Lenge siden siste oppdatering her. Holder fortsatt de samme fondene. YTD avkastning har kommet opp i hele 20,3% som jo er et en fabelaktig avkastning på et “kombinasjonsfond” som dette med renteandel 40%. Til sammenlikning er verdensindeksen W1DOW opp 12,5% YTD.
Heimdal Høyrente bidrar fortsatt bra med en YTD avkastning på 8,8% som må sies å være fantastisk bra.
Men det som virkelig trekker porteføljen opp over og forbi verdensindeksen er sølvfondet AuAg som er opp hele 70% YTD! Nok en gang må jeg rette en takk til skribenter her på forum som rettet oppmerksomheten min mot sølv tilbake i 2021. De første 3 årene var det negativ avkastning, men i fjor snudde det. Fra bunnen på starten av 2024 er fondet opp nesten 150% . Et eventyr. Ser ingen grunn til å selge utover den automatiske rebalanseringen som gjøres løpende.
En annen bidragsyter de siste måneden har noe overraksende vært fornybarfondet BNP Clean Energy Solutions. Fra bunnen i april er fondet opp ca 50%. YTD bare 16,7% som jo skyldtes den svake utviklingen på starten av året blant som følge av Trump sin negative politikk på fornybar. Men fondet har altså kommet kraftig tilbake siste måneder, uten at jeg har kunnet fange opp hva som har drevet det. Vi vet at Ørsted og Vestas har hatt det tungt men eierandelene er under 4% for begge, så fondet har ikke blitt tynget for hardt av det.
First Global Focus, som det ble tipset om her på forumet for en stund siden ble tatt inn i porteføljen i mars. Et par gunstige kjøp nede i dumpa da Trump kom med sin toll gjør at man er opp ca 12% på fondet så også det har bidratt fra det ble kjøpt inn. Fondets YTD avkastning er 16%, dvs litt bedre enn verdensindeksen.
Det siste fondet i porteføljen er BGF World Energy. Fondet har en YTD avkastning på “bare” 7,4% og trekker dermed min avkastning ned og ganske mye ned om man regner i NOK. Fondet er nemlig nominert i USD og med dollarsvekkelsen har man hatt et ganske betydelig valutatap her, illustrert ved at avkastningsforskjellen mellom USD verdi og NOK verdi er hele 7%-poeng. Et betydelig valutatap der altså. Det gjelder også AuAg fondet, men der maskeres tallene av at hovedstolen ble kjøpt inn da USD/NOK krysset var relativt lik det vi har i dag.
Å ha aksjefond nominert i utenlandsk valuta er et tvegget sverd. Dollaren er nå kommet ned i 10 NOK. Det man kan si er at NOK vil kunne få seg en smell hvis vi får en global nedtur i aksjemarkedet. Da bidrar fondnene nominert i utenlandsk valuta til å ta imot noe av fallet som ventelig vil komme i fondsverdiene.