Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Det er stuen min også…

Det går for en periode, men å bo i årevis på 35m2 med alt du eier høres knapt ut. Men det skal sies at man kan gjøre mye for maksimal utnyttelse med smarte møbler. Trikset med en sånn leilighet må være å ha få med gode ting.

For en enslig som er kommet ut i jobbmarkedet burde 35 sentrale kvadrat være ypperlig som start i boligmarkedet, tenker nå jeg. Det er ikke uten grunn at disse når prisrekord etter prisrekord. Det er for få av dem i Oslo sentrum. Når man trenger 80 kvadrat og mer, er det gjerne ut av sentrum man ønsker å bosette seg.

1 Like

Det er ikke unge førstegangskjøpere som kjøper majoriteten av de leilighetene. Det er voksne folk. Kjøper gjerne til barna sine slik at de kan bo der og som investeringsobjekt for seg selv. En fremtidig hytte i byen. Men de passer godt til den gruppen ja. Så dersom det ble bygget nok slike så vil nok den gruppen overta majoriteten av kjøpene etterhvert.

1 Like

Det er jo ikke så rart. Når budrundene går så varmt som mange av disse gjorde, så sier det seg selv hvem som har råd til dem. Når det er sagt, tror jeg det fortsatt er samme målgruppe jeg nevner som faktisk bor der, enten er det barna deres og hjelp til å komme inn i markedet, eller som leietaker. Derfor har jeg samme konklusjon som deg, bygg fler av dem i de sentrumsnære områdene innenfor ring 3 i Oslo, og la de store leilighetene primært bygges utenfor. Hvor stor rift det er etter disse i dag, er jeg ikke oppdatert på, men kan tenke meg at etterspørselen er bedre enn av de store.

1 Like

100k meteren blir fort den nye normalen innenfor ring 3. På gode objekter vel og merke.

Nybygg med heis, parkering og gode solforhold i populære nabolag vil nok ligge mellom 120-130k meteren

Tør ikke tippe m2-pris, men det skal mye til å hindre oppgang

Har du brukt samme takstmann/megler hver gang? Folk har jo ulike meninger, og det er nesten umulig å vurdere faktisk verdi godt. Det er mange faktorer som spiller inn for endelig salgspris:

• Meglerens innsats: evne og vilje til å få folk til å by og øke bud (og ikke minst hvor store budøkninger som gjøres og spillet rundt dette - de fleste har litt mer å gå på ved å tenke litt kreativt)

• Hvilke budgivere som er i markedet akkurat når denne enheten selges (selvsagt er tidligere salg retningsgivende men to helt like leiligheter kan lett få mange hundre tusen i forskjell i salgssum bare basert på at den ene var heldig og den andre uheldig med budgivere).

• Selgers evne og vilje til å gjøre boligen mest mulig attraktiv før salg.

• Selgers vilje til å bruke penger på markedsføring - det er veldig mange salg som gjøres nærmest på impuls fordi noen har sett annonsen tilfeldig og plutselig gjør helomvending - så “jeg bruker bare finn.no” er ikke nødvendigvis det smarteste.

• Boligens prisantydning ved salg har mye å si for hvor mange som vil komme på visning - en leilighet kan legges ut for 5 mill og selges for 6, mens neste legges ut for 6 og får ingen på visning fordi de som var på visning for den til 5 ble dratt opp i pris under en hektisk budrunde men var egentlig ikke klar for å betale 6 millioner i utgangspunktet.

Poenget er: verdivurderinger og prisantydninger er bare kvalifisert gjetning og kan sprike enormt, og endelig salgssum kan ligge milevis fra det meglerne/selgerne opprinnelig tror. Selvsagte ting det her, men det er lett å legge for mye vekt på hva enkeltpersoner i bransjen sier om verdien på ens bolig.

3 Likes

Jeg har brukt forskjellige hver gang.

Angående styling/klargjøring før salg er min tanke at her i Oslo må man gå for full pakke inkl maling/styling osv. Det “koster” ett bud, for når det er snakk om boligpenger/tullepenger som her i byen er det å gjøre alt for å få i gang budkrig.

1 Like

Et annet moment av det spekulative slaget, hvis det kommer et børskrakk i denne perioden så kommer kanskje boligbyggingen til å stoppe helt opp.
Da vil renten kjøres i kraftig ned, og brått så har du en situasjon med lav rente og manko på boliger.

2 Likes

Du som jobber i kulissene her?

Nei jeg er på julebord i Køben jeg :grinning:

1 Like

Er enig i at lukkede bud er en uting men det er jo egentlig bare et forbehold, og selger står fritt til å avslå ethvert bud. Det åpner for mer detaljregulering som også er en uting.

Synes budrunder skal være åpne, oversiktlige og greie jeg der alle stiller mest mulig likt. Her er det en spesialregel som kan gi de som vet om den en fordel. Og begynner mange å benytte seg av den ødelegges jo budrundene helt. Så jeg mener den bør bort.

I artikkelen nedenfor har man etter min mening en megler som fremstår som behagelig dum. Burde etter min mening være ganske åpenbart at rom ikke bør annonseres som noe de ikke er godkjent brukt som. Dette havner helt klart i kategorien “sleipe triks” hos meg. Slikt bør man bare slå hardt ned på synes jeg. Den profesjonelle parten skal vite bedre.

2 Likes

Helt enig. Tror vi har gjort dette på rett måte i minst 10 år. Så merkelig at kjøperne ikke har saksøkt flere meglere i Oslo for dette. Gratis penger.

Jeg synes det er greit at det annonseres med fem soverom i “antall soverom” så lenge det forklares i teksten at soverommene ikke er godkjente. Men om det ikke nevnes noe om det i brødteksten i annonser er det selvsagt villedende.

Det kan godt være at mange syns det er greit, men det er ulovlig i forhold til markedsføringsloven og alle meglerne blir fortalt på alle kurs at de skal bruke riktig antall soverom absolutt alle steder.

Det er heller ikke lov lengre nå å skrive disponibelt rom og så anta at kjøper skjønner hva det betyr. Man skal skrive rett ut at rommet med seng på er ulovlig tatt i bruk som soverom.

1 Like

Nå er det jo i følge @anon91440261 ikke lov heller men uanset så mener jeg at det absolutt ikke er greit. Står det 5 soverom så burde manjo kunne anta at det faktisk er snakk om 5 rom som er godkjent brukt som soverom. Alt annet blir totalt feil i mine øyne.
Da må man heller opplyse i teskten at det er 3 rom som benyttes som soverom selv om de ikke er godkjent for det.

2 Likes

Er “Hvilerom” ok? :stuck_out_tongue:

I tilfeller hvor f.eks. sovesofa er brukt blir det vel greit å kalle det ekstra rom med sovesofa?

Helst ville jeg foretrukket som du sier at man alltid sier rett ut at det ikke er et godkjent soverom.