Det er ikke slik at folks privat økonomi tilsier at boligprisene skal krakke.
Så du har rett i at boliglånsforskriften utløste nedgangen, men psykologi har alt å si. Tørr ikke folk å pushe grensene lenger så går det ikke opp, tror man ikke på at det skal øke 10% i året lenger slik som før så vil en ikke ta like høy risiko. Endel mennesker fikk sin første reality check nå. Det vil sette en god demper. Men der finnes helt klart mange mennesker som KAN klare å betjene gjeld.
Men det handler om forventninger, risk vs reward slik som i aksjer og krypto. I Norge er vi trent opp til å tro at eiendom er en bullet proof investering, topp avkastning og svært lav risiko. Samt det er enkelt. Men nå har vi hatt bullmarket i 20+ år i strekk så da begynner det å bli litt mye spekulasjon og bobletendenser. Hvor stor boblen er vet vi ikke før den har sprukket. Jeg tror svært mange har tatt litt vel hardt i når de har vurdert hvor mye lån de skal tørre å ta, og mange har vært grådige ettersom de forventer bli rike.
Politikken og rentepolitikken jobber også for å øke boligverdiene, men ettersom de allerede har vært så gode fordeler og lave renter lenge har nok boblen allerede blitt blåst opp.
Likevel er det viktig å poengtere at jeg er enig i at norsk økonomi fremdeles går godt nok til å unngå krakk, psykologien som er nå er ikke så forferdelig at vi vil krakke. Men når banker rundt om i verden går under så vil vi merke det godt vi også. Samtidig vil dollaren gå ned som følge av pengetrykking og lavere renter, da vil vi tjene mindre på eksport. Så vi risikerer at oljeprisen “endelig” henter oss inn. Som bilde til @amateurleague viser så har vi ikke vært så hard truffet av oljeprisen som vi kunne ha vært ettersom NOK har tapt seg i verdi og dollaren har blitt sterkere. Så da får vi håpe at oljeprisen går opp når finanskrisen inntreffer? Det klarer jeg desverre ikke gi noen god analyse på. Er så mange faktorer som også kan inntreffe, men det er vel egentlig enklere for prisen gå opp ved mer kaos i verden enn at man plutselig skal skru på kranene mer… 
Jeg vet ikke helt hvor stor gjeld pensjonister tar på seg, men det er vertfall veldig mye å dersom de regelmessig refinansierer så vil det uansett bare være en brøkdel av boligen igjen til arvingene.