Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

'Brent biotekInvestors' fondsporteføljetråd

Hvilke fond tror dere på nå. Kommer Tech tilbake for fullt etter en liten dipp?

Eier dette oljefondet. Litt ned men fortsatt i pluss etter kjøp for noen uker siden

3 Likes

Er det bare jeg som satser på India?
Billig olje fra ruskiene samtidig som de holder seg inne med vesten har gitt kurrant avkastning…

6 Likes

Hva kjøper du? Aksjefond eller annet?

https://www.reuters.com/world/india/india-election-2024-what-lies-ahead-new-government-2024-05-30/

1 Like

Foreløpig er det Nordea India, det er dyrt, men har levert god avkastning sålangt.

Det er også det fondet som har hatt best avkastning av det jeg har kjøpt til onkelungene de siste årene.

1 Like

Kraftig børsnedgang gir muligheter for økt aksjeandel. Vekting per nå 68% aksjefond. Resten rentefond og litt cash.

1 Like

Ukens quiz

Kompassprit er en alltid en sikker vinner når alt annet går ad undas.

1 Like

Verdensindeksen W1DOW som jeg bruker, snudde på ganske nøyaktig -10% ned fra topp forrige uke. Siden intradagsbunnen er den opp 5%. Aksjenfondsandelen ble vektet opp til 72% ettersom fallet ble ganske begrenset. Her følger jeg ganske strenge regler, slik at hvis verdensindeksen fortsetter å stige, så vil vekten gå tilbake til 68%. Relativt små endringer slik som denne, vil ikke bety store endringer i vektingen. Tanken er å ha krutt i tilfelle de virkelige store nedgangene kommer. Det er verdt å tenke på at senest i oktober 2022 var W1DOW ca 30% lavere enn idag. Så slike fall kan kommer og da er det bra å ha noe krutt. Vi fikk forøvrig se at også high yield kan falle når det er noe uro. Heimdal Høyrente falt ca 1% i løpet av noen dager i forrige uke. Det er selvsagt ikke særlig mye når man tenker på fallet i verdensindeksen og at flere aksjefond har falt 20%+ fra topp.

Når det gjelder de aktivt forvaltede fondene som jeg har i porteføljen har oljefondet, BGF World Energy, klart seg best de siste uker og er bare ned 1,5% siste måned. BNP Energy Transition er ned 6,2% siste måned, Thematica Future Mobility ned 14%, mens AuAg Silver Bullet ned 12,3%, men over 20% ned fra toppen midt i juli. Future Mobility har vært en skuffelse etter at det ble tatt inn i vår og man ligger godt i minus på det. Skal likevel ha mer tålmodighet med fondet. På samme måte som tålmodigheten var tynnslitt med AuAg fondet i vinter, så bør man ha noe lengre perspektiv enn 1 mnd eller 2 på aksjefond, for det kan snu fort. Skrev på Shareville 1 mars i år, da en fortvilt bruker skrev han var ned 44% på fondet at jeg ville holde på mine andel ut året og så evaluer og det var klokt sett i ettertid for fondet startet den voldsomme klatringen ca da.

3 Likes

Kilde på det? Passer meg utmerket i så fall med de fondene jeg har.

Kort innom her. Ingen porteføljeoppdatering da det ikke har vært tid men en kommentar rundt dette fondet som virkelig var et taperfond inntil for kort tid siden. Men med gryende fornybarrally generelt og lithium spesielt har nå fondet klatret 19% på 1 måned. Så det blir interessant å se om det kun er kortvarig blaff eller et trendskifte for sektoren.

Fondsporteføljen er på ATH med + 17,7% YTD.

1 Like

Bare en kommentar, det blir veldig viktig for fornybarfokuset at Kamala Harris vinner valget i USA. Vinner Trump, så vil fornybarfokuset komme i baksetet igjen. Hovedsakelig fordi oljen vil bli veldig billig når USA starter opp shale oil produksjonen som Biden stoppet og Trump elsker. Men også retorikken og nye lover i USA vil gjøre det gunstig å satse fossilt. Noe det er greit å følge litt med på. :slight_smile:
Vi ser også en tendens til at atomkraft får litt mer gjennomslag i Europa, som har potensiale til å gjøre mange satsninger på vind osv. veldig mye mindre attraktive.

Men man skal aldri undervurdere tregheten og dumskapen til EU.

3 Likes

Lite tid til oppdateringer, men kort innom med status;

Årets avkastning har kommet opp i hele 19,88%, mot verdensindeksens 16,4%, og Osebx 10%. Det har altså vært et kanonår på børsen så langt men i Norge bare litt over gjennomsnittlig. Porteføljens gode prestasjon i det siste skyldes særlig fondet AuAg Silver Bullet. Fondet er opp hele 70% (!) så langt i år. Viser jo at det er mulig å gjøre noen valg som kan gi deg bedre avkastning enn å bare følge de populære indeksfondene. Til tross for pen oppgang i det siste er jeg ennå i minus på Thematicas Future Mobility fond, mens jeg er opp +11% på BNPs energy transition fond på ca et halvår som jo er pent.

BGFs ‘oljefond’ er svakt opp etter å ha vært mye ned en periode. Så holder jeg fortsatt ca 30% renter gjennom fondet Heimdal Høyrente. Fondet gjør det helt oppsiktsvekkende bra vil jeg si med +12,3% YTD og bidrar godt til porteføljens avkastning.

4 Likes

Hva er produksjonskosten for den shale oilen?

Jeg har også ventet lenge på gull og sølv men satset knallhardt 50/50 bgf og auag - moro at de er opp 50-70% :money_mouth_face: tjent mer på børsen i år enn lønn selv om jeg tjener ok

4 Likes