Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bull case & Orion (FUNCOM)

Har hørt flere nevne dette at de kan slippe å betale en del skatt. Da jeg gravde derimot fant jeg dette i Q3:

7 Taxes
In accordance with IAS 12, it is Funcom’s assessment that no deferred tax asset can be
recognized in the consolidated statement of financial position for the available tax losses
carried forward. The accumulated unrecognized tax losses are primarily denominated in
United States Dollars.

Synes det er vanskelig å tolke det som står, men virker som de kanskje ikke får nyttegjort seg av det. Desuten skal det være ført opp i tallene og klarte ikkefinne noe om det der.

1 Like

Bra jobba! Det høres ut som det er det som står ja. Ekstremt kronglete skrevet. Skal sjekke hele dokumentet, trenger litt merk kontekst - er det mer tekst der enn det som du har klippet ut?

Nei, det er desverre hele alt som står om det temaet. Det som er med Q-tall, skrivi så du ikke skal forstå det så lett.

Wild guess: Dette med skattefradrag har sin rot i HO og bagger

1 Like

Jeg tror også det. Jeg ser på regnestykkene til Bagger på HO og alt er netto for ham. Han operer med store tall. Vi skal ikke underestimere salgstallene og suksessen spillet er men litt edruelighet er bra, ikke sant @Edruelig ? :slight_smile:

5 Likes

Det sies vel bare at de ikke vil ta med fremførbart underskudd i den finansielle fremstillingen iht til tekniske regnskapsregler. Søk på IAS12 og regnskap. At de kan bruke dette er vel noe helt annet. Noen som kjenner en statsautorisert revisor her?

4 Likes

Det var min tolkning, også. Selv om jeg ikke har noen kjennskap til IAS12.

1 Like

OK. Men hvis de ikke kan ta det med kan de fremdeles benytte seg av det?

Ja, vil tro at dette kun går på regnskapsregler og fremstilling av finanser. Men dette må bekreftes.

Håper dere har rett. Men hadde vært fint om noen kunne finni noe mer håndfast. Har sett noen skrive tall på det, husker ikke hva, fint om man også legger ut kilder

Der står vel bare at de ikke kan bogføre det som et aktiv, men det kan jo stadig modregnes i fremtidig overskud.

side 54:
http://cdn.funcom.com/investor/2016/FUNCOM_NV_Annual_Report_2015.pdf

“The Group has unrecognized tax losses of USD 137,668 thousand as of December 31, 2015”

7 Likes

Det er som med norske regnskapsregler for små foretak, at man ikke trenger å ta med fremførbart underskudd om det er usikkert om man kan få benyttet det i fremtiden (gå i pluss). Det er en konservativ og forsiktig måte å vise frem regnskapet. Skattemessig har man fortsatt krav på å kunne trekke det fra i fremtiden.

1 Like

Men må de forholde seg til norske regler? De er jo registrert i Nederland?

1 Like

De forholder seg til IAS12, det er en internasjonal standard, vel? Funcom ville ikke gått under “små foretak” i Norge, det var bare en sammenlikning. :slight_smile:

1 Like

igen fra side 54:

“The tax losses carried forward related to Funcom NV are generated from holding and financing
activities and may only be offset against future profits from similar activities. Future trading profits
may consequently not be utilised against such tax losses. Tax losses for Funcom NV expire after 9
years.”

4 Likes

Jeg har sett IAS 12, og den kan være litt vanskelig å tolke. Likevel, de driver fortsatt innenfor samme bransje og det er naturlig at de får nyttet seg av dette framover.

MK1 nevnte at Funcom var i tale med jurister/advokater for å finne ut av dette.

2 Likes

Vi vet vi har en suksess når Bagger omtales som en frelser på HO, og ingen protesterer :slight_smile:

15 Likes

Hehe, men han har jo mye rett i det han sier. Men er nok endel nye investorer der som ikke kjenner han ifra LMO tiden feks…

1 Like

Jeg antar det er han selv som omtaler Bagger som frelser?

1 Like

Bagger har vel ca. 350 kontoer på HO, så det kan godt være.

6 Likes

Alle er jo her :wink: