Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Den nederste linjen som indikerer rentenivå er egentlig hele grunnen til at jeg tror prisene skal fortsette opp litt til…
Vedrørende forbrukslån til boligkjøp, så har vi vel ikke håndfaste data på dette? Forøvrig enig i at det er urovekkende.

Fin oversikt!

Jeg skulle gjerne hatt med denne grafen som viser gjeldsbyrden til norske husholdninger som har steget med 500% i denne boligboble perioden.

4 Likes

Jeg tror at for folk flest er det bare en ting som betyr noe, og det er hvor mye de må betale pr måned på boliglånet.

3 Likes

Eller hvor mye de kan låne til boligkjøp (.) :champagne::champagne::chart_with_upwards_trend:

2 Likes

Det er også slik at prisutviklingen i seg selv blir en trigger. Dersom den når et tak og begynner å falle så er det helt andre mekanismer som jobber mot markedet. F.eks lånet blir en stadig større del av verdien og det blir umulig å kjøpe noe større siden EK er lav eller borte, spekulanter trekker seg bort, folk venter med boligkjøp osv.

1 Like

Den forrige grafen hentet jeg fra den bloggen jeg linket til under, så nå lagde jeg like gjerne min egen(med forbehold om feil):

Jeg brukte Kvm pris istedenfor boligprisindeks og alle serier, utenom rente og folketall, er deflatert med konsumprisindeksen (til 2015).

En del av seriene manglet 2015-tall så vær obs på at det kan være feil der.

Ellers er alle serier hentet fra enten Norges Bank eller SSB.

8 Likes

befolkningsvekst og langvarig lave renter

"Kort oppsummert er det særlig innvandring og gjennomsnittlig levealder som spås kraftig vekst fremover.

(…)

SSB knytter imidlertid svært høy usikkerhet til egen innvandringsprognose. De bemerker at nettoinnvandringen kan få plutselige svingninger, blant annet som følge av endring i asylsituasjonen og politiske skifter."

1 Like

Jepp. jeg tror innvandringen blir sterkt begrenset over tid, som et resultat av innstramming i asylpolitikk og at det kommer endringer i trygdesystemet.

Men jeg har jo bare spådd fremtidig “bust” for boligmarkedet i denne tråden, så jeg må nesten komme med noen argumenter for motsatt syn også :slight_smile:

Hvis politikerene responderer som de bør, ved å øke reguleringstakten for boligtomter og f.eks tillatter bygging av flere høyhus, så vil jo det virke regulerende på prisstigningen.

1 Like

Det er verdt å merke seg at SSB konstant undervurderer befolkningsveksten og har bommet kraftig hver gang. Vi skulle f. eks. passere 5 millioner i 2020. Det sa de i 2010.

1 Like

Vi må vel uansett regne med at flyktninger har noe lavere kjøpekraften enn snittet av befolkningen, derfor er det spørsmål om dette vil fyre opp under boligprisutviklingen i like stor grad som arbeidsinnvandring (som nå er mye svakere).

når det er flyktninger og ikke innvandring, så blir bolig finansiert av kommunal sektor

2 Likes

Hvor lenge gjelder dette?

Kan prøve å lese litt om hvordan systemet fungerer. Min kommentar over er ganske unøyaktig, men når en kommune mottar flyktninger, så overtar de også ansvaret for husvære. Jeg skal undersøke litt

1 Like

Det er mange høyt utdannede flykninger som kommer. Regner med at legene og advokatene har råd til leilighet eller hus etter et par år…

1 Like

Sant

Uansett er nettoinnvandring generelt litt fallende pga økende utvandring blant utenlandske statsborgere

2 Likes

Jeg har ikke lest rapporten enda, men definerer den om innvandringsbidraget kommer fra “innvandring” eller “flyktninger” ?

I grafen over inkluderes både flyktninger (22%), familiegjenforening (39%), utdanning (5%) og arbeidsinnvandring (33%). Fordelingen gjelder 2015.

2 Likes

Kan du lage en logaritmisk versjon av denne grafen også? Da kan vi se hvordan den prosentvise bevegelsen er nå i forhold til tidligere bobler.

2 Likes

Antar det bare er å endre y-aksene til logaritmiske? Det blir i så fall sånn:

Før jeg lagde min egen graf sendte jeg også en mail til han som lagde den første grafen for å høre om han kunne legge til gjeld eller sende rådata og her er resultatet jeg fikk i går:

Det er vel liten tvil om at den er finere enn min :slight_smile:
Denne er basert på indekser og husholdningsgjeld er i andel av disponibel inntekt.
Han la også med en ordentlig kildehenvisning:

6 Likes