Definer en stund?
Dersom man betaler ned en bolig på 25 år er det ikke rare avdragene man har rukket betalt i løpet av 2-3 år. Samtidig har boligverdien steget og mange har økt lånene betraktlig. Er nettopp det artiklen handler om, ny verditakst så fullaste seg med gjeld 
Eksempel:
Lån 4 000 000 kr 25 år nedbetalings tid
Første 3 år avdrag totalt: 339 235 kr.
La oss si boligen økte til 5 000 000 etter 3 år. De har økt gjeld til 85% av 5 000 000 og har nå 4 250 000 i gjeld. Da forsvinner vel egentlig denne egenkapitalen? Og nå har de gått i rå 4 000 000- 339 235= 3 660 765 kr i gjeld til 4 250 000 dvs økt gjelden med 839 235 kr og kansellert ut egenkapitalen?
Så faller prisen 10% og verdien på boligen er nå 5 000 000 *0,9=4 500 000 kr.
Egenkapitalen er 250 000 kr på et lån på 4 250 000 (ca)!
Er ikke eksempelet ovenfor greit?
Jeg skjønner ikke desse 5 prosent reglene, jeg hører og ser så mange som får lån som ikke har sjangs til å betjene desse ved 5 prosent økning og egentlig kanskje ikke engang har 5x inntekt. Og dersom man tar med barn o.l kostnader så burde man absolutt ikke gi lån. Folk som ikke er ferdig å studere får jo lån basert på fremtidig inntekt, hvordan er dette egentlig lov? De må vel gå under de 10% eller hva prosentandelen er som de har lov til å gi til folk som ikke er innenfor grensene. Bankene har dog sagt i avisene at de ikke engang fyller opp desse kvotene faktisk. Så de skal egentlig ha blitt svært restriktive. Kanskje det bare er her hvor jeg bor de er litt mer galne 
Helt klart har all forbruksgjelden og ekstremt kostbare uvaner mye å si. Håper virkelig gjeldsregisteret kommer på plass så bankene får bedre oversikt. Livsfarlig at det er mulig å ta forbrukslån å bruke som egenkapital…
Edit: Selv om man ikke refinansierer har man likevel omtrent ikke betalt ned noe som helst i avdrag og derfor svært utsatt.
Men de har også vært med på verdistigning og derfor en buffer å gå på før verdien er tilbake til 0.
De har likevel blitt svært normalt med avdragsfrie lån
Så mange har nok veldig lite å gå på.