Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Bare hugs at det å kordinere denne type jobb, med flere håndtverkere krever mye logistikk.
Ikke bare for deg som " byggherre", men det kreves også at dei forskjellige kommer til avtalt tid, og gjør arbeidet riktig første gang. Dei må har riktig materiel, og tilgang på dette, også om feil gjøres, så må nytt kunne skaffes raskst, da det gjerne står noen å venter.

Dette kan nok oppleves som svært anstrengende og ikke minst tidkrevende.
Om du ikke har erfaring, tror det er lurt å spør om hjelp til å betjene dette.
Eg er nok litt fan av totalentreprise, der du har en og forholde deg til. Det kan være dyrere, men hugs på at her er kvalitet på arbeidet meget viktig.

At eg liker total entreprise er ikke fordi at eg ikke mestrer det, eg har en jobb til dagen som krever mye planlegging og bruk av resurser i anlegsvirksomhet, og det å tilrettelegge arbeid og kordinere gjerne sammen med UE`er f.eks krever mye.
Det er altid en som ikke kan, når du vil, hugs det!

Lykke til

3 Likes

Takk for bra tips. Jeg har litt erfaring med ymse hus-herjing og synes at det som fungerer aller dårligst er å bestille totalentreprise også gidder ikke prosjektlederen å organisere noe som helst og snekkeren går og venter på elektrikeren etc.

1 Like

Kjenner en drivende dyktig tømrermester med prosjekterfaring hvis noen skulle trenge det i Oslo/Bærum/Asker-området, bare send meg en privat melding så får du kontaktinfo.

2 Likes

Sist jeg sjekka så er du ikke skattepliktig så lenge du selv bor i en større del av boligen enn totalen på det som leies ut.

Helt feil desverre.

Fant dette nå, men kan kanskje finne mer en annen dag. Er på jobb…

Pass på at det er lovlig

Skal du lage en selvstendig boenhet er det søknadsplikt, men hvis du lager en hybel i din egen bolig er det ingen søknadsplikt.

Før du setter igang, bør du lese «Lov om eierseksjoner» og «Husleieloven». Kunnskap om arealkrav, fuktsikring, brannsikring og inneklima er blant de viktigste områdene du bør lære deg.

Byggereglene krever minimum 2,20 meter romhøyde, men det er anbefalt å ha minst 2,40 meter.

Romvolum skal være minst 15 kubikkmeter for henholdsvis stue, soverom og
kjøkken, det vil si en grunnflate per rom på 6,25 kvadratmeter ved 2,40
meters takhøyde.

Tilfredsstillende dagslys er et annet krav. Iblant kan det bety at du må sette inn større vinduer.

Les også Sintef Byggforsks «Ekstra bolig i huset».

Skriv kontrakt!

Når du inngår et leieforhold, er det svært viktig at du oppretter en god
husleiekontrakt. Når begge parter kjenner til hvilke rettigheter og
plikter de har, oppstår det ikke så lett problemer.Du finner mal for utleiekontrakt i Dine Pengers utleieskole. Se link i boksen til høyre.Mye å passe på:
Utleie av bolig gir gode inntekter, men kan være et villniss av regler.
Hvis man ikke passer på. Utleieskolen guider deg gjennom et trygt og
godt leieforhold.Les skolen og last ned mal for kontrakt her! Illustrasjon: Elisabeth Johannessen Dine Penger
Sørg
også for å ha sikkerhet for leiebetalingen gjennom depositum som settes
på sperret konto i banken. På den måten unngår du tap hvis leietakeren
ikke betaler og leieforholdet må avsluttes.

Du kan leie ut svært mye av boligen din før skattekontoret kan skattlegge leieinntektene dine.

Det stilles ett hovedkrav for at leieinntektene fra hybler/hybelleiligheter er skattefrie:

Summen av leieinntektene fra hyblene/hybelleilighetene må ikke overstige
den anslåtte leieinntekten av den delen av huset du selv bebor.

Denne regelen gjelder for hybler og hybelleiligheter, og ikke ved utleie av en «familieleilighet».

