Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

'Brent biotekInvestors' fondsporteføljetråd

Litt treg med å reagere her, men selvsagt kan jeg ikke eie et fond som har Tesla som en betydelig del av porteføljen. 8% vekt i Tesla i dette fondet. Synd for jeg har tro på fondet sånn ellers. Men etter hva Musk har gjort de siste par måneder så måtte jeg bare ta grep. Tesla har falt mye og rammet fondet en del men det for være straffen for å ha vært sløv med å følge opp fondsporteføljen de siste måneder.

Må bruke litt tid på finne ut hvor midlene skal plasserers. Det er jo ikke et enkelt marked vi har om dagen. Om noen har tips til gode fond de har tro på framover så lytter jeg gjerne!

5 Likes

Sparekonto med innskuddsgaranti

Fond takk.

Jeg sitter og grubler litt på om de kommende tre-fem årene vil være år hvor Martin Mølsæters verdiaksje-tilnærming kan vise seg å treffe ganske bra. Han forvalter hhv First Generator og First Global Focus. Det er kanskje sistnevnte jeg synes virker mest spennende, bl. a fordi fondet er en del eksponert mot kinesiske aksjer. Tenker forsåvidt også at Mølseters metode / tilnærming og gir mindre nedsiderisiko enn mange andre alternativ, i det som tegner å kunne bli noen passelig volatile år i markedene.

Liker også at han har sine egne penger i fondene sine. Skin in the game betyr noe.

3 Likes

takk for godt tips. Jeg er ute etter fond som er lite eksponert mot USA fordi jeg tror amerikanske aksjer kan komme til å slite framover. Skal gjøre research på det fondet og kan godt hende jeg velger det.

1 Like

Lite USA-eksponering på Mølsæter.

Her er siste månedsrapport:

1 Like

Ang US så ville jeg også holdt meg unna amerikanske markeder inntil vi ser retningen for valutapolitikken.

En av Trumps nære rådgivere skrev dette i fjor. Det borger et skifte fra strong dollar policy til weak. Tror vi ser et solid skifte på sentrale områder framover i tråd med målet om reduksjon i underskuddet og betjeningsevne på den gjelden de har.

(dette er ikke et finansielt råd :wink:)

3 Likes

Som sagt så gjort. Liker tilmærningen til forvalteren av de fondene. Tok likeså godt og fordelte potten på First Generator og First Global Focus. Førstnevnte investerer primørt i norske aksjer. Såvidt jeg kunne se eier de ennå Nykode som er et pluss så klart. Siste mann (og kvinne) stående i norsk biotek. Neida, det er ikke noe hovedpoeng i denne fondsinvesteringen, men litt artig er det. Forvaltere tar vel normalt aldri i slike aksjer. De skal ha guts for å ha gjort, selv omd et har gått på trynet så langt. Men det betyr ikke at det ikke kan bli bra herfra.

2 Likes

Greit å være undereksponert usa i disse dager nå som Trump driver med selvskadingen sin. Ca 15-% eksponering mot ca 65% for et globalt indeksfond.

2 Likes

Sitter med med noen (små) poster i fire amerikanske bioteks. De minste (CADL og SANA, ALT) har rast nedover – mye mer enn indeksene – selv om nyhetsstrømmen fra dem egentlig er positiv (bortsett fra at vi alltid kan diskutere runway da). Altså, jeg mener at i et annet marked så skulle de gått opp. Eneste som holder seg sånn passe i kurs er SMMT, men den er jo passe hypet da.

Så konklusjonen er at for denne typen aksjer (smallcap biotek) er USA nå egentlig univesterbart. Så er spørsmålet om USD kommer til å ski nedover. Ser Jan Ludvig Andreassen mener dollaren kan stå i 9 kr til sommeren. Han pleier jo stort sett å bomme på alt han foreslår, men har en snikende mistanke at han kan komme i nærheten av rett denne gangen.

Så ja, USA nå tenderer i retning av univesterbart (ihvertfall for en amatør som meg).

Har forsåvidt bestemt meg for å kjøpe Generator og Global Focus selv også. Kjøpte de første andelene denne uka, så kjøper jeg litt hver måned, gjennom året.

1 Like

De må da snart forstå i USA at de må avsette disse klovnene .

4 Likes

Hele 73% usa for nordnet global indeks. Denne diskusjonen har vi hatt før. Ola Nordmann har hele tiden blitt fortalt at man skal putte penga i global indeks. Fortsatt noen som mener at det er det beste?

2 Likes

https://www.dn.no/privatokonomi/dn-investor/aksjer/investeringer/de-beste-alternativene-til-global-indeks-vanvittig-billig/2-1-1793399?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr

2 Likes