Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

1 Like
2 Likes

Da må vel meglerne droppe lokkepriser og samtidig så må takstmannen øke verdi på takstene…?
Det som markedet er villige å gi for objektet skal jo uansett gjenspeiles i en verdi- og lånetakst samt i prisantydningen.
Uansett så tror jeg det hadde vært greit å få bukt med en del av lokkeprisene som er i hovedstaden, er jo ofte man ser det på mindre leiligheter.

3 Likes

Meglerbransjen er enig med meg om å eie i stedet for å leie i Oslo :blush: http://www.dn.no/privat/2016/04/05/1529/Boligpriser/denne-grafen-fr-eiendomsmeglerne-til--sp-nytt-boligprishopp

1 Like

Nei! Nå tuller du! Er vi der nå lissom?

3 Likes

[quote]

• Hva kan bryte trenden?

• Hvis optimismen daler eller at bankene setter stopp for økte boliglån. Men enn så lenge merker vi ikke noe til det, sier Dreyer.[/quote]

Høres betryggende ut - “enn så lenge”

Fantastisk også at artikkelen er basert på en slags teknisk analyse av en graf som viser veksten i boligprisene, kanskje ikke det sterkeste beslutningsunderlaget for å gjøre en mange million-investering?

Greit nok hvis dette hadde kommet litt etter v-formasjonen i 2009, men hvorfor alle kjøpsanbefalingene når det allerede er veldig dyrt?

2 Likes

Sjeldent den er under 5% da :slight_smile:

1 Like

Kniz :grin:
Stakkars Nils Nordvik mener meglerne gjør en tabbe ved å kutte honorarene sine :stuck_out_tongue:

Den interessante delen av artikkelen er hvor få boliger som er til salgs ifht normaltilbudet

1 Like

Hvert år bygges det 5-7000 færre boliger i Norge enn det er behov for, ifølge administrerende direktør Per Jæger i Boligprodusentenes forening.

– Det bidrar til et stort prispress i og rundt byene. Situasjonen er aller verst i Oslo, hvor det bygges 3000 boliger hvert år, mens behovet er 6000, sier Jæger.

Sikkert flere enn meg som ønsker at alle byer fremover helst bør utvide i høyden fremover. For å få det til å svare seg må vel kvm.pris opp antar jeg.

Porteføljen min med eiendommer stiger og stiger. Med 7-8salg i mnd og 8-10 nye som blir lagt ut hver mnd så er det ikke akkurat trange tider i Vest.

1 Like

Gjentar min egen spådom om videre vekst i 2016 og 2017. Oppbremsing i 2018 og nullvekst med potensiale for fall ifra 2019.

Fallende rente og for lav utbygging er argumentasjonen for perioden 2016-2018.
Oppbremsingen kommer fordi inntektsveksten ikke følger prisutviklingen lenger.
Så er det endel jokere som gjør det vanskelig å spå hva som skjer etter 2018.
-Hvis oljeprisen stiger, så følger kronekursen etter. Hvilket igjen kan fremtvinge renteøkninger
-Oljebransjen kommer ikke til å stå for tilsvarende sysselsetting som tidligere, vi vil trolig ha en høyere ledighet i 2018 enn vi har idag.
-Hvis politikerne kommer på banen og får fart i boligbyggingen, så kan vi få et overskudd på tilbudssiden. Et slikt scenario utspiller seg eksempelvis i Stavanger idag.

2 Likes

– Utsiktene for norsk økonomi kommer til å føre til at vi i løpet av året kommer til å se negative tall for arbeidsinnvandring til Norge generelt – og ikke bare for Sverige, tror Andreassen.

1 Like

Antagelig det skumleste på leiemarkedet som i sin tur direkte påvirker kjøp og salg av boliger… Trekk ut 150.000 svensker, polakker og litauere fra markedet over en rask periode, så er det en betraktelig mindre gjeng som skal ha hus.

1 Like

Hvor skal svensker og polakker dra da? Hjem? Hvis det var et alternativ så har de vel allerede dratt. Kronekursen går vel ikke lenger ned enn der den er/har vært tenker jeg…

Det har jo hele tiden vært et alternativ for dem å dra hjem, men Norge har av åpenbare grunner vært mer attraktivt enn konkurrerende arbeidsmarkeder. Flere jobber, høyere lønninger, som i tillegg har blitt betalt med en sterk norsk krone.

1 Like

I Stavanger var det en artikkel om at 1 av 10 arbeidsledige var polakker hos e24

De fleste polakkene og “party svenskene” har vel bodd i 8 manns kollektiv med dårlig standard. Tviler på at dette har noe særlig påvirkning på boligmarkedet i Oslo. Det er bare bra med litt nedkjøling, da prisene på leiligheter spesielt har blitt alt for høye. Det er mye spekulanter og investorer som driver prisene opp i Oslo har jeg inntrykk av.

1 Like

Fortsatt fest i Oslo sitt boligmarked. Er spent på om dette blir reflektert i kredittveksten hos privatpersoner utover året

1 Like

På ett år har nordmenns forbruksgjeld økt med 11 prosent. Flere eksempler viser at forbrukslån brukes til å skaffe egenkapital ved boligkjøp. Det bekymrer Eiendom Norge.