Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Capaz Capital 📈 đŸ’« ✍ - Min portefĂžlje

KjÊre Capaz. MÄ bare takke for all inspirasjon du har gitt meg. Har vÊrt ny, Ä ilÞpet av Äret sugd til meg dine utfÞrlige og dype beskrivelser av aksjer og framtidsutsikter. Beskrivelsene dine vitner om innsikt Ä forstÄelse som er langt over det normale. Jeg bÞyer meg i stÞvet. Lykke til videre, bare ikke bli borte
:grin::grin::grin:

2 Likes

Takk for hyggelige ord, jeg gÄr ingen steder. :sweat_smile::ok_hand:

1 Like

God helg Cap👍

1 Like

Det kan godt vĂŠre du gjĂžr lurt i Ă„ cashe ut, det er jo potensielt en kommende nedtur
 men om du klarer Ă„ tenke langsiktig vil det jo uansett ta seg inn igjen - i hvert fall pĂ„ aksjer som ennĂ„ er lavt verdsatt i forhold til potensiell inntjening i fremtiden. Jeg har lett Ă„ bli litt spontan ogsĂ„, men prĂžver nĂ„ Ă„ tenke mer langsiktig sĂ„ jeg ikke bare kjĂžper pĂ„ topp og selger pĂ„ bunn. Jeg har ogsĂ„ godtatt at jeg “aldri” vil klare Ă„ treffe helt pĂ„ bunn eller helt pĂ„ topp, selv om jeg lett kan vĂŠre etterpĂ„klok.


5 Likes

Absolutt enig med deg i det , @stone :+1:

Men samtidig sÄ er jeg ikke langsiktig med hÞy gearing og midler som skal brukes innen 3-6mnd. SÄ her har jeg vÊrt mest fokusert pÄ swing og trend trades. Og pÄ det omrÄdet bestemte jeg meg for Ä ta ned risken.

Men mÄlet er Ä etablere en del av portefÞljen som langsiktig, sÄ fÄr vi se nÄr det skjer. :wink:

1 Like

HÞrer at du er like risikovillig som meg ja, men helt enig at gearing osv ikke hÞrer hjemme pÄ langsiktig investering.

Du traff bra med reinvestering i Quantafuel! jeg har ikke fulgt med pĂ„ de siden jeg syntes det var “overpriset” fĂžr produksjonsstart
sĂ„ feil tok jeg pĂ„ den :wink: Tok bra feil pĂ„ Kahoot ogsĂ„ som jeg trodde var overpriset ved 16 mrd
 tenkte at “hvem som helst” kan lage samme type apper, men likevel fortsatte de himmelferden. :rocket:

1 Like

Det lÄ an til et rykk opp for Quantafuel, ja, sÄ den satt som ei kule. NÄ fikk vi melding om oppkjÞp av Geminor i tillegg i gÄr kveld, og oppdatert analyse fra SB1 med kursmÄl 200kr, sÄ da er det bare Ä henge seg fast. Den handlet pÄ Tradegate i gÄr kveld til over 80kr.

Har ogsÄ tatt en posisjon i det lille svenske selskapet Bioextrax (BIOEX). De har mye spennende pÄ gang de neste to mÄnedene, og er bare verdsatt til ca. 300mSEK. Kan bli en skikkelig rakett hvis de fÄr landet noen av avtalene de venter svar pÄ i februar.

1 Like

OgsÄ kjÞpte du Ultimovacs :slight_smile:

Hvordan bruker man forresten det der tradegate? er det tyskere?

2 Likes

Solgte Ultimovacs pĂ„ 83kr nĂ„r den falt sammen igjen, og har ikke gĂ„tt inn igjen. SĂ„ derfor tok jeg den ikke med :wink: Skulle gjerne hatt en svĂŠr pengebinge sĂ„ jeg bare kunne lĂ„st en del i Ultimovacs, men har ikke det ennÄ  :sweat_smile:

Den heter i hvert fall tradegate.de, sÄ jeg regner med det er stort sett tyskere. Vet ikke hvordan det fungerer rent teknisk. Men mÞnsteret har vÊrt at volumet gjerne har Þkt pÄ Tradegate i forkant/samtidig med at aksjen tar et rykk oppover. En liten dupp i aksjen nÄ pÄ morgenen ned til 74 kan vÊre en god kjÞpsanledning, da den normalt vil finne ca. samme kurs som Tradegate igjen i lÞpet av en dag eller to. SÄ tipper vi er nÊrmere 80 enn 70 om to dager. Men ingenting er sikkert. :slight_smile:

3 Likes

NÄ tok jeg inn igjen Ultimovacs pÄ snitt 74,7kr. SÄ ikke den komme fra morgenen i dag eller etter meldingen om Carlos-kjÞp i gÄr ettermiddag. :roll_eyes:

Solgte “motvillig” 50% av Qfuel for Ă„ ta inn igjen Ultimo etter dagens fall. Har stor tro pĂ„ begge, men nĂ„r Ultimo ble sĂ„ billig, sĂ„ klarte jeg ikke la vĂŠre Ă„ ta den inn. HĂ„per stĂžtten pĂ„ ca. 73kr holder.

SĂ„ da sitter jeg med Ultimovacs (55%), Quantafuel (27%) og Bioextrax (18%) fremover.