Det betyr at du kan leie ut én familieleilighet i tillegg til en
uselvstendig hybel uten å bli rammet av regelen om maksimale
leieinntekter.

En familieleilighet, defineres som en boenhet som er egnet som permanent
bolig for et foreldrepar med ett barn. En slik leilighet skal ha:
Boareal over 40 m2, eget bad og dusj, eget WC, eget soverom eller
sovealkove, kjøkkenløsning med nødvendige bekvemmeligheter og egen
inngang.

1 Like

Du kan leie ut skattefritt så lenge det du tar inn i leie er mindre enn halvparten av hva du ville fått for å leie ut hele huset.

1 Like

http://www.skatteetaten.no/no/person/selvangivelse/tema-og-fradrag/bolig/utleie/skatt-pa-utleie/

“Med ”større del” menes at utleieverdien av den delen du leier ut er høyere enn utleieverdien av den delen du selv bruker til egen bolig.”

Se redigert svar over. Det er ofte ikke så enkelt. Jeg la merke til at han ville lage 2 leiligheter. Da er det viktig å være klar over at du får skatt på alt om du lager 2 selstendige boenheter og må sette deg inn i forskjeller på det og hybel.

Under ser du tre eksempler på utleie:

  1. Utleie av hybler = skattefritt

Er utleieleiligheten under 60m2, bør du anse den som en hybelleilighet -
ikke familieleilighet. I så fall kan du i prinsippet leie ut så mange
hybelleiligheter du vil i din egen bolig skattefritt.

Husk at de totale leie-inntektene fra hyblene ikke kan overstige en
anslått teoretisk leieinntekt av den delen av huset du selv bebor.

  1. Utleie av én familieleilighet + hybler = skattefritt

Leier du ut én familieleilighet, er boligen en tomannsbolig siden du selv bor i den andre familieleiligheten.

Best av alt: Regelen om at du maksimalt kan leie ut halvparten av den
samlede leieverdien, gjelder ikke for hele huset, men for den delen du
selv bor i. Dermed kan du leie ut en hybelleilighet eller to til.

Du behøver ingen takstmann for å anslå verdien av din boligdel. Et anslag er nok.

  1. Utleie av familieleilighet = skattepliktig

Dersom begge utleieenhetene blir ansett som familieleiligheter, er
boligen en flermannsbolig. Det samme gjelder dersom én av
utleie¬enhetene blir ansett som en familieleilighet og den andre enheten
blir ansett som selvstendig hybel. I disse tilfellene må du betale
skatt av alle leieinntekter.

Slik kommer du ut av skatteplikten

Enten: Sørge for at ingen av leilighetene er innenfor definisjonen av familieleilighet.

Eller: Sørge for at én av leilighetene verken er selvstendig hybel eller familieleilighet. Dette kan gjøres med do-trikset:

Do-trikset: Dersom du splitter opp den ene utleieenheten i to mindre
hybler som deler et felles WC, ville ingen av de to små hyblene bli
ansett som «selvstendige hybler». Dermed ville alle leieinntektene være
skattefrie som ved en tomannsbolig.

Skatt på leiligheter

Dersom du eier en leilighet utenom egen bolig som du ønsker å leie ut,
beskattes leieinntektene med 28% av netto leieinntekter. Det vil si
brutto leieinntekter minus relevante utgifter som offentlige avgifter,
fellesutgifter, vedlikehold og forsikringer.

Eksempel på utgifter du kan føre som fradrag i selvangivelsen:

  • Vedlikehold

  • Kommunale avgifter

  • Forsikring

  • Festeavgift

  • Annonsering av boligen

  • Eiendomsskatt

  • Møbelslitasje

  • Reiser

  • Lys og varme (dersom inkludert i leien)

3 Likes

OBS! Dette var noe jeg fant fra våren 2015.

Syns jeg minnes at det ble gjort noen endringer her rett før sommeren. Sjekk det!

Sjekket med kolleger nå, det var ikke nye regler. Jeg tenkte på en kunde som vi kom i snakk med som hadde fått regresskrav for 5 års utleie av begge sine leiligheter i kjelleren. De ble definert som to selvstendige boenheter og derfor skulle han skatte for inntektene fra begge. Fikk et svinaktig høyt krav som han bare måtte betale. For ordens skyld, vi hadde ikke solgt den boligen.

