Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

'Brent biotekInvestors' fondsporteføljetråd

Nordnet har nå lagt opp en fin grafikk på porteføljeoversikten hvor man kan følge utviklingen mot en indeks man velger. Mest relevant for denne porteføljen er nok verdensindeksen. Det er en defensive portefølje så det kan slite med å holde følge i veldig gode år, noe vi ser gjelder for 2023 og 2024. Men i år har den så langt slått W1DOW ganske mye av grunner nevnt over. Totalt sett er det imidlertid langt bedre enn verdensindeksen takket være mye mindre fall i 2022 og årets prestasjon.

image

Sammenlikner man med OSEBX er det imidlertid knock-out siste 3 år, så skal være godt fornøyd med dette. Viser vel at det er mulig å forvalte egne penger minst like bra som et gjennomsnittlig indeksfond på Oslo Børs eller globalt.

image

Forøvrig må jeg legge til når jeg ser verdensindeksen siste 3 år så må aksjemarkedet være modent for en større korreksjon? Kan jo ikke stige 15-20% mange år på rad?

6 Likes

RIP Martin Mølsæter. Men ideene og fondet hans lever videre. 18,9% avkastning i Global Focus siden entry i mars etter tips i denne tråden.

YTD for porteføljen vannvittige 26,3%. Det er nesten som man får høydeskrekk selv med en aksjeandel på kun 52%. Jeg har skalert ned aksjeandelen en god del ettersom børsene har steget og steget. Men jeg har nå nådd nedre grense for aksjeeksponering. Resten er plassert i rentefond og litt cash.

5 Likes

Screenshot_20251003_005049_Nordnet

6 Likes

For et vannvittig år for denne porteføljen. 34.4% ytd og det med tung hoyrenteksponering.
Lager en mer fyldig rapport når året er over.

9 Likes

Det ble et meget solid år for fondsporteføljen. Ifølge Nordnet desktopversjon endte 2025 med en avkastning på 36,37%. På mobil så har Nordnet en betaversjon som splitter avkastningen opp på de ulike bidragene fra enkelte fond/akjser. Den gir et litt annet tall, men nedbrytningen er nyttig for å se hvor avkastningen din kommer fra. Jeg finner da følgende for denne porteføljen:

image

AuAg Silver Bullet bidrar ikke overraskende svært mye til årets avkastning, hele 17,1%. Det har vært et ellevilt år for sølv. Jeg har imidlertid fulgt strategien for denne porteføljen som er rebalansering så har solgt hele veien oppover. Det gjenstår å se om dette var det mest lønsomme.

Heimdal Høyrente har hatt nok et godt år og har bidratt hele 11,1% til porteføljens totalavkastning, skal vi tro Nordnets betaversjon. Den har vært vektet høyere hele året enn aksjefondene så det gir mening at bidrag er større en Heimdal Høyrentes årsavkasnting. Også BNP Clean Energy og First Global Focus har bidratt godt gjennom året. Et svakt negativ bidrag finner vi fra BGF World Energy som reflektere oljeprisens svake utvikling gjennom året.

Porteføljen består nå av følgende :

Som man kan se er nå fordelingen rente/aksjer 50/50. Jeg har nådd øverstre trinn i rebalanseringen, dvs jeg går nå ikke høyere i renteandelen. Ideelt sett burde det nå kommet et krakk så man kunne satt alle rentepengene i arbeid på lave aksjekurser. Hvis det ikke skjer og børsen bare dundrer videre så får man være happy med svært god avkastning siste 3 år (hhv 18,6%, 14,1% OG 36,4%) og at man uansett deltar i rallyet med 48% vekt. Og jeg har ingen tro på at Heimdal Høyrente vil gjøre seg bort i kommmende år, selv om yield i fondet nå har kommet ned i litt under 8%.

4 Likes

Hvis det kommer en korreksjon nå slik du skriver, hvordan forventer du at heimdal høyrente reagerer på det?

Blir det krakk vil jo HH også falle men mindre enn aksjefond

Grattis med godt resultat!

Når du valgte høyrentefond, interessant å høre om vurderte andre enn HH? Ev hvilke?

Har du vurdert aksjefond med utbytte som fokus?

1 Like

Gitt at de sitter i likvide nok selskaper. Var vel noen høyrentefond som ble lukket i 2020 fordi markedet tørket opp under COVID, og andelseiere ikke kom seg ut. Heimdal Høyrente overlevde, men andelseiere måtte tåle ganske store tap før det snudde.

(Eier også HH, men eier også rentefond med enda lavere risiko)

Slik jeg husker det ble flere fond stengt en kortere periode pga likviditetstørke i mars 2020, så det ble ikke realisert tap, men man fikk ikke ut penger fra fondene før det ble åpnet opp for handel igjen. Tror ikke det var snakk om veldig mange dager? Verre har det vel vært for de som investerte i russlandsfond før krigen med ukraina som ble låst i flere år.

1 Like

Forte Kreditt er vel fondet dere snakker om her. De hadde slitt en stund og hadde kun ca 100 mill i forvaltningskapital da det smalt.

TBH så husker jeg faktisk ikke helt hvorfor det ble HH. Tipper det rett og slett var det fondet som hadde prestert best i den perioden jeg så på. Jeg har ikke blitt skuffet så har blitt værende i fondet Ser jeg har eid fondet kontineuerlig siden 2021…