Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Calliditas Therapeutics AB (CALTX)

Nå er den opp 50% siden godkjennelsen kom, og de skal levere på en rekke verdifulle milepæler de neste 6 månedene. Jeg tenker man burde gå over til å se på Caltx med et par års horisont nå, siden de har en del tid alene på markedet hvor de burde ha stålfokus på å få så stor penetrasjon som mulig før konkurrentene kommer på banen.

Tidlig i 2022 vil de få sitt første salg av Tarpeyo, og etter det vil alle øyne rettes mot første kvartalsrapport som vil gi en indikasjon på hvor godt mottatt medisinen blir i markedet. I tillegg så har EMA inne søknaden til godkjennelse i EU, og approval her vil vel sannsynligvis gi en milepælsutbetaling de kan pøse inn i salgsorganisasjonen i USA for å få enda mer fortgang der.

En av de tingene som gir shorterne spillerom her er alt snakket om at størrelsen på indikasjonen ble mindre etter at FDA satte en anbefaling om at pasientene som får Tarpeyo burde ha over 1,5g/dag av proteinuria. Kanskje du kan si noe om det, @Boykie ? Dette er så vidt jeg vet veldig syke pasienter med høy risk for at sykdommen går for langt, men nefrologi er jeg så lite inne på at jeg vil ikke spekulere mer i dette.

4 Likes

Usikker på om indikasjonen faktisk ble mindre… Altså den ble ikke mindre enn 50% prevalens. (ifl selskapet selv, vil ca halvparten av IgAN pasiantene ende i nyresvikt/dialyse/transplantasjon men de må kanskje fokusere på pasienter som er verre stilt enn så lenge.

Så har du kina, regner med det blir utlisensierng dit, og at det en er nærstående trigger.

Det er ihvertfall de som defineres som high-risk for progresjon til dialyse-krevende nyresykdom. Hvor syk og påvirket allmentilstand de har vil variere veldig. På generell basis er IgAN en av de “snillere” glomerulonefrittene som er også grunnen til at man er mer tilbakeholden med steroider.

Denne pasientgruppen åpner de faglige retningslinjene for å behandle med steroidkurer. Spørsmålet er om Tarpeyo vil kunne utkonkurrere vanlige steroider med tanke på prislappen og manglende evidens på at behandlingens effekt skyldes lokal effekt i tarm. Prisen er satt meget høyt vil jeg si. Til sammenligning er årlig kostnad for Lupkynis mot lupus nefritt 65 tUSD, og det i en betydelig mer aggresive nyresykdom. I labelen sier også FDA følgende:

Tror det er en viss fare for at Tarpeyo blir et “tough sell” før man har data fra del B pga. prisen og usikkerheten om effekten sammenlignet med andre steroider. Samtidig virker det å være noe lavere grad av alvorlig bivirkninger for Tarpeyo sammenlignet med andre steroider så det er mulig de kan finne en nisje her. Spørsmålet er hvor mange av disse som befinner seg innenfor labelen. Jeg syns selv det er veldig vanskelig å spå hvordan salget vil gå, og usikkerhet rundt salgspotensialet er nok mye av grunnen til at aksjen ikke har gått mer etter godkjenning.

Fra faglig retningslinjer for IgAN:

image

image
https://www.kidney-international.org/article/S0085-2538(21)00562-7/pdf

Noen andre kritiske elementer for salget av Tarpeyo slik jeg ser det:

  • Avlesning av del B av pivotal studien
    Det er fortsatt en del utviklingsrisiko med tanke på avlesning av del b av den pivotale studien. Vi vet enda ikke om legemiddlet er disease-modifying på lengre sikt og fører til saktere nedgang i eGFR.

  • Travere Tx sitt konkurrende legemiddel sparsentan
    De sikter seg inn på den samme pasientgruppen og vil kunne gå foran CALTX, hvis nefrologene foretrekker å gi et legemiddel uten steroidbivirkninger. I sin fase 3 studie førte sparsentan i snitt til nesten 50% reduksjon i proteinuri. Hvis det er slik at leger foretrekker å pøve sparsentan så er det potensielt mange av IgAN-pasientene som vil havne utenfor labelen til Tarpeyo.

9 Likes

Travere… er det avlest fase 3 data? jeg må ha glippet litt, trodde den rullet og gikk i fase 3 nå?
(så vet jeg lite om hvordan priser settes, men regner med den prisen på 125-130kUSD er før rabatt. så mulig det ikke er helt galskap)

De har et oppsett som ligner noe på CALTX og leste av interim data i høst. De henger litt etter CALTX, men planlegger å file for AA i IgAN i Q1 2022.