1 Like

NHH-professor Ola H. Grytten ville ha tenkt seg om tre ganger før han puttet penger i eiendom, skriver Estate Nyheter.

Grytten vil overfor Estate ikke komme med noen anbefaling på hvor evt. overskuddslikviditet bør plasseres nå.

  • En kan putte dem i banken og få null i rente, men også i både aksjer og eiendom og få negativ rente, sier Grytten til nettstedet.

http://m.hegnar.no/hegnar/article/480/eiendom/artikkel562129/0/0

Takk for tilbakemeldinger, spesielt fra deg Morti :smile:
Jeg planlegger to små hybelleiligheter på rundt 20 kvm hver med hvert sitt bad. Begge vil ha en (låst) dør inn til vår del av sokkelen.

1 Like

Bare sånn for ordens skyld så vil, isolert sett, en låst dør si at det er en selvstendig enhet. En åpen dør tilsier hybel. Dette er en idiotisk regel og selvsagt ville jeg gjort det samme, men dersom det blir varslet besøk til deg fra skattekontoret ville jeg åpnet dørene og fjernet nøkkelen før besøket.

Lykke til! Bare hyggelig om jeg kan bidra med litt spesialkompetanse om det jeg jobber med.

4 Likes

Bidrar litt til her da:

http://eiendomnorge.no/nye-tjenester-pa-eiendom-norges-hjemmesider/

Nyttige linker angående eiendom.

Her for de som enten har bolig eller fritidsbolig på festetomt eller eier festetomter selv.

ENDRINGER I TOMTEFESTELOVEN

Tomtefeste og endringer i loven har vært et «hett» tema, og det har ikke vært enkelt å følge med i hva som faktisk blir endret og hvordan. NEF juridisk avdeling har fått noen spørsmål om hva som skjer av endringer i tomtefesteloven, og vi sender derfor ut denne mail til våre medlemmer.

Først vil vi presisere at temaet for endringene har vært regulering av festeavgift ved forlengelse av en festekontrakt, og ikke generelt om regulering/økning av festeavgiften. Endringene gjelder altså bortfesters adgang til å kreve regulering av festeavgiften i forbindelse med forlengelse og innløsning av feste til bolighus og fritidshus. Endringene i loven trer i kraft 1. juli d.å. Når det gjelder hva som konkret er endret har vi sakset nedenstående oppsummering fra tomtefesteforbundets hjemmeside.

1. Festeavgift ved forlengelse av festeavtalen
Avtaler som løper ut etter 1. juli 2015:
Når festetiden er ute, forlenges festeavtalen i utgangspunktet på samme vilkår som før. Bortfesteren kan imidlertid kreve regulering av festeavgiften innen tre år etter at festetiden er ute. Bortfesteren får dermed rett til et engangsløft av festeavgiften i forbindelse med forlengelsen av avtalen.

Avtaler som allerede er forlenget:
For avtaler som er forlenget før 1. juli 2015, fortsetter festeavtalen i utgangspunktet å løpe på samme vilkår som før. Bortfesteren kan imidlertid fra ikrafttredelsen av loven og frem til og med 31. desember 2017 kreve regulering av festeavgiften. Bortfesteren får dermed rett til et engangsløft av festeavgiften selv om avtalen allerede er forlenget, men dette må kreves innen utløpet av 2017.

Hva festeavgiften kan settes til når bortfesteren krever regulering:
I begge de tilfeller som er nevnt foran, gjelder følgende regler for bortfesterens regulering av festeavgiften:

•Den årlige festeavgiften settes til 2,0 % av tomteverdien. Ved beregningen av tomteverdien skal det gjøres fradrag for verdiøkning som festeren har tilført tomten. Tomteverdien kan ikke settes høyere enn det tomten kan selges for om det bare er tillatt å sette opp det huset eller de husene som er på tomten.

