Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Calliditas Therapeutics AB (CALTX)

Ganske ekstrem short som jeg ikke helt klarer å forstå logikken bak. Med nærmeste konkurrent ute av spill så er det ingen nevneverdig hindringer slik jeg ser det

Det er vel aksjonærene hos konkurrenten som shorter også?

De tre største shorterne er store aksjonærer i TVTX, etter nedgangen der har de kanskje ikke råd til å la CALTX løpe?
Hvis det var en hedge ble det double trouble på dem…

1 Like

Klarer de konsensus i Q3 kan det bli gøy

image

1 Like

Pas:

Setanaxib gains ODD for rare disease

Calliditas this evening announced that the FDA has granted orphan drug designation (ODD) to Calliditas’ pipeline drug setanaxib for the treatment of the rare kidney-affecting disease Alprot syndrome. This ensures at least 7 years market exclusivity for setanaxib in Alprot syndrome in the US. As a result, the share traded slightly up in the US closing at + 1.7%, while the share closed at -1.6% in Stockholm prior the news. Due to lack of clinical data at this point, we have not yet assigned any value to this program. We have a Buy rating on CALTX with a target price of SEK 230.

2 Likes

Det kan se ut som at det bare er short-aksjer som selges om dagen:

image
https://www.fi.se/en/our-registers/net-short-positions/emittent/?id=549300PVPZO8TNT76B58

3 Likes

Hvor lang behandlingstid? Mener det pleier å være rundt 9-12 mnd

Først får de en bekreftelse på om søknaden er fullstendig eller en tidsfrist for innsending av utfyllende data.

Etter bekreftelsen er det opp til 210 “active days” hva nå enn det betyr før opinion fra CHMP/EMA. Arbeidsdager?

Så skal EU kommisjonen behandle innen 67 dager.

Så skal hvert land vurdere det om det ikke tas under “centralized procedure”.

Så skal det forhandles priser for større volumer til nasjonale innkjøp om det er aktuelt.

1 Like

Oppdatert nå:
image

De leker ikke!

2 Likes

Og stadig får de ikke kursen nævneværdig ned.

1 Like

Vi hadde nok god hjelp av de to nyhetene som kom…
Men hva er egentlig planen til shorten, vi forventer å bli cash positive ila året (mnd over mnd), forventer endelig godkjenning. Sistnevnte mener jeg er temmelig sikker iom FDA har gitt alt av snarveier hele veien.

1 Like

Rimelig ballsy og sette så høy short på ca kurs 100, som historisk er langt fra noen toppnotering. Virker som at det er ugler i mosen, selv om jeg ikke fatter hva

1 Like

Jeg syntes også de tar en stor chance, har vanskelig å se at de kommer helskinnet ut av denne. Nu har de holdt på CALTX i over et år, og de mere “løse penger” er mere eller mindre borte.
Alt CALTX har gjort er positivt og som solskimm skriver så er det stor sandsynlighed for cash positiv ila kort tid. samt at vi får udvidet label indenfor dette år.

Jeg forstår bare ikke motivet eller deres vurdering.

2 Likes

Det er akkurat det, det virker som at Renee har gjort absolutt alt rett de siste årene. Stein på stein.
Ved bare godkjenning får selskapet markedsføre, allerede da vil ting gå fortere. Med utvidet label i tillegg vil det bli et ekstremt stort marked.

1 Like

Hvis man ikke forstår så bør man holde seg unna.

Høy short før en readout er åpenbar og forståelig. Nå klarer jeg ikke å se det. 7,5% short skal man være forsiktig med å avfeie som ingenting. 1-2% short er gjerne mer algoritme/hedge basert short.

Når man er oppe på 7 så er ikke det lenger tilfelle, da er det noe fundamentalt. At de ikke får full godkjenning ser jeg også på som usannsynlig gitt dataresultatene, finansielt klarer dem seg uten emisjon, merkelig greier

1 Like

Her er vi helt enige, en short på 1-2% er jo stort set ikke en short. men 7,5% op til Q3 og med 90% chanse for full labej, det forstår jeg ikke. Og med det mener jeg at de helt fejlvurderer sedimentet i aksjen. Når risikoen forsvinder så dukker fondene nemlig opp. Og da har shorten tapt,

Så derfor forstår jeg ikke at de ikke tar ned shorten fremfor å øke egen taps risiko.

2 Likes

De tre største shorterne er store aksjonærer i TVTX, kan det være at de ikke vil lukke veddemålet (long TVTX short CALTX) for de ser det kan bli kostbart å realisere / dekke CALTX ?
Alt for en bonus…

1 Like

Har Travere andre ting i pipelinen da? Calliditas har jo det. Så kan bli kostbart og aldri lukke shorten også. De øker jo bare, som forteller meg at det er noe greier her

1 Like

Leverer jevnt og trutt

3 Likes