Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bull case & Orion (FUNCOM)

Nå kan vi endelig begynne å snakke om Funcom’s bull case! Kritiske kommentarer saklig fremlagt er fortsatt likevel satt pris på.

Hele analysen til Orion ligger her og er utgangspunkt.

Å se på dette nå i nytt lys. Altså når vi bortimot vet at salg på 1 million er veldig konservativt nå.

Hvordan prissettes spillselskaper?

Starbreeze eksempelet reflekterer godt hvor dette bærer hen for Funcom.

Ser ikke dette bull-case senarioet litt konservativt ut tatt xbox og ps4 i betraktning?

2 Likes

Her derimot har vi tall som hensyntar et høyere salg i hvertfall.

1 Like

Hvordan vil Funcom sine inntekter kunne utvikle seg ved et høyt salg lurer du på? Vel, salget kan jo bli mye høyere selvsagt, men her har vi et utgangspunkt.

Hva om vi selger 10 millioner? Bare lurer altså :sunny:
Står bare Fem mill. Er ikke dt litt konserevativt :smile:

2 Likes

Vet ikke jeg. Er ikke noe matteekspert akkurat. Men en plass mellom 40 kroner og 120 kroner kanskje?

2 Likes

Jeg ville regnet mer på tall mellom 750k til 2000k solgte på dette tidspunktet. Moro å drømme da, men jeg mener det er Bull nok

Berre sånn at det er sagt, folk må slutte å være redd for å sei det. Ingenting i veien med at det skal selge 10 mill på 3 platformer over 2-3-4 år. Dette skjer samtidig som nye spill blir sluppet på markedet.

Edit: ein del av salget vil skje under steam summer/winter sale 2018 til rabbaterte priser.

1 Like

De tar med skatt her, men muligens kan Funcom benytte seg av det framførbare underskuddet. Kan ikke skjønne hvorfor de ikke skulle kunne gjøre det. Avskrivninger på over 40MUSD skjønner jeg heller ikke helt.De skal vel ikke skrive ned halve spillet på et kvartal?

Det skal avskrives over 5 år, og de har ikke mer å skrive ned på TSW, DW, AOC og AO.

Og hva med driftskostnaden her. Hvorfor øker den proporsjonelt med antall salg, og hvorfor er den oppe i over 100MUSD? De hadde 1,6MUSD i driftskostnader i forrige kvartal. Skjønner ikke helt det regnestykket der, virker jo idiotisk. Men nå har jeg ikke giddet å se på hele analysen. (siden det er bestillingsverk og siden en viss person virker å være involvert)

NVM: Ser det er NOK nå, det forklarer saken. Men fremdeles virker kostnader og avskrivninger for høye.

1 Like

Så da kan vi kanskje si at markedet priser ca 500-750 000 solgte nå på 5kr? PE 8-15

Jeg tror det blir feil å sammenligne med andre selskaper før Jebsen har konvertert og evt. solgt sin storpost. Mulig aksjesalg kommer til å holde kursen nede, nesten uansett salgstall, før Jebsen/markedet har funnet god løsning.

Hvis de aksjene blir absorbert så kan vi snakke sammenlignbare selskaper, EV/EBIDTA osv.

Ser ikke for meg at jebsen lar de aksjene gå ut i markedet! Kan være det kommer interesse utenfra for og ta over hans del! Eller om han bare sitter i nye 15 år :muscle:t2::clap:t2::clap:t2::clap:t2:

Dei er hvertfall ikkje negative borte på kontoret :wink:

9 Likes

Må ikke glemme hvor hardt Jebsen kjørte på før emisjonen da. Han hadde gitt Funcom nødlån som skulle betales tilbake snarest når emisjonen kom i boks. Hvis Jebsen var interessert i å satse langsiktig videre i Funcom så ville det aldri blitt en så lav dumpingemisjon.

Selvfølgelig kan han ha ombestemt seg, men jeg tror markedet antar at en god del aksjer skal ut om en måned.

Det er riktig holdning!! Blir bra dette :smile:

1 Like

Hadde du ombestemt deg om selskapet ditt endelig fikk en suksess?

Hall of fame
Vil være tom da…

I know you guys read Reddit, but can you guys read all the topics? Or only the most upvoted ones? And, how the process works? The CM reads the posts and them what? Do you have daily contact with the development staff?


[–]Official_Funcom[S] 6 points an hour ago
CM sends me reports constantly. Like he comes and annoys me at my desk. It’s actually kind of irritating. I want to hire someone to keep him away from me while he screams “just think of the players”… Jokes aside, we are all in the same office. We have daily reports, a dedicated slack channel and a whole lot of interaction. We’ve also gone through every steam review and compiled a list of the most common complaints from there. We aim to do our best for everyone, even people who didn’t like the game when they first tried it.

#Funcom

15 Likes

Skal ikke si sikkert men han var ikke med på forhandlingene på emisjonen i sommers! Han tenker nok han har spytta nok penger inn i selskapet og det har vist gang på gang på gang at dette får de ikke til! Hadde han visst det han vet nå, så trur eg han hadde blitt med :wink:

Det er 50/50 for begge deler ! Dumper han i markedet så vil det føre til korreksjon i kurs, kommer en annen aktør inn så bildet være positivt! Så lenge det ikke er spettet, og haudemann da :wink:

Så lenge det ikke skal ny griseemisjon er Spettet uaktuell :slight_smile: