Jeg har opplevd å få hemmelig bud under prisantydning. En vits. Men det normale er å legge seg over ja.
Jeg har mange ganger opplevd at selger har valgt nest høyeste bud.
Jeg har opplevd å få hemmelig bud under prisantydning. En vits. Men det normale er å legge seg over ja.
Jeg har mange ganger opplevd at selger har valgt nest høyeste bud.
Jeg antar at du synes dette er en vits fordi du stort sett har solgt lettsolgte objekter. Strategien med å gi skambud på objekter som har ligget lenge ute kan fungere. Ved å gi hemmelig bud unngår man å starte en budrunde. Om huset ditt har ligget ute for salg i 12mnd+ kan alle begynne å vurdere å selge under prisantydning.
Det er kapitalisme, selger vil ha høyest mulig pris og kjøper vil ha lavest. Begge parter vil selvsagt benytte seg av alle lovlige muligheter de vet om til å påvirke prisen sin veg
Enig. Bruke verktøykassen riktig ut fra hva man har til rådighet og hvilken situasjon man står ovenfor
Problemet er slik jeg ser det at dette er et verktøy som mange vanlige folk ikke vet om og som på sett og vis fucker opp den vanlige/kjente prosessen. De som profitterer på det er profesjonelle mens vanlige kjøpere og selgere fort taper på det.
Synes egentlig kupping av boliger er en uting også jeg da. Folk bruker tid på å lese prospekter og gå på visning og så får man aldri muligheten til å by. I hvertfall når det har vært avholdt første visning burde selger vært bundet til at budrunden skal gjennomføres. Synes jeg da
Ja jeg har skrevet lengre oppe at det kan være forløsende for selger i slike situasjoner. Jeg jobber mest med vanskeligsolgte eller spesielle eiendommer. Det er en vits fordi det etter min erfaring blir mest brukt av folk som fikk et tips på festen han var på i helga. Som bare tror de er lure, men kanskje ender opp med å lure seg selv i stedet.
Angående boligmarkedet i Oslo så føles ting veldig slik det var på vestlandet for et par år siden, alt gikk opp, så økte antallet utbygninger og nå er man i en fase hvor prisene faller!.
Fikk akkuratt ny prisantydning på huset 5,2! mot 5,5 i 2015!.
Går med husinvesteringen din som med Funcom investeringen din
Du får kjøpe og selge litt for å snitte ned.
Fra jeg signerte kontrakt på leiligheten min i Oslo har det sett sånn ut:
2016 Q2: 4400’ (signering av kontrakt, forventet ferdigstillelse Q3 2018)
2016 Q4: 6000’ (Verdivurdering ved videresalg av kontrakt, ingen oppgraderinger)
2018 Q3: 6400’ (Verdivurdering av takstmann ved overtakelse, har brukt 300k på oppgraderinger)
2019 Q4: 6000’ (Basert på hva “tilsvarende” enhet gikk for, den hadde ingen oppgraderinger)
Da jeg signerte kontrakten var m2-prisen på min leilighet 94% kontra hva gamle leiligheter i området gikk for. Hadde forventet en prisstigning på totalt 15% frem til overtakelse og deretter 3% pa. tom 2021.
Det blir spennende å følge med utviklingen de neste to årene.
DEt minner litt om slik det var her. Jeg kjøpte en kåk i 2008 for 1,85mill. Solgte den til en bekjent i 2012 for en pris som var under markedspris. Han betalte 2,495.
Men nå som lånereglene videreføres tror jeg ikke det kommer noen stor nedgang på sikt. Det som bygges nå vil bli tatt inn i markedet, kanskje de må litt ned i prisene, men tror ikke det blir nevneverdig.
Ferdigstillelse av nye prosjekter i 20, 21, 22 ser jo ut til å bli lav.
Alt det sa vi her også
I byen jeg bor i er 3800! boenheter under bygning eller i en fase hvor bygging kan starte.
Samme skjer i Oslo, bare la politikerene få litt panikk først.
Noen hadde vel et ønske om å hente ut cash?
Jeg tipper de hedget mot en dårligere fremtid. Alle vet jo at kommunen ikke kan sitte å se på at byen blir for dyr for en snittnordmann.
Så da blir det godkjenning av prosjekter over en lav sko.
Byen er jo ikke for dyr for en snittnordmann, leieprisene har jo ikke steget med boligene. Det er ikke en menneskerett å eie bolig innenfor ring 3 i hovedstaden.
De har jo innført “priority line” for prosjektene med mange boenheter. Men det det kommer jo etterhvert store, sentrumsnære tomter i Oslo med Ullevåll og marienlyst(?).
Er det 90% av leilighetene i et prosjekt som må være minst 80 kvm eller hvordan var det nå igjen? Tullete regel.
Oslo bystyre vedtar følgende veiledende norm for leilighetsfordeling som skal legges til grunn
ved reguleringsplanlegging i bydelene Gamle Oslo, Sagene, Grünerløkka og St. Hanshaugen.
Kategori 1: maks 35 % leiligheter med 35 – 50 m2
BRA
Kategori 2: minst 40 % leiligheter over 80 m2 BRA, hvorav inntil 20 % kan bygges som
kombinasjonsbolig med utleieenhet på ca. 20 m2
BRA integrert.
Det jeg ikke liker er at det er begrensninger på hvor få boliger som bygges med utleiedel. Nå er jeg på jakt etter en leilighet på rundt 100m2 med utleiedel - det hadde vært optimalt.
Dette vedtaket er snilt i forhold til andre eksempler andre steder. Jeg tror kanskje Oslo avviker litt fra nasjonal standard her.
Oslo kommune har for eksempel innført en rekke bestemmelser når det gjelder
blanding av boliger, mv. med grunnlag i plan og bygningsloven paragraf 12-7, ledd 5
(se over). Bystyret vedtok i 2007 (med revisjon i 2009) følgende norm i indre by
(Gamle Oslo, Sagene, Grünerløkka, St. Hanshaugen og Nydalen):
Maksimum 20 prosent leiligheter med 40–50 kvadratmeter
Minimum 30 prosent leiligheter med 50–80 kvadratmeter
Minimum 50 prosent leiligheter med over 80 kvadratmeter.
Står under “Reguleringsplaner” så jeg antar bare at det her er snakk om kommunens egne bestemmelser. Så dette kan variere fra reguleringsplan til reguleringsplan.
Om jeg ikke husker feil er det mange (utbyggere) som ønsker å gjøre det tillatt å bygge mindre leiligheter enn 35m2 med forbehold om god planløsning / møblering. Videre er det også ønskelig å få bygge flere mindre enheter, noe som ikke er hakkanes dumt ettersom demografien innenfor ring 3 er en annen kontra utenfor.
På Løren er det feks en utbygger som selger ferdigmøblerte, små leiligheter med smartmøbler.
Edit: det er utleiedelen som er smart møblert: https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=163020536&q=smart-møbler&location=0.20061
Ja det er jo åpenbart at folk vil ha det
leilighet på 35kvadrat høres kjipt ut.
Garasjen min er større