Nå er den opp 50% siden godkjennelsen kom, og de skal levere på en rekke verdifulle milepæler de neste 6 månedene. Jeg tenker man burde gå over til å se på Caltx med et par års horisont nå, siden de har en del tid alene på markedet hvor de burde ha stålfokus på å få så stor penetrasjon som mulig før konkurrentene kommer på banen.
Tidlig i 2022 vil de få sitt første salg av Tarpeyo, og etter det vil alle øyne rettes mot første kvartalsrapport som vil gi en indikasjon på hvor godt mottatt medisinen blir i markedet. I tillegg så har EMA inne søknaden til godkjennelse i EU, og approval her vil vel sannsynligvis gi en milepælsutbetaling de kan pøse inn i salgsorganisasjonen i USA for å få enda mer fortgang der.
En av de tingene som gir shorterne spillerom her er alt snakket om at størrelsen på indikasjonen ble mindre etter at FDA satte en anbefaling om at pasientene som får Tarpeyo burde ha over 1,5g/dag av proteinuria. Kanskje du kan si noe om det, @Boykie ? Dette er så vidt jeg vet veldig syke pasienter med høy risk for at sykdommen går for langt, men nefrologi er jeg så lite inne på at jeg vil ikke spekulere mer i dette.