Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Heimstaden og Tollefsen kommer nok til å berge bra selv om renta stiger noe.
Kanskje leieprisene vokser en del mer enn rentene framover?

Andre selskaper på børs som driver med utleie av egne boliger i Norge som bør vurderes?

Og hva vil skje med prisen på utleieboliger når yielden øker? Tror ikke de kommer til å falle så alt for voldsomt hvertfall…

1 Like

I sentrale (og populære) bydeler ble ettromsleiligheter forbudt av poltikerne for 10 år siden, det har dermed ikke blitt bygget én eneste ettroms i disse bydelene siden da. Merkelig nok har dette ført til at prisene på ettroms har økt noe så inni helvetes mye :thinking: Ikke lenge siden noen ga 3,2mill for 14 kvadratmeter med OSB-plater på Majorstuen (svært attraktiv beliggenhet, det skal sies).

Tror nok n’Baard dessverre har rett igjen :pensive:

– Jeg forventer at om fire til fem år er kvadratmeterprisen på leiligheter mellom 14 til 20 kvadratmeter på 300.000 kroner.

4 Likes

Det han sier er at hver NOK vil fortsette å bli mindre verdt/at pengemengden skal øke i samfunnet/at utlånsmengder vil øke - ikke veldig kontroversielt.

Hvis man må ut med 150kNOK/kvm for en slik leilighet i dag så snakker han altså om 100% prisoppgang på 4-5 år. Tenker du at krona skal svekke seg så mye?

Om 4-5 år har nok kjøpekraften som ligger i 1NOK halvert seg igjen ja, virker ikke utenkelig med alle systemkrisene som ligger foran oss. Peak everything, strømkrise, […].

Er leiligheten verdt mer av den grunn?

1 Like

Jeg klarer ikke helt å se at en hundrelapp i dag skal bli verdt 50kr om 5 år. Men det er nok heller en diskusjon for Makro-tråden. Hvis vi holder oss til boligmarkedet:

Det du sier er 0% realprisvekst på disse leilighetene de neste 5 år? M.a.o. ingen økt etterspørsel?

2 Likes

Det var vel en leilighet med kvm-pris på 228’ ish som ble referert til tidligere i tråden? Det er «kun» rundt 30% stigning, ikke umulig det.

Nei han sier:

– Jeg forventer at om fire til fem år er kvadratmeterprisen på leiligheter mellom 14 til 20 kvadratmeter på 300.000 kroner

Ja, men står det 150’ noe sted? Markedet har jo betalt langt over 150’ allerede, så får vi se om det blir en trend eller ikke

1 Like

Nei det står ikke 150k noe sted, det har du helt rett i og det burde jeg nevnt. Jeg trodde de sprøeste prisene bare tilhørte de aller mest attraktive objektene (mtp. beliggenhet eller at den har balkong, gode lysforhold osv.), men hvis gjennomsnittsprisen for disse leilighetene er nærmere 200k, så er det jo en annen sak.

Kanskje @Morti har verktøyet for å finne ut hva snittprisen på denne type objekt er? Avgrenset til sentrumsbydelene der begrensningene ligger.

Har ferie :sweat_smile:

4 Likes

Rart med det gitt🤔

Nå blir det “gøy” å høre hva våre politikere sier om dette. Det er vel de sekundærboligeiende monsterboligbaronutleiehaiene som har skylden for prisøkningen også denne gangen. At politikerne har satt opp skatten noe voldsomt på sekundærboliger, og at denne kostnaden selvsagt flyttes over til leietager, vil nok bli forbigått i stillhet.
Tipper noen politikere vil prøve å forklare det bort som en konsekvens av den høye inflasjonen, men det er bare halve sannheten.

5 Likes

100% korrekt.
Hva forventet idiotene (politikerne) når de økte skattene på utleie for dem som eier flere enn 4 enheter?
Mange har selvsagt solgt, meg inkludert.
Hvem taper?
“Vanlige folk” (studenter) selvsagt.

3 Likes

Mange leiligheter lagt ut i dag. Tipper det kommer til å øke på ganske kraftig på tilbudssiden nå så blir det kanskje mer kjøpers marked enn vi har sett på en stund

1 Like

Jeg er ute etter leilighet med to-tre soverom, garasje, ikke 1 etg innenfor ring 3. Det fins nesten ikke leiligheter til salgs. Tro på at det tar seg opp her etterhvert :crossed_fingers:t3:

Kommer vel an på hvor innenfor ring 3 du kan tenke deg å bo?

1 Like

Jeg finner 35 bruktboliger til salgs med kriteriene til @Sverresen, og da har jeg ikke satt noe pristak.

Skjermbilde 2022-07-30 kl. 16.21.25

Nå klarer jeg ikke å dekke 100% av arealet innenfor ring 3 med denne blå sirkelen, mangler først og fremst store deler av Ullern, og Skøyen, så det virkelige tallet blir høyere.

1 Like

Dette er jo kun ring 1 pluss en del fra 2?

Hvis man skal prise bolig i gull, så virker ikke bolig å være særlig dyrt i US.

https://www.longtermtrends.net/real-estate-gold-ratio/

Ca 320 unser gull for en bolig i USA. virker å være nesten helt på snittet hvis man ser tilbake til 1975.

Fant en graf som viser norske forhold fra 1970 til 2011

image

Spoler man frem til 2022 og tenker at snittet i Norge er 45 000 per kvadrat, eller 4 500 000 NOK for en 100 kvm bolig så er prisen 250 unser gull, noe som er heller på den billig siden.

Noen meninger om dette, eller kommentarer?

4 Likes

Hmm nei mesteparten av sirkelen er innenfor ring3, mens ring 1 og 2 ligger godt innenfor sirkelen…

1 Like