2 Likes

Ja, vi blir utsatt for kursmanipulasjon av de store fondene. De closet mye av shorts når vi var langt nede på 100tallet og fylte på enda mer igjen når vi nærmet oss 120.
Skjønner meg ikke helt på strategien deres. De kunne ha closet posisjonen i grønt denne uka.
Mulig de gambler på generelt markedskræsj og tror biotek skal gå lavere enn andre sektorer.
Evt prøver å tjene penger mellom nivåene mellom 125-100
For kommer det en positiv nyhet fra Calt så skulle man tro kursen virkelig får fart på seg, og da skal over 4,5% av utestående aksjer i short kjøpes tilbake fort. Over 230mill i markedsverdi short

Nå bryter vi sakte men sikkert ut av et fint bull flag.
Skulle likt å sett mer omsetning da men.
Ville uansett ikke vært short akkurat nå.
Jeg tror Calt får god fart over 27usd

1 Like

Tas inn som RedEye Top Picks - (kilde: Discord’n)

image

11 Likes

Det ser ut som short posisjoner har dekt inn halvparten. Vi var vel på 4,6% tidligere.

Godt å starte i grønt på det nye året.
Håper vi får noen gode nyheter snart

2 Likes

Interessant artikel for at forstå hvad som foregår i ellers gode og solide selskaper.

Shorting burde forbydes, det gør bare de rige rigere.

5 Likes

Hei. Dere som følger aksjen, venter dere en oppgang nå i q1 når inntektene begynner å komme eller er det andre skjær i sjøen annet en shortingen?

Artig lesing, setter nok ord på det mange tenker.
Men det er bare så “offer-mentalitet” å skylde på andre når det går galt av sted!
Ja, Wall Street har enormt med ressurser, men vår edge ligger i fleksibiliteten ved å være liten.

1 Like

Vil de melde første salg til markedet eller er salget igang?

Her er det vel ikke noe som er gått galt. Tvært imod. Og 4-5 mæglere melder kursmål mellom 250 og 380.

Derfor lurer man jo på hva som gjør at kursen ikke reflekterer de reelle værdi i selskapet.

Jeg vet ikke om du er i tvivl om hva som foregår, men det er jo veldig undelig at man shorter en aksje hvor alt er gjort riktig m.m. man ønsker å manipulere aksjen for å kjøpe inn på så lave niveauer som mulig.

Normalt shorter man aksjer fordi man forventer at selskapet vil gjøre det dårlig. Men som beskrevet i artiklen bruges instrumentet i større grad til å sikre seg billige aksjer på bekostning av de mindre investorer.

2 Likes

Kommentaren min til artikkelen du lenket var helt generell og hadde ingenting med CALTX å gjøre.

Eneste forskjell på shorting og long trading er at rekkefølgen på kjøp og salg byttes. Det ene er ikke mer manipulerende enn det andre.

1 Like

Hvis man tror på dette må man jo bare kjøpe med begge hendene, hele tiden, alt som er rødt er jo tydeligvis manipulert :slight_smile:

Uten mulighet for short hadde vi ikke hatt et anvendbart marked, samt skal sies at det finnes mer enn nok tilfeller der aksjer er manipulert til oppsiden… Gjerne som Caltx var før utsettelsen, ser vi nå…

Her er vi nok uenige.

Jeg betragter aksjemarkedet som som en finansieringskilde for bedrifter samt en invisterings mulighet for investorer.

Investering både for å øge egen formue, men også investeringer i vigtige og innovative teknologier.

Shorting betragter jeg som ren spekulationer, og problemet er at denne spekulation gjør at markedet blir særdeles inefficient, og i flere og flere tilfælde reflekteres ikke selskabernes reelle værdier.
Det blir også vanskeligere å vurdere for menig mand, tilliden til markedet falder, og volatiliteten blir alt for stor, og det har aldrig været meningen med aktiemarkedet.
Disse instrumenter er noe bankerne og mæglerne har presset igennem for å kunne tjene flere penge uden å øke risikoen.

Jeg kjenner flere som har jobbet i London City, og historierne er rystende. Det var ikke helt uten grund at de flyttet ut av byen og kjøpte seg våpen da finanskrisen slog til.

3 Likes

Rollen shorting spiller i handel og hovedargumentet for at det er tillatt i Norge er jo nettopp å gjøre markedet mer effisient. En mekanisme som kan bidra til riktigere prising. Stikke hull på noen bobler, sagt enkelt.

Det er helt riktig, det har hele tiden vært argumentet, men når instrumentet bruges til å manipulere med så mister argumentet sin styrke.

Det er f.eks. veldig vanskelig å argumentere for at CALTX skal ned, når de nu har fået tilgang til markedet og vi begynde å tjene gode penge.

Men alligevel er det en stor short i aksjen som i tillæg øges. Det hænger bare ikke sammen med at man skal stikke hull på bobler.

2 Likes

Har noen sett noen forventninger til salg? Er det ikke litt vel ambisiøst at de skal overraske på oppsiden allerede i Q1, eller er dette et så etterlengtet legemiddel at det vil gå som varmt hvetebrød? twitter seems to disagree mtp label og data.

Bra salg i Q2 og cash positive i 2023, var det så?