Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Jeg jobber med boliger i hele Stavanger området, å for å si det sånn så hadde til og med den selvutnevnte supermegleren Dr.Morti hatt problemer med å selge mange boliger.

2 Likes

Det tror jeg på. Slik jeg tolker boligmarkedet i Stavanger, så er prisnivået holdt oppe av at mange velger å ikke selge boligen fremfor å ta et tap eller en dårligere pris enn de hadde sett for seg. I tillegg er det en stor mengde nye boliger på vei inn i markedet.

I stor-Oslo er situasjonen en annen

I finanskrisen gikk 25% av alle meglerforetak i Norge konkurs. De fleste i løpet av 3-4 mnd. Her som jeg jobber er prisene allerede lavest i landet så nedsiden er ikke så høy. 50% av kvm prisen i Stavanger. Har vel ikke skrytt noe av meglingen min/antall solgte/snitt provisjon/salgsegenskapene mine jeg vel? Kan ikke huske at jeg har nevnt noe slikt en eneste gang. Så jeg skjønner ikke hvorfor du skriver “selvutnevnt” supermegler. Det blir feil :wink:

1 Like

Var en spøk Morti

Hvordan er hytteprisene i Røldal sammenlignet med Sirdal?

Nei, kan nok ikke får det bedre. Spennende plass.

Ikke helt fersk, men aktuell

Pomeroy argues that the economies of both Sweden and Norway are carrying huge debt loads relative to GDP, but consumers there may be lulled into thinking everything is OK by their high property prices.

Jeg er relativt ny i gamet mtp leilighetkjøp.
Hva er deres tanker om hvorvidt det kan være lurt å vente forbi 2016?

Nærmer meg 300,000 i EK, ser for meg bolig på 60kvm til 2-2.2m.
Lysten til å flytte ut er jo selfølgelig her, jeg vil også ha nok egenkapital ila 2016, men er jo veldig kjipt om alt blir billigere i 2017/18, da jeg kan kjøpe litt større/finere for samme kapital. Har dere noen tanker/meninger om hvordan prisnivået vil bli neste treårs periode?

Ser på leiligheter utenfor Bergen (Åsane).

1 Like

Tror ikke det blir billigere. Mulig det flater ut, men noe fall i prisene på leiligheter til 2 millioner+ tror jeg ikke på. Fall på de leilighetene som koster 5 millioner+ er litt mer sannsynlig i Bergen.

1 Like

Å kjøpe til 2m hvis du skal bo der en stund er ikke så farlig. Det man må passe på er at man kan flytte videre når man ønsker det, dersom du har grei egenkapital og betaler ned på lånet og skal bo der noen år så er risikoen begrenset.

1 Like

Det svenske boligmarkedet opplever mye av de samme effektene som i Norge - lave renter fører til økt gjeldsvekst og høyere boligpriser. Sverige har hatt negative sentralbankrenter, som betyr at svenske banker i praksis får betalt for å låne penger, siden februar i fjor . Nylig satte Riksbanken ned renten ytterligere, til -0,50 prosent .

1 Like

Lave renter i kombinasjon med en økonomi i vekst gjør at det svenske boligmarkedet kan gi bra avkastning fremover.

Både og. Jeg som utleier av fast eiendom sliter faktisk litt om dagen med den minste og nyeste boenheten i form at jeg faktisk måtte senke prisen for å få leid ut nå. Det er nå plutselig lett å kjøpe f.eks leilighet til 1.5mill pluss minus. Jeg kjenner jeg er mere klar for en skikkelig finanskrise :grinning:

1 Like

Har tenkt litt på det der. Leste at han Jan L. Andreassen i Eika gruppen mente at utleiemarkedet i Oslo opplevde en nedkjøling. Uten at det har blitt bekreftet så har jeg twnkt at det må være fordi alle nå har råd til å eie istedet for å leie en bolig.

Hvis dette stemmer så blir det jo spennende å se om mange utleiere bestemmer seg for å selge noen av sine enheter

Stockholm sentralt ligger nå på 90.000 kroner per kvadratmeter i snitt for leiligheter, og medianlønn er 28.600 per måned. Jeg ser ikke helt hvordan det kan stige så mye videre.

http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/kommun.aspx?Main=Centrala%20Stockholm&LK=3003&Typ=Boratter&Months=12&Ant=1473&Extra1=8888&Extra2=8888

Jeg tenkte egentlig mer på andre mellomstore byer som har eller får togforbindelse til Stockholm.

1 Like

Får vel trade litt hardere så gjelda kan nulles ut :slight_smile:

Gjennom hele perioden rundt 2006 til 2009 når det var mange som trodde at “nå kom boligkrakket” så var Andreassen så påståelig på at det var umulig at boligprisene kunne synke noe særlig at jeg trodde han var gal, men det viste seg jo at han hadde rett i stort sett alt han sa.

Så når han nå begynner å bli bearish tenker jeg at nyetablerere skal være jævlig forsiktig med å ta opp store lån fundert på at boligprisen fremdeles skal stige… For oss som har hatt bolig noen år er det jo ikke så forferdelig nøye hvor hen prisene går, så lenge vi kan stå med de månedelige utgiftene. Kjøper og selger jo i samme marked.

Selv gikk jeg inn i markedet i 2006, men var alltid veldig konservativ med hvor mye lån jeg tok opp, så det har jo gått veldig greit da.

cc: @iHHelg: Jeg mistenker for å være ærlig at leiligheter i utkanten av bergen antagelig skal begynne å synke litt fremover. Så om du skal kjøpe, tenk over hvor store transaksjonskostnader det er ved kjøp og salg av bolig. Hvis leieprisene blir litt mer menneskelige kan det fort lønne seg å leie.

2 Likes

Han er jo den eneste som har ment at vi må komme ned mot nullrente, da følger det jo at boligpriser skal opp.
Nå har de steget så mye i enkelte områder at lav/nullvekst er mulig.
Men som JLA nylig sa, randsonen til Oslo som får god kommunikasjon vil trolig få en betydelig prisstigning.

Kommer ikke til å leie, da bor jeg heller gratis hjemme inntil videre.
Når jeg først skal ut så skal det kjøpes.

Takk for gode innspill ang boligmarkedet i utkanten av Bergen :slight_smile:

1 Like

Jeg er jo negativ til boligmarkedet, men jeg forstår at man må ha et sted å bo og det viktigste er å ikke tøye strikken for langt, og sørge for å ha solid egenkapital. Å gape høyt for å kjøpe noe man ikke skal bo i veldig lenge eller der man ikke har noe særlig marginer når det gjelder kontantstrøm er spesielt farlig nå som vi trolig (slik jeg tolker det) står foran en korreksjon.

3 Likes