Går spettet inn går jeg umiddelbart ut
Tror nok spettet ikke skjønner greia her men jeg hadde ikke vært langt bak deg på vei ut hehe
med det salget som foregår er de snart i null på produksjons kost så tenker den siste emisjonen i fun ble satt i sommer 2016 for funcom 1.0
40kr * 330m aksjer = 13,2 milliarder
Payday 2 har solgt 14m og er priset til 4,5 milliarder svenske kroner samtidig som de har 100 jern i ilden og et lite “sideprosjekt” som Dead by Daylight har solgt 1,5 millioner.
… Nei, jeg tror ikke vi skal til 40kr basert på CE
Jeg tror du bare kan glemme 750k. Kanskje 2000k hvis salgstakten går ned kraftig, f.eks pga uløste tekniske problemer og de ikke får ut xbox/playstation versjonene i 2017.
Jeg har mer troen på 2000k på steam, 1000k på xbox og 1000k på PS4, totalt 4000k i løpet av 2017. Det er derfor jeg kjøpte meg inn nå på 4,30, selv om jeg har syntes Funcom har vært risky tidligere.
Payday 2 levert av Starbreeze fulgte jeg veldig nøye fra ca 6mnd etter release og til ca 2 år etter release. Det de gjorde for å få opp salget var å kjøre med puls-salg og nye DLC-er. Funcom kan kjøre på en tilsvarende taktikk, men med litt lavere rabatt enn det som ble kjørt på Payday 2, men til gjengjeld, så kan de komme med nye biomes, som planlagt. Det er noe jeg tror vil gjøre at folk kommer tilbake til spillet med jevne mellomrom og drar med seg nye spillere.
Greia som jeg tror gjør analysen over relativt verdiløs er at den ikke tar for seg hva slags rabatter som må til for at Funcom jevnlig skal kunne komme inn på topp tre på bestselgerlista på Steam. Det er sånn alle de store på Steam driver, inkludert giganter som GTA 5.
Men tror du det er mulig med en mcap på 5 mrd? Ved, la oss si, 2 mill. solgte i år? @Irathi bear case viser jo over 1 mill solgte?
Jeg mener 2 mrd. mcap er minimum av hva Funcom bør prises til når 1 mill. solge nås. Da har jeg ikke regnet inn Xbox / PS4 salg, eller nye spill i pipe. Disse vil jo booste caset mer.
Nei, det tror jeg ikke noe på, men jeg tror 4m solgte tilsammen på alle plattformer er mulig. Det kan kanskje gi en slik market cap. Det kommer an på netto inntjening pr solgte kopi. De må jo kjøre på med rabatter etterhvert.
Jeg har jo kjøpt meg inn nå fordi jeg synes 1,5 milliarder er billig.
Du mener 4 mill. solgte ila. 2017 vil gi en mcap på 2 mrd?
Selskapet er priset til 1.2 mrd nå - med ca. 150k solgte (antakelse). Jeg får det ikke til å gå opp?
Edit: eller mente du 5 mrd mcap ved 4 mill solgte?
Sistnevnte Og jeg sa mulig, det er noen forbehold.
Ps, du burde regne med gjelden som konvertert. Hvis du ikke tror Funcom skal under krona igjen da.
Hvorfor anta like mange salg på xbox som ps4? Ville trodd ps4 ville selge like bra som pc.Da lanseres det som et ferdig spill også.
Fordi jeg snakker om 2017-salg og ps4 versjonen kommer ut mye senere.
Det kommer absolutt an på nettoinntjening, men @Irathi estimerte dette til ca. $17 pr. kopi.
Ved 4 mill. solgte gir dette $68,000,000 eller 557,600,000 kr.
Er p/e da ca. 8-ish?
Det er ved fullpris. Sjekk prishistorikk på Payday 2 vs salg, så ser du at veldig mye av salget skjer til høy rabatt.
Du kan ikke bruke topplinjen til å beregne p/e.
17$ var en konservativ tilnærming på netto fortjeneste per spill full pris. 30% steam, 5% Conan, 5%Unreal, 0%Tax
Ignorerte barb edition helt ettersom det bare ville vært spekulasjon
Det går ikke an å regne på Christian. Det er for mange usikkerhetsmomenter - hvor stor rabatt? I hvor stort tidsrom? osv. - men forholder man seg til netto fortjeneste så er det ikke vanskelig å regne hjem mcap på 2 mrd. hvis salget fortsetter som nå.
@Irathi - konservativt? Eller realistisk? OK, vi vet ikke de nøyaktige prosentene (spesielt ikke til Conan IP) men det gir mening når vi vet Steam + Unreal royalties.
Det er moms på salget i EU?
Funcom har en egen deal for unreal motoren såvidt jeg har forstått, så mindre enn 5%
Jeg tror på mcap på mye mer enn to milliarder, men regnestykkene du har får jeg ikke til å gå opp.
Jeg tenker da på der du ganger opp guesstimatet mitt med en netto pris som ikke tar med seg rabatter. Eller moms i EU.
Hva er moms da? 25%? Eller 18%?
Som sagt er rabatter umulig å regne på fordi du ikke vet hvor mye man skal trekke av og over hvor lang tid.
Det er lettere å forholde seg til guesstimatet til @Irathi - selv om det kanskje er noe høyt, tatt rabatt og moms i betraktning.
I EU stort sett rundt 20-25%. Tipper EU vil stå for rundt 50% av salget
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=8360-WEJC-2625#taxes
Det skal sies at hvis man sammenligner prisen i Norge og Usa, så får man ganske lik pris når man trekker fra momsen i Norge.
Det er vel Payday franchiset der har solgt 14m copies, dvs både pd1 og pd2, eller husker jeg forkert? Starbreeze havde jo også en publisher de skulle dele indtægterne med og da aktien nåede ATH var selskabet vel omtrent 7,5 bSEK værd og det var inden dbd
@Christian du glemmer et par wildcards. Nye spill som kommer i år og offentliggjøring av nytt storspill.