Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Calliditas Therapeutics AB (CALTX)

4 Likes
5 Likes

(Deleted)

2 Likes

Kursen er under SEK 90, for meg ser det billig ut. Tror det er god R/R å kjøpe fremover mot FDA-nyheter. Analytikere mener det går mot godkjennelse, jeg har ikke klart å finne noe som kan tyde på det motsatte. Bør vel som et minimum tilbake til 130-140 ved godkjennelse?

Minimum 250tenker jeg. ellers er det en meget dårlig risk/reward
får de ikke godkjennelse så ender vel kursen opp under 40…

2 Likes

For godt til å være sant under 70. Ble 2 nye på 69,40.

Har råd til en ganske smooth t-skjorte på Cubus da om den går til 150😜

Eller om jeg printer på «alt inn med t-skje»

Noen som har sett begrunnelse fra Carnegie? Tror de ikke på godkjennelse?

Jeg har ikke fået læst rapporten, men jeg har lastet betraktelig opp i caltx i dag. Intet fundamentalt er ændret.

4 Likes

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) SEB Equities sänker sin rekommendation för Calliditas till behåll från köp. Riktkursen sänks till 75 från 145 kronor.

Det framgår av en analys daterad den 11 november.

SEB belyser i analysen vad de bedömer som fyra negativa händelser under den senaste tiden. Det är dels vad banken bedömer vara ett ofördelaktigt distributionsavtal med Stada som presenterades i mitten på juli 2021. Tidpunkten för Calliditas kapitalanskaffning hör också till det som banken ser som negativt. I augusti genomförde Calliditas en riktad emission som tillförde bolaget 324 miljoner kronor.

Myndighetsbesluten från den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA samt dess europeiska motsvarighet EMA att utvärdera läkemedelskandidaten Nefecon enligt en standardprocess snarare än via ett prioriterad/accelererad process bedömer SEB också som negativt.

Banken ser en väsentlig risk för en försening i myndigheternas utvärderingsprocess som ska leda fram till ett eventuellt beslut om ett marknadsgodkännande.

Sannolikheten för ett godkännande av Nefecon sänks av SEB till 50 procent från tidigare 95 procent.

1 Like

Renee synes være sterk i trua

image

6 Likes

Nokon som har link til Discorden?

Takk :slight_smile:

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/11/22/calliditas-vd-rene-aguiar-lucander-kopt-6-000-aktier.html

4 Likes

klippet fra avanza forum

Ett rent avslag finner jag högst osannolikt av flera anledningar.

  1. Finns inga behandlingar idag mot iga nefrit
  2. Accelerat godkännande accepterat av FDA
  3. FDA ser proteinuri som en giltig surrogatmarkör och nefecon har god effekt på att reducera proteinuri
  4. Nefecon bygger på en känd, vältolererad substans budesonid som används bla i astmamedicin
  5. Enbart kosmetiska biverkningar typ akne har förekommit i studierna.
  6. Även den andra markören ”eGFR” aka njurfunktionen såg en 7% förbättring under en 9 månaders behandling medans placebogruppen fick en fortsatt försämring.
  7. Ingen bred sjukdom där läkemedlet ska ut till flera 100 tals miljoner patienter.

Om det blir avslag tror jag det kan vara för att FDA vill se 2-års data på njurfunktionen, men FDA har som sagt accepterat proteinuri som giltig markör att godkänna läkemedel på.
Men visst finns det en risk.
2 årsdatan kan läsas ur januari 2023.

Nefecon ska sättas in tidigt i sjukdomen och är tänkt som en bromsmedicin för att förlänga tiden till dialys och njurtransplantation som kostar vården i USA enorma resurser.
Väldigt fina vinstmarginaler på dessa läkemedel.

Kolla klippet i länken så får du en bra bild av bolaget och vad dem gör och har på g!

Kan vel legge til at det er en offlabel bruk av medikamenter, usikker, men tror det er blodtrykksmedisin og muligens steroider. Og så de hadde en studie der spesialistlegene hadde svart at de kom til å gi Nefecon til 70% av pasientene sine med IgAN hvis godkjent.

Mye som taler for at det er “rart” å avvise dette som medisin.

7 Likes

Innen 3 uker får vi svaret. Sitter å venter i spenning her.
Håper vi kan ta en skikkelig skål her inne når svaret kommer :slight_smile:

Økonomisjefen kjøper også. 3.000 aksjer i går fredag

https://marknadssok.fi.se/Publiceringsklient/sv-SE/Rapportsammanställning/Index/A002A113-1?sökfunktion=Insyn

2 Likes