•Det settes likevel et maksimalbeløp (et «tak») for den årlige festeavgiften. Uansett tomtens verdi, kan festeavgiften ikke utgjøre mer enn 11 378 kroner per dekar tomt. Dette maksimalbeløpet gjelder også hvis tomten er mindre enn ett dekar. Maksimalbeløpet justeres årlig i samsvar med endringene i pengeverdien.

•Som en sikkerhetsventil foreslås det at festeavgiften kan settes høyere dersom det er nødvendig av hensyn til Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen. (Det antas at denne bestemmelsen aldri vil bli brukt, da de vedtatte reglene overoppfyller kravene i konvensjonen).

Etter at festeavgiften er regulert denne ene gangen, kan festeavgiften deretter bare reguleres i samsvar med endringer i pengeverdien. Men etter 30 år fra siste regulering kan begge partene kreve ny regulering på samme måte (2 % av tomteverdien).

For tilfeller der de nye reglene fører til at den årlige festeavgiften øker med mer enn 8000 kroner, er det foreslått en overgangsregel: For festeavgift som forfaller før 1. januar 2017, kan bortfesteren da bare kreve den gamle festeavgiften med et påslag på 8000 kroner. For festeavgift som forfaller 1. januar 2017 eller senere, kan bortfesteren kreve den nye festeavgiften fullt ut.

Det foreslås et unntak for festeavtaler der det er avtalt en rett for festeren til å kreve forlengelse og det følger av avtalen at bortfesteren ikke har rett til regulering av festeavgiften utover det som følger av endringer i pengeverdien. Da må avtalen følges.

2. Innløsning
Det foreslås ingen endringer i festerens rett til å kreve innløsning av tomten, men det foreslås endringer i reglene om beregningen av innløsningssummen. Innløsningssummen skal som hovedregel være 25 ganger årlig festeavgift etter regulering på innløsningstidspunktet. Lovforslaget innebærer at dersom festeren velger å kreve innløsning av festetomten når festetiden er ute, settes innløsningssummen til 25 ganger den festeavgiften bortfesteren kan kreve etter reglene som er nevnt foran (i punkt 1). Det samme gjelder dersom festeren velger å kreve innløsning ti år eller kortere før festetiden er ute. Ved innløsning som finner sted når festetiden er ute eller ti år eller mindre før dette tidspunktet, kan bortfesteren med andre ord kreve at festeavgiften skal reguleres etter reglene som er nevnt foran (i punkt 1), og at det er denne festeavgiften som skal ganges med 25 ved fastsettelsen av innløsningssummen.

De foreslåtte reglene om innløsning gjelder bare hvis innløsningstiden er inne eller festetiden er ute 1. juli 2016 eller senere. Er innløsningstiden inne eller festetiden ute før dette tidspunktet, gjelder de nåværende reglene.

For tidsbegrensede festeavtaler kan bortfesteren – og bare han - kreve at innløsningssummen skal settes til 40 % av tomteverdien, istedenfor 25 ganger oppjustert festeavgift.

Med vennlig hilsen
Norges Eiendomsmeglerforbund

Parkveien 55 | 0256 OSLO | Internett: www.nef.no
Tlf: 22 54 20 80 | Fax: 22 55 31 06

1 Like

Er det mange her som driver med utleie ? Tenker da i utgangspunktet på bolig man har kjøpt for å leie ut enten i Norge eller utland.

Jeg har en utleiebolig i Norge.

Hvor mange prosent avkastning har du på den ?

Jeg har også en leilighet jeg leier ut men det er til slekt så er ingen utfordringer i leieforholdet.
Jeg har i mange år vurdert om jeg skal kjøpe flere leiligheter men har ikke orket å håndtere leietakere :wink:
Jeg holder til i Sandnes/Stavanger og spesielt sentralt i Sandnes er det bygget mange leiligheter(og flere er på vei) som de sliter med å selge. Vil derfor anta at man kan gjøre brukbare kjøp framover.

Jeg har en utleie-leilighet i Oslo.

Har noen av dere garasjeplasser i Oslo som dere leier ut? Med tanke på hvor vanskelig det skal bli å få parkert etterhvert skulle man tro dette var en smart investering. Ikke er det vel så mye bryderi heller. Er ikke så mye hærverk man kan gjøre på et betonggulv liksom.

2 Likes