Samme problematikken ligger vel i annonser der megler reklamerer med “utleiedel” og/eller “hybel”?
Er vel visse krav som skal være oppfylt slik som min. 205cm høyde, godkjente vinduer min. 80cmx100cm osv. Hvilke flere krav er det som må være på plass for at du kan annonsere at det er en utleiedel i huset du selger?
Alle kreative formuleringer vil ikke lengre bli godtatt nei. Hvilerom, gjesterom, disponibelt rom osv er ikke lov. Det skal skrives tydelig at bruken i dag ikke er lovlig dersom rommet fremstår som et soverom (altså har seng). Rommet kan ikke inngå i overskrift som 3-roms, kan ikke skrives 2 soverom i oppramsing i avis eller nettannonse osv. Dersom noen f.eks. har skrevet helt korrekt i salgsoppgaven, men bruker andre uttrykk i avisannonse eller nettannonse så er det bare å lagre den, ta skjermbilde eller lignende og sende inn reklamasjon etterpå.
Man bør altså ikke spørre megleren om dette. Bare kjøp. Så sender du reklamasjon etterpå og later som du ble sjokkert. Gratis penger. Og dersom dette blir gjort i stort omfang i Oslo så kan dette være et egnet karrierevalg for enkelte med egenkapital.
Samme med utleie ja. De kan ikke skryte over leieinntekter på en ulovlig utleid leilighet. Man må også være presis med begrepsbruk.
Hybel er ikke søknadspliktig. Men rom som skal være soverom og stue må være godkjent for “varig opphold”. Dvs at det må være tegnet inn korrekt på tegningene i byggesaksmappa i kommunen. Dersom det står bod, hobbyrom eller disponibelt rom på tegningene så kan man ikke kalle det hybel selv om det ikke er søknadspliktig med hybel. Det er fordi det er søknadspliktig med rom “for varig opphold”.
Utleieleilighet er søknadspliktig.
Hmm… Kjøpte hus hvor det stod 5 soverom, men ett av rommene er neppe lovlig og det var innredet som kontor, så det var mest sannsynlig 100% feil. Skal nok ikke så mye til å for å få det lovlig da, bare å bytte et vindu, så ikke så mye å hente på å skape noe nummer ut av det
Se hva som står på tegningene. Vil tippe du sier nei til ca 50-150 000 kroner med gratis penger
Får du noe ut her så må du love å kjøpe funcom for hele beløpet. OK?
Det har vel ikke tilbakevirkende kraft?
Han sier det ganske nylig har kommet retningslinjer fra Finanstilsynet som tydeliggjør hva slags markedsføringspraksis som er lov, og at annonsen som ble publisert i mars 2019 kom like etter disse reglene kom på plass.
Forbrukertilsynet lanserte en ny veiledning om markedsføring av bolig i oktober 2018.
Boligen jeg kjøpte var nok kjøpt noen uker før dette
Var ikke lov før heller. Man vil nok vinne frem med saker fra før også. Men nå som du er gjort obs på det, har du ca 1 mnd på deg å gjøre noe med det.
For å utdype, dette har ikke vært lov før heller. Forskjellen nå er at finanstilsynet vil slå mer ned på det. Før slo de også ned på dette ved gjennomføring av kontroller. Men nå vil de ettergå annonser og ta tak i ting de ser. Kjøpere har kunnet reklamert på dette i årevis.
En forskjell nå er at selgerforsikringsselskapene nå vil ta megler på dette i regressaker dersom de må betale ut når megler har vært kreativ. Siden meglere selger forsikringene for de har de tidligere latt være å ta meglere i regressaker der de har blitt dømt til å betale kjøper penger for dette.
I tillegg er det en endring nå der vi ikke får lov å bruke disponibelt rom. Før kunne vi skrive ting som Disponibelt rom med seng. Det er ikke lov lengre. Nå må man skrive “disponibelt rom/bod hvor selger ulovlig har plassert en seng. Det vil ikke være lov å bruke rommet som soverom”.
Men har man i 2016 kjøpt en 4 roms bolig og man oppdager nå når man skal selge at det var en 3 roms man kjøpte så kan man reklamere til megler man kjøpte fra. Men fra man oppdager det så har man bare en mnd maks på å sende inn kravet. For man må reklamere “innen rimelig tid”. Og det er noen uker. Ikke måneder. Da vil man risikere at man får avslag bare fordi man ventet for lenge etter man oppdaget avviket.
Hei! Dette er min første tråd her inne, tenkte det kunne være fint å få synspunktene til noen som kanskje har mer innsikt enn meg selv.
Har en leilighet i Oslo jeg skal oppgradere. Leiligheten jeg eier er relativt liten med takst på 3,4 mill. Har et tak på ca 8 mill for ny leilighet. Hva tenker dere om salg og kjøp? Kan det være gunstig å vente med dette?
Jeg har ferie nå…får ta det på nyåret
Hold oss oppdatert på hvordan det går!
Noen som vil spekulere i å kjøpe en bolig sentralt i oslo kan være smart i nærmeste fremtid? Evt hvilke områder kan være taktiske for vekst/unngå nedgang?
Har billig leie så føler ikke jeg “taper” så mye penger når jeg regner på hva rentene koster+utgifter generelt. Får spart opp +33% av det jeg tjener nå, men det blir betraktelig mye verre å spare noe om jeg kjøper. Så om det ikke blir noe særlig prisvekst tjener jeg ikke nødvendigvis noe annet enn å kun eie mitt eget hjem og betale ned over tid. Tanker?
Forresten, med nye airbnb regler tror dere mye blir lagt ut for salg fremover?
Har du da regnet nedbetaling av lån som sparing?
Når vi ser på andre byer som har hatt samme pristigning som Oslo har hatt så snur det før eller siden, dette vises kanskje best i Stavanger/Sandnes hvor prisene gikk amok i lang tid.
Nå er trenden snudd og prisene faller svakt.
Spørsmålet er når det snur i Oslo.
Stavanger sitt boligmarked gikk jo på en smell når oljeprisen falt og folk flyttet derfra pga at det ikke var like lett å få jobb lenger. Ser ikke helt at det samme vil skje i Oslo.
Så hentet det seg inn igjen, samtidig godkjente kommunene ekstremt mye utbygninger og idag er det såpass mye godkjente boligprosjekter at tilbud overgår etterspørsel.
Det same skjer lett i Oslo også.
Så du mener at Oslo er like lite differensiert i jobbmarkedet som Stavanger og derfor like sårbart?
Hvi du leser det jeg skriver så ligger det litt i kortene at Oslo må godkjenne mer utbygning slik at man får opp mengden nye boliger på markedet ( det er jo dette som i hovedsak senker boligprisene i Sandnes og Stavanger nå( for jobbmarkedet her er superhot).
Samtidig vet man jo at endring i AirBNB reglene gjør at boligpriser faller fordi færre leier de ut med det formålet . Dette har man jo sett i en rekke storbyer i europa.
Hva har Airbnb endret?