2 Likes

Who the fuck is dumping :joy::joy::joy:

SÄnt tar vi pÄ chatten :wink:

Der ser jeg for meg det er ragnarok, ja. :joy: Plutselig er vel U en 2022-aksje igjen nÄr alle stortraderne har solgt.

1 Like

U-aksjene fikk jeg av en god kollega her inne, du fÄr bare komme deg inn igjen og bli med pÄ moroa :wink:

1 Like

FĂ„r utdrag av og til. Det holder for min del :slightly_smiling_face:

2 Likes

Takk for at du nevnte Bioextrax! den har fÄtt en fin plass i portefÞljen min :grin: ble riktignok mye bedre kurs pÄ fÞrste handel enn pÄ andre, men er jo fÄ aksjer i omlÞp sÄ er fornÞyd selv om jeg kommer inn noe senere enn dere

2 Likes

PĂ„ tide med en oppdatering her.

PortefĂžljefordeling per 10.12.2021, GAV i parentes:

34% Ultimovacs (108 kr)
21% Soft-Ox (67 kr)
15% Cyviz (45 kr)
15% ClearPoint Neuro ($11,98)
15% CombiGene (11,50 SEK)

Kapitalen jeg hadde inne i markedet ved oppstart av denne trÄden er spist opp av diverse prosjekter og fornÞyelser, og jeg har hatt noen mÄneders pause fra aksjehandelen.

Jeg har heller ikke noen plan om noe aktiv trading fremover, men har plassert et for meg ganske stort belÞp som skal stÄ i mange Är fremover. Dette er ikke midler som skal ut til oppussing, bil osv., men samtidig synes jeg «pensjonssparing» hÞres veldig kjedelig ut. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Men strategien er her altsÄ veldig enkel: «Sit tight». :muscle:

Etter Ä ha vurdert mange ulike selskaper og hvilke jeg potensielt kunne tenke meg Ä eie i mange Är fremover (selv om kursutviklingen blir negativ en stund til), sÄ landet jeg til slutt pÄ portefÞljen og fordelingen over.

Veldig kort begrunnelse:

Ultimovacs: Min favorittaksje, ekstremt spennende case med enormt potensiale. God cash-beholdning som varer forbi viktige VIPs.

Soft-Ox: Kjempepotensiale pÄ bÄde SBE, SWIS, SIS og hÄnddesinfeksjon. Var usikker pÄ kort sikt pga finansieringsbehov, men velger Ä tro at eiernes betydelige skin-in-the-game gjÞr at de finner lÞsninger frem til VIPs eller positiv cash-flow. Eventuelt sÄ sitter jeg selvsagt bare gjennom en emisjon.

Cyviz: Utrolig lavt priset «hybrid-kontor-teknologi-selskap» ift forventet salg de neste Ärene. De har i Är mottatt ordre pÄ over 30% av dagens mcap fra Microsoft alene. Og det er sannsynligvis mye mer Ä hente der. Nye storeiere og styreleder fra Carbon Kapital gir Þkt trygghet. Denne er litt utsatt ved full nedstenging rundt forbi, men ekstremt aktuelt som et post-covid selskap.

ClearPoint Neuro: Amerikansk medtech-selskap som leverer revolusjonerende presist utstyr til f.eks levering av medisin i hjernen. Nevnt tidligere i trÄden. Leverer altsÄ utstyr til selskaper som kjÞrer kliniske forsÞk og forhÄpentligvis i videre behandling etter en eventuell godkjenning. Har ca 40 partnere som kjÞrer trials per idag.

CombiGene: Svensk genterapi-selskap som nettopp inngikk en avtale med Spark Therapeutics, et av verdens ledende genterapi-selskaper (eid av Roche). Har godt med penger pÄ bok nÄ og er klar for Ä utvide pipeline. Spark tar kostnader pÄ deres felles studie, og blir det godkjent gÄr denne selvsagt sky high. Men det er veldig langt frem. Uansett sstort potensiale for kursstigning fÞr vi kommer sÄ langt. Genterapi vil bli stort fremover, og CombiGene-teknologien er allerede verifisert av Spark.

11 Likes

Liker strategien, bÞr kunne fÄ fulltreff med opptil flere og antakelig bedre enn mange som nÊrmest fÞlger for godt med med fare for Ä ta overilte valg, men lov Ä spÞrre utfra pur nysgjerrighet hvorfor du har droppet Desert Control? Mener pÄ at du var inne i sommer og burde i utgangspunktet vÊre midt i blinken.

(pÄ evig jakt etter mulige negative innfallsvinkler som har gÄtt hus forbi)

2 Likes

Synes dette ser lovende ut pÄ ~12 mÄneders sikt - flotte case.

1 Like

Slagside mot bio, men det antar jeg du har reflektert godt over. Min innsigelse mÄtte vÊre - vil ikke disse fÞlge hverandre i stor grad, med 85 % biotek? Hvis formÄlet er spredning av risiko, sÄ vil vel en sektor-smell i bio ramme hardt.

PÄ den andre siden sÄ vil en sektor-smell vÊre forbigÄende, og kanskje heller gi anledning til dipp-kjÞp.

Er du ferdig kjÞpt, eller skal det fylles pÄ jevnlig, og skal du evt utvide portefÞljen?

1 Like