Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Skremmende hvor lett det er å få seg forbrukslån. Veldig mange av disse små selskapene som leverer slike forbrukslån ignorerer veldig ofte eventuelle anmerkninger og andre lån personer måtte ha før de signerer dem som ny kunde. De er bare glade for at de får nye kunder og selgeren får ekstra på bonusen sin.

Hvorfor har vi egentlig så mange useriøse selskaper som leverer forbrukslån, spør jeg meg selv. Boliglån har alltid vært litt ekstra jobb med å få seg, og det er jo egentlig forståelig når det gjelder et så stort beløp. Selv denne biten med å skaffe seg boliglån, har også blitt noe lettere enn før, men det blir ikke missbrukt og selskapene tar en seriøs grundig sjekk av kunden før han / hun signeres inn. Når det kommer til forbrukslån så virker det som om det ikke er noen kontroll eller krav til kontroll i det hele tatt. Hvorfor tillater vi oss å la slike selskaper dra ut penger av folk på denne måten? Å låne penger skal være en tillitserklæring fra begge parter.

Ikke rart forbruksgjelden stiger blant nordmenn, og værre skal det bli. Ikke alle er like selvstendige når det kommer til penger.

3 Likes

Er jo litt offtopic, men er helt enig i at det er alt for lett å skaffe seg forbrukslån.

Man burde nok antagelig funnet et nytt og mer beskrivende navn som tilbyderene var nødt til å bruke, som “høyrentelån” eller noe i den duren.

Edit:
Tenkte litt på det, “forbrukslån” er jo egentlig et et helt crazy ord, det hentyder jo til at dette er penger som det fint egner seg å bruke på hist og pist. “Aller siste utvei”-lån et bedre alternativ?

2 Likes

Australia: http://www.news.com.au/finance/real-estate/buying/will-housing-bubble-pop-in-2017/news-story/4fe05fed1c277a096df33242a26caf6c

http://m.smh.com.au/business/property/oecd-warns-australian-property-prices-facing-dramatic-and-destabilising-demise-20160602-gpaijc.html

Veldig annerledes enn i Norge, men interessant!

0 lønnsvekst men kontinuerlig vekst i belåningsgrad, i hovedsak for å finansiere bolig, tilsier at det er en boble som bygger seg opp.
Men som jeg har argumentert for tidligere i denne tråden, så tror jeg ikke at den kommer til å sprekke før renten begynner å stige.

3 Likes

Boligpyramidespillet begynner å vakle i Stockholm

6 Likes

Kan du kopiere inn hele artikkelen? Har ikke DN+

Steget 16% i de beste strøkene i fjor så da er det vel ikke akkurat så rart om det da bremser litt 1 måned i år. For meg høres det helt naturlig ut…

1 Like

Det er ikke rart i det hele tatt. Det blir nå innført strengere krav til nedbetaling 2% årlig ned til 70% belåningsgrad, og 1% ned til 50%. Boligrentene har sluttet å falle. Hva skjer dersom rentene begynner å stige, men konjunkturen dabber av?

Samme scenario kan utspille seg i Oslo de neste årene med stadig svakere konjunktur, mens rentene allerede er presset ned. En bolig for å bo i må man ha innenfor grensene av sin egen økonomi, men å gjøre investeringer eller øke eksponering her virker risikabelt.

5 Likes

Tidligere artikler i DN og e24 har også indikert at det er en økende andel sekundærboliger i Oslo, samtidig så faller leieprisene.

Jeg har ikke hatt spesielt stor tro på en boligboble tidligere, og har det heller ikke nå.
Men det begynner å bli veldig tydelig at potensialet nå er til stede.

1 Like

Har noen tilgang til dagens finansavisen. Ser på forsiden at to meglere spår boligprisene opp 25% i 2017. Hvilke argumenter har de for dette? Har noen bilde av de relevante sidene?

Med 1,9% rente, så er renteutgiftene på et lån på 5m på litt under 6000 i måneden. Penger er latterlig billig for tiden.

2 Likes

Mange likheter :joy: mangler bare økende utbyggingstakt

2 Likes

Mangler en del andre ting også. Som matmangel.

2 Likes
2 Likes

Så, hva skjer hvis markedet snur litt? Vil disse spekulantene sitte på boligen, eller bare skyfle dem unna med litt tap?

3 Likes

Det er her den store usikkerheten kommer inn…
Har de stor nok kredittfasilitet til å sitte på boligen eller blir de tvunget av bankene til å selge med tap?
Vi ser nå fallende utleiepriser i Oslo samtidig som sekundærboliger står tomme. Kan det bety at boligunderskuddet i Oslo området mindre enn vi tror?

5 Likes

Jeg tror vi er i begynnelsen av “mania phase” :grin:

1 Like

En annen tolkning av det er at “New Paradigm”!!! var i 2008, “Bull trap” var 2008/9 og at vi nå er på toppen av "Return to “normal”. Stemmer ikke med toppene på grafen, men stemmer bra med hvordan renten har gått. Det er ikke så veldig mye mer å hente igjen der. Vi ser jo allerede at det er noen markeder ikke får finansiering (f.eks tank), så det er begrenset hva lav rente kan gjøre alene.

1 Like

Må bare konstatere at jeg er langt ifra noen ekspert på dette, men hvis du ser på realboligprisen, boligpris i forhold til generelt prisnivå, kan det jo se ut som vi er sted mellom “Enthusiasm”, “Greed” og “Delusion”. Det stemmer jo forøvrig bra med mitt generelle inntrykk også når folk begynner å ta opp forbrukslån for å finansiere bolig.

http://www.okonomiskeblikk.com/boblete-boligpriser/

4 Likes