Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bruk av negative emojis på innlegg 🤦‍♂️

Oppdatering: Etter en lang diskusjon og mange engasjerte innspill har jeg bestemt at negative emojis er lov igjen - MEN at upassende bruk av de fortsatt er brudd på forumreglene.

Som mange sikkert har sett kan man reagere på innlegg med emojis. For å sikre saklige diskusjoner ber jeg om at dere fra nå av ikke bruker negative emojis, som f.eks :man_facepalming:, :eggplant:, :clown_face: og :-1:.

Hvis du er uenig med det noen skriver forventer jeg at du skriver et høflig svar. Bruk av negative emojis vil fra nå av bli ansett som et brudd på forumreglene.

For å få «tømt» dere for disse emojiene, kan dere bruke de en siste gang på dette innlegget :wink:

Ha en fin kveld videre!

8 Likes

Er du ikke redd for at forumet vil bli oversvømt av “høflige svar”, som da vil flagges, slettes og på den måten medføre at idiotinnlegg blir stående ubesvart?

Er veldig for at det skal være mulig for brukere å vise misnøye mot f.eks spam, troll, usannheter etc med å bruke emojier som tilsvar.
Veldig få vil gidde å begynne å skrive innlegg for si at “det var rett og slett idiotisk”.

7 Likes

Høflige svar blir da ikke moderert bort? Upassende innlegg skal flagges, ikke emojies.

3 Likes

Kunne tenk meg knapper for:
Supert innlegg
Er enig i alt som er skrevet
Er delvis enig i det som er skrevet
Er uenig

Å få respons på det en skriv er viktig. Ellers gidd en ikkje å skrive

17 Likes

Problemet er jo at repeterende innlegg med oppspinn blir stående og ikke fjernet selv om de flagges.

Har selv stukket halsen litt frem for å få en slutt på det tullet i Nanotrådene, men uten at det ser ut til å hjelpe å verken å flagge eller komme med motinnlegg.

Tror dessverre du fjerner en del av dynamikken i trådene ved å fjerne uenig-emojiene og samtidig fortsetter å la disse innleggene stå.

3 Likes

Jeg ser greia, og det kan være at vårt nye moderatorteam vil bidra til at upassende ting fjernes mer enn før. Det er en hårfin grense mellom ting som er oppspinn og reell kritikk - og det er ikke alltid så lett å se forskjellen (og ihvertfall når man er tungt investert). Min opplevelse er at negative emojis ikke har en positiv effekt på hverken debatten eller miljøet. Men igjen, som alt annet her inne er denne regelendringen et eksperiment - ingenting er skrevet i stein :slight_smile:

3 Likes

:eggplant:

For meg er eggplant toppen av lykke :cry:

4 Likes

Tror det er best å ta et valg, enten å tillate å utrykke seg som man vil, eller bare fjerne hele driten :wink:

16 Likes

Og det blir ett vanskelig valg, for det er tross alt en stor del av sjarmen med forumet.

Er jo litt sånn Italia-kommunikasjon hvor man bruker henda nesten mer en kjeften når man diskuterer.

2 Likes

bilde

8 Likes

Huff, ja tenk å måtte bruke det norske språket hehe :wink: mener at å forby å bruke enkelte emojis setter en stor begrensning, dersom man ønsker å bruke det språket. Da er det i mine øyne bedre å bare slette emoji knappen , blir litt på samme måte som å forby enkelte ord på forumet, noe som er helt tullete… la de være, eller slett de

Jeg var faktisk på et foredrag om emojis i fjor, og lærte at de funker best når både avsender og mottaker tolker de på samme måte. Jeg tror det er en fare for at mange ikke setter like stor pris på :eggplant: som @Hakon, og at å bruke emojis som primærspråk ikke er så hensiktsmessig hvis man har lyst på en god diskusjon.

4 Likes

@pdx, les denne :wink:
World Economic Forum har også bruk av emoji på agendaen.
Er viktigere enn man kan tro.

5 Likes

Eggplant er fin da, som et lite lilla varsel. Obs vær kritisk, bruk hodet type greie.
Kan vi ikkje få ha den? Det er mange velplasserte eggplants der ute. Litt for mange til å bare si nei føler eg…

Går det an å lage en liten stemme over eggplant?

Her er foredraget jeg så…nokså dirty til tider.

https://www.webdagene.no/en/talks/emojis-how-to-communicate-in-a-visual-world

1 Like

Jeg liker systemet med tilbakemld med emojis som det er i dag altså ingen sensur. Hvis manbare godtar positive emojis bidrar man til en skjevhet på forumet.

Og mange av oss er temmelig positive til våre caser og kan gjerne få litt negativ tilbakemld avog til.

14 Likes

Jeg mener vi trenger mer kritikk generelt på forumet. De fleste tråder er naturligvis dominert av folk som er positive til aksjen og kursutvikling både på kort og lang sikt. Og meningsløse innlegg som “vi går vel ikke 10 gangern i år, men en dobling kan vi håpe på” belønnes stort sett ikke med rapportering og eller ignorering, men likes og positive emojis.

Vi klarer helt sikkert å bruke noen andre emojier også til å gi uttrykk for uenighet, men hvis man ikke vil ha en enkel måte å si fra at man er uenig på, så bør man ikke ha en enkel måte å si man er enig på heller. Ergo, fjern alle emojis.

Det er en grunn til at sider som Facebook har “like” men ikke “dislike”. Målet er å få folk til å føle seg populære, og at ingen skal føle at det de sier er meningsløst og dumt. Selv om det er det. Meningen er selvsagt å holde på flest mulig brukere, men i ett aksjeforum blir det mer problematisk for hvis noen skriver noe du syntes er direkte feil og misvisende, så kan du altså ikke gi uttrykk for dette enkelt. Du er nødt til å starte en “krangel” i stedet. Og det gidder man selvsagt svært sjelden.

Hvis det er så viktig for folk å ikke få kritikk så foreslår jeg at vi starter egne haussetråder hvor det kun er lov å være positive.

18 Likes

Skjønner du prøver å tilfredsstille noen sytpaver her og muligens få forumet til å fremstå som mer seriøst eller voksent pdx, men dette blir litt for barnehagetante / stay krenka for min del…

15 Likes

:man_facepalming: :woman_facepalming: