å gå som en kule. Og hvis, det skulle skje så er det plutselig ikke så farlig med 5% rente lengre for inflasjonen vil ha spist opp mye av lånene. Dessuten vil mange ha betalt ned mye på lånene før renta er opp til 5%. Nå skal vi fortsatt fortsette nedover et år eller to til. Så kan det hende vi blir stående i ro der nede en god del år før vi går oppover igjen. Slik som USA eller til og med Japan (15år?) En større andel av befolkningen vil være eldre (de har ikke mye lån).

Dessuten, når bankene gir ut lån til privatpersoner så gjør de en SIFO test der de får fullstendig oversikt over kundenes inntekter og faste utgifter. Når kundene er gift og har 2 barn må de sitte igjen med ca. 12000 (enslig uten barn må sitte igjen med 9000) når alle renter er betalt på en rente som er 5% høyere enn nå (!) og alle faste utgifter, samt et budsjett som SIFO har laget.

Livsoppholdsutgifter omfatter det beløpet som husstanden skal ha til mat, klær, helse, fritid, reise, telefon, husholdningsartikler og lignende. Husbanken anbefaler at satsene fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) benyttes som et utgangspunkt. SIFOs referansebudsjett oppdateres årlig.

Referansebudsjettet fra SIFO er ett eksempel som viser hva det koster å leve på et rimelig forbruksnivå for det aktuelle husholdet. Med et rimelig forbruksnivå menes et forbruk som kan godtas av folk flest. Det oppfyller kravene til vanlige helse- og ernæringsstandarder og gjør det mulig for husholdets personer å delta i de mest vanlige fritidsaktivitetene på en fullverdig måte.

Jeg er overhode ikke bekymret for renteoppgangen for 95% av de som beholder jobben sin. Det som jeg er mer redd for er en økende (og importert) arbeidsledighet samtidig med en aldrende befolkning. Jeg regner med at jeg får kr 0,- i pensjonsutbetaling fra staten.

2 Likes

Var ikke noe motstridene der. Norge er ikke Oslo vet du.

Renten i Norge vil ikke gå tilbake til 4% før “oljesmellen” er over. Slik som det ser ut er prognosene tidligst 2018 før Oljeselskapene og leverandører tjener penger igjen. Boligmarkedet i Oslo er en “safe bet” på 2 års sikt.

1 Like

Dette er jo veldig kort horisont for en boliginvestering.

2 Likes

Det spiller ingen rolle om renta går opp til 4%. Alle som har fått lån må kunne tåle 7%. Hvis de ikke tåler det har de ikke fått lån. Derav minimum 15% egenkapital.

1 Like

Det er jo litt mer komplisert enn det, folk strekker seg veldig langt nå fordi det er billig å låne, de vil garantert strekke seg mindre langt dersom rentene er 4%, greit nok de fleste vil kunne betjene lånet, men disse pengene ville ellers gå til konsum og går dermed ut av økonomien og vil skape lavere aktivitet som igjen kan skape en negativ spiral med høyere arbeidsledighet osv.

2 Likes

Jada at boligprisene kan gå ned sier jeg ikke noe på, men det er ingen krise. De fleste som skal selge skal kjøpe ny i det samme markedet. Jeg tenkte mer i forhold til krisestemning og om folk blir tvangssolgt i hopetall fordi ingen evnet å betale regningen sine. Det tror ikke jeg.

Fun fact: Den suverent største grunnen til tvangssalg de siste årene har vært en regning på ca 5000 kroner på halvårabbonnement på kommunale avgifter. Det ligger stabilt.

3 Likes

Jeg opplever at flere kunder ikke får lån, ikke får kommunale startlån og ikke får mellomfinansiering til å kjøpe før de har solgt.

2 Likes

Det er også veldig viktig poeng, tilgangen på kreditt - det hjelper ikke at folk ønsker å låne masse og kjøpe dyrt dersom banken sier nei.

Her må det vel også poengteres at du opererer et stykke utenfor stor-Oslo? :slight_smile:

Ikke for en investering i bolig, men kort tidshorisont for en bolig til seg selv

1 Like

Du tar det litt ut av kontekst. Jan L er ganske konsekvent på 2 ting:
1: boligmarkedet skal opp i Oslo og omegn de neste 2 årene, i hovedsak på grunn av lav rente og økt tilflytting, kombinert med lav tilbudsside i markedet.
2: en gang etter 2018 vil vi se at rentevåpenet mister effekt og for boligmarkedet sin del, vil vi da få utflating, Oslo inkludert.

Så skal jeg si meg enig i at han er litt svart/hvitt i uttalelsene sine

1 Like

Nei i den konteksten følte jeg ikke det var nødvendig. Bankene i Oslo må vel operere nokså likt som i resten av landet når det gjelder hvordan de må vurdere betjeningsevne opp i mot renteoppgang på 5%.

Det må de, men faktorer som jobbsikkerhet er bedre i markedet på østlandet, og de fleste får frigjort mye kapital ved salg av egen bolig.
Basert på budrundene i Oslo og omegn, så virker ikke mellomfinansiering å være et problem.

Jeg mener vel bare å si at det ikke overrasker meg om det er regionale forskjeller.

Det kan så klart være dere får rett av boligmarkedet stiger to år til. At huset til 10 millioner skal bli verdt 12 eller 13 millioner om to år, men jeg ville aldri tatt sjansen på det selv. Jeg tror ikke at det er et safe bet, men heller et veldig risikabelt bet som så klart kan slå til (men man må være forberedt på at det kan være verdt 7-8 i stedet om to år).

Jeg tror det er mer sannsynlig at huset er verdt under 8 enn over 12 om to år, og forventet avkastning lav eller negativ, men det er som sagt min egen tolkning.