Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Calliditas Therapeutics AB (CALTX)

Ser ut som short og SEB får styre denne lekestuen som de selv ønsker.

Har gitt opp aksjen, men sitter på en liten post i håp om oppkjøp. For Novartis sin del bør det væte attraktivt å få hele markedsavdelingen til Calle med på kjøpet, så har de den på plass når de selv skal launche sitt eget produkt (som har en annen MoA).

Tror utviklingen i denne aksjen kan gi mye overføringsverdi og lærdom i forhold til verdivurdering av norske bioteks.

Ser Nasdaq var ned 2,47% igår, så det var den verste dagen for positiv kursutvikling.
Solgte ikke igår så jeg holder videre.
Jeg kan ikke tro nedsiden kan være så mye større nå med nyheten vi fikk denne uka.
Har et lite håp om at den kan bli en veldig fin shortsqueeze over 126nok/27usd
videre opp mot mitt kursmål på rundt 250

Læringen begrenses kanskje noe av at det er likvid svenskebørs og en aksje proppfull av HF-shorts og rask. På toppen har man et katastrofalt sentiment. Den var 130+ før utsettelse. Nå er den 100 etter godkjenning. Sier sitt om sentimentet (og rasket som styrer aksjekursen).

4 Likes

Likviditet er ofte sammenfallende med «korrekt» prising da…

Det rasket finner du nok igjen her hjemme også

Ja, avfeide ikke poenget ditt. Men CALTX er et litt spesielt tilfelle hva gjelder herjing av store aktører, og det midt i et historisk rævva biotekår.

Jeg tror det er en forskjell på hvordan HFT fungerer på den svenske børsen og i Norge. Legger noen inn en ordre i Norge som teoretisk skal flytte kursen fordi den jafser seg oppover ordreboken så er det det som skjer. På svenskebørsen virker det som om det plutselig kommer mer aksjer ut på laveste tilbud selv om man spiser opp mer enn det som ligger der.

1 Like

Tenker vi får inn flere store kjøper etterhvert, og mulig blir kjøpt opp.
Vi er fremdeles i en negativ kanal til vi bryter ut av 126kr.
Når vi kommer dit så tror jeg det går fort videre oppover.

Men jeg så det var mange som var negative til prisen på selve behandlingen. Hva tenker dere om dette?

At den var for dyr da?

ja. “Så dyrt for kun steroider behandling.”
Men alternativet med dialyse/døden skulle man tro var dyrere/verre utfall
Det er vel ingen andre gode behandlingsformer akkurat nå?

Tenker at det spiller liten rolle hva det er så lenge det funker

Er litt twitter diskurs rundt pris og måling av grenseverdier av proteinurea osv,
Mange er uenige om mye, så ikke lett å sette seg inn i dette.

Men som invivo sier, livreddende / quality of life medisin, har ingen pris elastisitet. Det er ingen supply/demand inne i bildet. Kunden er ikke sensitiv for pris når valget er å dø eller plages, Du betaler hva det måtte være hvis du kan. og lever videre eller bedre.

4 Likes

Ligger ute en sak i DI, der SEB begrunner kursmål 130. Dersom SEB tar feil på antallet pasienter som blir å få behandlingen, og selskapet isteden får rett i det de har antydet om volum , er oppsiden svært stor. Registrerer at det er en del kontrovers rundt SEBs analytiker, som mange mener har hatt en for negativ holdning til CALTX. Det er også han som har kursmål 0,35 SEK i ONCO.

Ellers har CITI oppgradert (fant denne på Discord). Siden det er ADR er det USA-papiret og man må dele på 2, men uansett saftig oppside.

Kunne være nyttig å høre fra @FiloD nå etter godkjenningen.

6 Likes

@Filod sittert fortsatt med en halvkram en etter å ha uttalt;

Fint for han det :slight_smile: Well played, sir!

Ellers virker det som både twitter og analytikere drev negativt fokus rundt godkjenningen, selv etter. Hvorfor er jo ikke godt å si, men det er jo tydelig at det er noen som har en agenda. Synlig short er fortsatt 1,6% og mcap 5,5 mrd sek. Selv med kalkulator i hvilemodus er dette billig.

2 Likes

Hej

Mit kursmål er stadig 250, og vi burde være der allerede.
Markedspotensialet er minimum Blockbusters. Prisen blev 127.000 $ op fra 57.000$ som var consensus blandt bankerne.

Calliditas har allerede en funktionelle salgsorganisation i USA, opbygget over et par år. De virker at have veldig god kontakt til Col’s og vigtige pasient interesse organisationer. De har gjort et stort marketing job, både med at indsamle oplysninger men også i å uddanne markedet med Tarpeyo.

I det hele taget jobber CALTX særdeles profetionelt på alle områder.

Jeg tror derfor at når de nu går igang så vil vi raskt se en stærk omsætnings vækst. Jeg så på et tidspunkt at de havde gjort en survej på hvor mange av lægerne som ville anbefale Tarpeyo overfor deres pasienter og ud fra huskern var de vel omkring 60%. Så det kan give en særdeles god start.

Kursmæssig er det tydelig at se hvordan shorten jobber for å mindske tapet. Jeg tror ikke det varer så lenge før det går hull på den byld.

Jeg kommer på ingen måde til å selge meg ut når vi når 250, jeg er sikker på at vi på et par år sikt skal langt op og 4-500 er for meg helt realistisk over en 3 års periode.

14 Likes

Kursmål 384

8 Likes

Sånn ja, nå går det riktig vei.
Håper shorterne får kjørt seg godt denne uka

1 Like

Er en hel del volum på 122-ish som skal kvernes når man kikker bakover i tid, så kjæm emisjonsnivået på 130.

Tror vi får en fruktbar uke :slight_smile:

2 Likes

Skal si vi sliter med å komme oss over 123… Håper USA kan dra oss over senere idag når de endelig får litt grønne indekser igjen

Ser stygt ut, krakker jo helt nå.

Pillråtten aksje som er gjennommanipulert og ødelagt av the big bois

Skjønner fint lite annet enn at denne blir hardt manipulert.
Men da skal den slippe opp etterhvert også.
Må vel få en god dag så shorterne får det litt vanskelig og så begynner ballen og rulle.
Syns jeg leste at de fleste shorts er i tap over 113nok