Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Calliditas Therapeutics AB (CALTX)

Veldig rar kursutvikling… men men, da får man bare handle mer.
Trist at vi som holdt under beslutningen i desember ikke fikk bedre uttelling.
Gevinsten min er snart borte men aksjen er jo sterkt undervurdert akkurat nå.
En liten nyhet om salgstall vil kunne endre dette fort

https://wsw.meetmax.com/webcast/lifesci3/panel17/index.aspx


Har hørt på ca halve nå, og veldig interessant innblikk i biotek kapitalmarkedet EU/US

3 Likes

Veldig interessant vedr. finansiering av mindre biotec selskaber. Både forskellen på US og EU.

Og som Scott Struthers siger er det mere og mere vigtig at være over kapitaliseret.

Det giver tryghed for investorerne, og sikkerhed for gennemføring av studier. Her har styret og ledelsen i Pcib meget at lære.

Renee prikker også til shorterne og minder om hva som hendte siste gang de satte en stor short. Virker som om hun har noget i ærmet som kan sende dem beraktelig i minus igen :joy:

9 Likes

Kom mer morro på slutten der ja, Short advarselen kom rundt 48min inn (helt på slutten) Det er gøy å høre på CEO med cajones.

Og interessant at Kina lisensieringen og regulatorisk adgang der henger tett sammen med EU/US fase 3 data og et mindre løp i en kinesisk populasjon. Som betyr at den kan være ganske nærliggende. (usikker på insidens, men hørtes ut som det ble regnet som en vanlig sykdom og hovedårsak til å ende på dialyse (hovedårsak i en kontekst jeg ikke fikk med meg i farten)

6 Likes

Jaja, ned mot 100tallet igjen.
Kjipt å vite at man fylte på altfor tidlig ved FDA ja og ødela Gav.
Men men, får lukke øynene og se på kursen igjen om et par mnd

12.1.2022, 10:30 · MFN

Penser Access: Redo för kommersialisering - Calliditas Therapeutics

Uppdaterade estimat

EPB uppdaterar sina estimat efter uppgifterna om listpris (~127 000 USD/år) för TARPEYO i USA samt den något snävare patientpopulation som vi antar kommer att vara den initialt adresserbara marknaden för TARPEYO. Vi anser att Calliditas-aktien fortfarande handlas långt under dess fundamentala värde och vårt motiverade värde om 280-290 kronor per aktie kvarstår.

Förstärkt tro på villkorat godkännande i Europa

Vi väntar oss ett uttalande från EMA angående villkorat godkännande av TARPEYO i Europa under Q1 2022. Vår tro om ett villkorat godkännande i Europa har förstärkts ytterligare efter att FDA nu har gett grönt ljus för TARPEYO i USA (LoA 95%).

Peervärdering stödjer en kraftig uppsida

För ett knappt år sedan lanserade Aurinia Pharmaceuticals LUPKYNIS - det första godkända läkemedlet för patienter med lupusnefrit (autoimmun sjukdom som påverkar njuren). Bolaget har under det första året på marknad värderats upp kraftigt och har nu ett börsvärde om ~23 mdkr. Vi ser många likheter mellan Aurinia/Calliditas och tycker att värderingsdiskrepensen bolagen emellan just nu är alldeles för stor.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 12-01-2022 kl. 08:42: https://docs.penser.se/a/2485/CALTX_20220112.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/

11 Likes

Bør vel melde første salg snart? 1mnd siden godkjenning nå

Ja, hva tenker folk? Har dere solgt på disse lave kursene?

Kjenner jeg er litt bekymret for EMA beslutningen samt konkurrenten som muligens kommer på banen dette året.

Jeg har kjøpt mer, men er jo nå i tap etter å ha kjøpt mer altfor høyt oppe etter beslutningen i desember.
Det er jo ikke akkurat bra børsklima om dagen heller, og da spesielt i biotech

nope.

Hvorfor er du bekymret for konkurrenten?

Medisinen deres var vel mer imponerende enn Calle sin? 51% eller noe mot Calle sin på 34%

Det har sin forklaring, (tror jeg) Travere hadde noen uker med medikament washout periode før studiestart.
Hvis du ser på differansen mellom aktivt virkestoff og placebo så står de “likt” (dog topline data)

Travere har vært helt tyst om eFGR data ut over at de skal komme i midten av året. Timeline ser litt optimist ut. Men det er en org med større ressurser og det må jeg antakelig lære meg å respektere i større grad :

Og hadde ikke blitt overrasket om FDA har noen meninger om datasettet pga den washouten. Tanken er at det ikke finnes godkjent medisin, men det er rimelig vanlig å bruke noe jeg tror er steroider og blodtrykksmedisin off label på igAN

2 Likes

Hvilke tanker har du om Q4 Sjakk, tror du det vil foreligge noe salg i denne perioden.

Eller må vi vente til mai, eventuelt melding om first sale, hvis det er vanlig?

nei, ingen salg i q4. Det skal i mine øyne være umulig. Det er en salgskanal som skal bli aktiv, reimbursment/payers skal sette sine priser etc… det er nok first sales ila 1-2 måneder, så kanskje i Q1 blir det en bittelite tall på sales

Tror forøvrig ikke calle melder first sale. Hun Renee der opptrer mer som “vi har ben i nesa, så da får aksjonærene våre ha det også”

Der fant jeg litt tall ja.
Rart at placebo til Travere hadde 15% reduksjon i proteinuria og kun 5% i Calle sin studie.
Målte de mot samme placebo? altså Irbesartan som Travere?
Forholdstallene mellom medisin og placebo er jo bedre i Calle sitt tilfellet.

Hva tenker folk her inne hvis Travere nå også får godkjenning?
Det er jo 2 forskjellige type medisiner som brukes her. Er det plass til begge på markedet?

Jeg husker ikke men mener Calle brukte pasienter som allerede var på optimal dosering og jeg tror det var på RASinhibitorer, kanskje det var en annen gruppe virkestoff og som var tillatt i kontrollgruppen (Renin-Angiotensin System Inhibitor - an overview | ScienceDirect Topics)

Travere er i seg selv en combo av 2 stoffer, og påvirker samme system som en RASi, så de måtte ta en washout og brukte irbesartan som control.

Det jeg tror da, er at når løsningen er å ta washout, og så setter pasienten på et nytt stoff, som kontroll. Så er det farlig lett å ha en veldig dårlig kontroll om den ikke er optimaliser, og om det da går kort tid, så er kanskje ikke den kontrollen så veldig optimal for pasienten. for svak, for sterk, etc.

Her har du en svær tråd å pløye deg gjennom med detaljene jeg ikke har helt kontroll på :slight_smile:

2 Likes
12 Likes

Håper vi kan legge nedgangen bak oss nå og se fremover mot kurser over 100kr
Klarer vi å holde oss over 100 så kommer vi oss også ut av negativ kanal…

Jeg syntes det er super godt at de har fått gang i salget så raskt.

Vidner om at markedet har ventet på dette. Og at det blir sett på som den nye Soc.

Næste nyhed godkendelse i EU. Og ny milestone betaling. Tror shorten forsvinder snart.

6 Likes

Tror shorten blir presset ut idag ja. Allerede god oppgang
God omsetning , vi er vel allerede på dagsomsetning allerede nå 18 min etter åpning

Går shorten opp eller ned? Kursen var jo over 130 før avgjørelsen om AA, nå ligger den under 100 når salget er igang, forstå det den som kan…