Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Cadeler A/S

Fordelen de har er jo at de faktisk tjener penger og ikke er vurdert kun på fremtidig inntjening som de aller fleste andre grønne selskaper👍🏻
De har også lang fartstid innenfor bransjen, god erfaring og en stor backlog på ordre.
De har også noen av de få båtene som kan installere de største turbinene og dermed kan de ta mye høyere rater fremover.

Så er de jo den store satsinga på havvind, da spesielt fra eu sin side. Dette kommer til å bli en stor bransje i mange tiår fremover. Og Cadeler har fått ett godt fotfeste allerede😊

Når det kommer til teknisk analyse av kursen så har jeg ikke noe formeninger, jeg gikk inn i emisjonen ved noteringen og skal sitte lenge på denne posten (5-6 år).

Akkurat det som du bemerker var med på å fange min interesse - Cadeler er et selskap som allerede tjener penger, ligger an til å få et stort overskudd i år, driver i “den grønne bransjen” med lyse utsikter (vil være stort behov for selskapets “tjenester” i lang tid), har allerede en stor backlog (310 mEuro) og deres båter gjør at de kan ta høyere rater. I tillegg virker det som at de har en bra ledelse - og det blir veldig bra om de får inn foreslåtte styrelederen, se børsmelding av 6. april.

Jeg kom dessverre inn senere enn deg Josseball - men kursen har fortsatt etter mitt syn mye å gå på ift det fundamentale, hvilket underbygges også av at kursmålene økes. Jeg er ingen ekspert på teknisk analyse, men basert på handelsmønsteret og øvrige “tekniske parametere” ser dette veldig bra ut! Uansett virker dette å være et bunnsolid selskap og et meget spennende case på langsikt.

Lurt å ha Cadeler i sin portefølje…

Kursen i Cadeler har falt 4 dager på rad - og den (kursen) er i dag nesten tilsvarende som før børsmeldingen 6. april, hvor jeg sitter følgende ift. guidingen for 2021 om 3 ganger høyere omsetning og stort overskudd;

"The total revenue for 2020 was EUR 20m, impacted by upgrades to the fleet lowering operational capacity.

For 2021, Cadeler expects significantly increased revenue in the range EUR 56-63m. Mikkel Gleerup, CEO of Cadeler, said: “We are operating in a rapidly growing market and by virtue of our successful IPO and subsequent substantial fleet upgrades, Cadeler is poised to deliver strong growth in 2021. The past year was an unprecedented one in many ways, but our strategic vision and the outstanding efforts of our crew and staff ensures that we ready to deliver our best-in-class offshore services at a much greater volume.”

The EBITDAR for 2020 reflected several one-off costs in relation to the rebranding and IPO along with costs following contract renegotiations to ensure a higher yielding contract in 2021. The EBITDAR for 2020 landed at EUR -10 million. For 2021 Cadeler expects a significantly improved EBITDAR of EUR 26-33m."

Dette medførte også til at bl.a. Sparebank 1 økte kursmålet betraktelig - men likefullt er kursen nå som nevnt på tilsvarende nivå som før 6. april… Det positive er at omsetningen har vært mye høyere når kursen steg enn når den falt tilbake (3-8 ganger høyere).

Er det snart klart for et nytt rykk?

1 Like

Tok noen lodd her (rent teknisk) - kan bli meget pent om vi får brudd og close opp her i dag:

Og slik ble det, omtrent. Tror dette er et godt tidspunkt å gå inn på om man tenker long.

1 Like

Skrives lite om Cadeler - men de har nylig gjennomført emisjon og inngått kontrakt på 2 nye skip. Det er som tidligere artikkel viser en enorm interesse for havvindutbygginger - og selskapet kommer til å oppleve en kraftig vekst fremover (forventer i 2021 “a significantly improved EBITDAR of EUR 26-33m.” (The EBITDAR for 2020 landed at EUR -10 million).

Vet at denne artikkelen har blitt delt tidligere - men det som står der er kanskje enda mer aktuelt i dag;

Kan bl.a. sitere følgende fra artikkelen;

“Selskapet har en ordreserve på 310 millioner euro og forutsetningene er meget gode for at veksten skal fortsette i 2022 og de nærmeste årene deretter.”

1 Like

Svarte… Litt for sent ute til dagens pump & dump🤬

Noen som har tanker om denne nå? Har hatt et nytt nedfall fra siste topp. Ikke så mye i media for tiden…

Aksjen har vel stort sett gått sidelengs mellom 30-38 kr siste året, så ikke der jeg har hentet avkastningen i porteføljen ihvertfall…

Selskapet rapporterer vel bare halvårlig, så ikke like transparent som andre selskaper på børsen. Og det har jo gått et halvår siden siste Company Presentation også. Selv om det har kommet noen drypp senere med kontraktstildelinger, virker ikke selskapet veldig hissig på å promotere seg overfor markedet. Men med bare to fartøyer i flåten er det kanskje heller ikke så mye dynamikk som tilsier altfor hyppige oppdateringer. Uten at jeg har sett noen ‘timeline’ vil jeg tro de to fartøyene har rimelig god kontraktsdekning i årene framover. For 2021 guidet de en EBITDAR på 26-30 mill EUR, og vil tro dette ihvertfall ikke blir mindre for 2022. Men nå er jo markedsverdien rundt 4,5 mrd NOK, så skal nok mye resultatvekst til framover for at prisingen kan forsvares. Men nå vet ikke jeg hvordan rateutviklingen er i dette markedet, forhåpentligvis er den oppadgående.

MEN; de er i gang med et investeringsprogram på 650 mill USD i to nye fartøyer. Disse vil være blant de største på markedet og kan ta de tyngste jobbene (havvindmøller blir jo bare større og større, så vil tro de ikke vil ha problemer med beskjeftigelse når de leveres om 2-3 år). Slik jeg har forstått det, vil de finansieres hovedsaklig med lån, i tillegg til en mindre andel fra kapitalforhøyelsen i fjor samt løpende inntjening. Ser for meg at finanskostnadene kan komme til å tynge en del og er derfor litt usikker på i hvilken grad CADLR kan bli noe utbyttecase i overskuelig framtid, dvs 3-5 års sikt.

1 Like

Takk for godt input

1 Like

Hva skjer her i dag da? :cold_face:

Dagens guiding for 2023 kraftig ned ift. fjorårets tall:

Key figures for 2022
• EUR 780 million backlog (EUR 409 million in 2021)
• EUR 106.4 million in revenues (EUR 60.9 million in 2021)
• EUR 63.9 million in EBITDA (EUR 27.6 million in 2021)

Financial outlook for 2023
• Expected revenue EUR 84-94 million
• Expected EBITDA EUR 32-42 million.

1 Like

3 months later… @E24Bot

Noen med oversikt over cash buffer / kapitalbehov i det sammenslåtte selskapet?

Cadeler inngår kontrakt med Baltic Power verdt opptil nesten en milliard kroner
Vindkraftselskapet Cadeler melder mandag morgen at det har inngått en kontrakt med Baltic Power for installasjon av 76 offshore vindturbiner i den polske delen av Østersjøen.

Avtalen har en verdi på mellom 68 og 85 millioner euro, tilsvarende opptil om lag 994 mill. norske kroner.

Prosjektet har oppstart i 2024.