Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Cadeler A/S

Kanskje det kan bli litt bedre stemning i morgen?

Nå har jo Cadeler god kanselleringsbeskyttelse uansett, og økte guiding for året betraktelig som følge av kompensasjonen. Men i etterkant av at prosjektet ble stoppet har de likevel falt (ufortjent) mye på tross av store innsidekjøp og nye kontakter, og mange har begrunnet det med usikkerhet rundt Ørsted og USA.

Med all usikkerhet og negativitet rundt havvind for tiden tenker jeg at det er positivt for sektoren generelt at Orangutangen ikke får gjøre som han vil.

19:08|NTB-Reuters

Ørsted får medhold: Får fortsette bygging av havvindpark utenfor USA

En føderal dommer gir det danske energiselskapet Ørsted tillatelse til å gjenoppta arbeidet med vindkraftprosjektet Revolution Wind utenfor østkysten av USA.

Ifølge selskapet er vindturbinparken utenfor delstaten Rhode Island rundt 80 prosent ferdig. Den opprinnelige planen var å åpne den neste år.

Trump-administrasjonen beordret i august stans i aktiviteten tilknyttet prosjektet, og beslutningen ble anket av Ørsted, som er verdens største havvindutvikler. Amerikanske myndigheter mener prosjektet er i strid med enkelte vilkår i tillatelsen.

Beslutningen er et nederlag for president Donald Trump. Han er sterk motstander av vindkraft og har lovet å slå hardt ned på sektoren.

Equinors Empire Wind-prosjekt i USA fikk samme type stoppordre i påsken. Etter intens lobbyvirksomhet klarte Equinor å få Trump og hans folk til å snu.

2 Likes

Hva tenker andre her om hvilken betydning dette kan og vil ha for Cadeler? Ser Ørsted får løftet anbefaling til “neutral” og nesten dobbelt kursmål hos Clarkson.

Tenker det blir en seig men gradvis stigning, med mulighet for å trade innen ulike ranger underveis. Tipper det må et godt kvartal til for å løfte oss ut av rangen vi er i nå, evt annen positiv nyhet

1 Like

Har clarkson oppdatert etter emisjon? Høres høyt ut.

Jeg bekymrer meg lite for kursen i dag. Kjøper gjerne mer, men prøver også å ha litt disiplin i porteføljen.

2 Likes

Har ikke sett det selv, men ser at det skrives i TC på XI i dag.

“Federal domare låter Ørsted få återuppta vindkraftsprojekt i USA”

“Ørsteds får løftet anbefaling til “neutral” og næsten dobbelt kursmål hos Clarkson”

Det jeg har sett er:

Clarksons Securities tror enligt Marketwire att Örsted i inledningen kommer att stiga 5-8 procent. Nordnet räknar med en uppgång med “över 5 procent”. Även Citi ser beskedet som positivt men noterar också att man inte kan utesluta ytterligare åtgärder från den amerikanska regeringen.

og,

Arctic höjer Ørsted till köp (sälj), riktkurs 130 danska kronor - BN.

Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities oppgraderer sin anbefaling på Ørsted til kjøp fra selg med et kursmål på 130 danske kroner, mens Clarksons Securities oppgraderer til nøytral fra selg med et kursmål på 125 danske kroner.

Clarksons Securities mener mandagens domstolsavgjørelse i USA, som tillater Ørsted å fortsette med Revolution Wind-prosjektet, er positive nyheter for Ørsted på kort sikt, men på lengre sikt bør ikke usikkerheten rundt mulige ytterligere tiltak fra den amerikanske regjeringen ignoreres. Clarksons ser at aksjen stiger 5-8 prosent ved åpning på København-børsen tirsdag.

Arctic Securities mener sannsynligheten for permanent stans av Revolution Wind-prosjektet er relativt lav på dette tidspunktet, og tror at det verste er over.

Jeg tok et lodd i Ørsted etter emisjonsvarselet fordi det er en solid business. Kom meg ut ca. i 0 i dag pga USA-eksponeringen. Hvis det blir trøbbel rundt Sunrise blir det langt værre fordi alt er egenkapitalfinansiert. Bedre å ha pengene i Cadeler da.

Trenden med at den selges ned fortsetter ja :roll_eyes: Ørsted +7,75%, Vestas +3,80%, men Cadeler bare +1,86%. For en :dog: CADLR er.

1 Like

https://www.upstreamonline.com/energy-transition/canada-takes-new-offshore-wind-step-in-move-to-capitalise-on-trump-chaos/2-1-1875393

Har du mulighet til å referere innholdet i artikkelen?

Da tok jeg en for laget og solgte igjen, og umiddelbart stiger den. Slår aldri feil.

Kommer til å følge med. Lykke til!

Hvorfor kjøper du og selger så ofte? Er det ikke bare å legge aksjen i skuffen og vente evnt kjøp 50 og selg 53-55?

2 Likes

Så ofte? Har holdt den i månedsvis, og solgte først i forrige uke. Prøvde å plukke den igjen denne uka siden jeg håpet at den skulle snu, men trenden virker å fortsette. Er nok litt farget av hvor tung den har vært de siste månedene, og hvor mye profitt man har sett forsvinne igjen. Men gidder ikke låse kapitalen her for long long lenger før det faktisk snur. Bedre å trade den og andre ting imens.

Cadeler takes delivery of first A-class vessel and enters new strategic chapter in offshore foundations

2 Likes

Noen som vet hvor mye foran skjema denne ble levert?

Q4 lå den an til i fjor

3 Likes

Så den leveres 1 uke før Q4 overhodet begynner. Vet noen når den da vil være ute og tjene penger for CADL?

CADELER A/S: REPORTING ON TRANSACTIONS IN CADELER A/S SHARES BY PERSONS DISCHARGING MANAGERIAL RESPONSIBILITIES AND PERSONS CLOSELY ASSOCIATED WITH THEM

CFO selger aksjer for rundt 570k :thinking:

Har riktignok såvidt jeg forstår drøye 80% av beholdningen igjen, men litt uheldig signal?

Kan seff bare være for å betale skatt osv.

Hvis innsidehandel skal hensyntas er nettoen i Cadeler de siste månedene positiv på kjøp, ikke salg. Samtidig kan det hende at innsidekjøp er non-events, mens minimale innsidesalg er krakkvarsel :smiley: