Ettersom jeg feirer 1-Ärsjubileum som bruker pÄ Tekinvestor i disse dager, synes jeg det var pÄ tide med en portefÞljetrÄd her inne.
Kort om meg
Ca. 1,5 Ă„rs erfaring som relativt aktiv aksjehandler, men kjĂžpte mine fĂžrste aksjer under finanskrisen i 2008-2009. Disse ble imidlertid solgt i lĂžpet av de fĂžrste Ă„rene, og jeg har siden den gang ikke handlet enkeltaksjer fĂžr sommeren 2019.
Min strategi
I lÞpet av min korte tid i aksjemarkedet har jeg forsÞkt forskjellige mÄter Ä handle pÄ. Det som jeg har gjort det best pÄ har vÊrt swingtrading over mÄneder. BÄde daytrades og ukestrades har gÄtt bra, men her har jeg ogsÄ surret mye frem og tilbake uten Ä falle helt til ro med valget mitt. Og da ender jeg ofte opp med Ä skifte mening alt for ofte, og taper bÄde kurtasje og avkastning pÄ den mÄten. I mars i Är handlet jeg ogsÄ i Nordnet sine bear-sertifikater og gjorde veldig god avkastning pÄ kort tid. Men jeg har ikke klart Ä fÄ noe uttelling pÄ disse etter mars, (i hverken bear eller bull-sertifikater), sÄ jeg tenker at den type handel for min del er forbeholdt til veldig spesielle perioder i markedet, slik vi hadde i mars.
Min fĂžrste seriĂžse âbuy and holdâ-aksje var Quantafuel mens den fortsatt var pĂ„ OTC-listen og ble handlet for rundt 10-12 kr juni 2019 (hensyntatt splitt ). Denne ga meg en flying start i aksjemarkedet, og jeg fant ut at jeg trivdes med en passiv rolle hvor man bare fulgte selskapet og dets fremdrift uten Ă„ hoppe for mye inn og ut. Jeg har imidlertid ikke klart Ă„ overbevise meg selv om Ă„ sette av noe til en âlong longâ portefĂžlje, men det er noe jeg har i tankene. Det vil i sĂ„ fall bli en liten del av portefĂžljen, som jeg da âlĂ„serâ for noen Ă„r.
Jeg er spesielt interessert i teknologi-selskaper, og tiltrekkes fort av âförhoppningsbolagâ som de kaller det i Sverige, altsĂ„ selskaper som ennĂ„ ikke tjener penger, men som har et stort potensiale. Her inngĂ„r jo ogsĂ„ selvsagt mange biotek-selskaper, som jeg har lĂŠrt bedre Ă„ kjenne etter Ă„ ha begynt Ă„ fĂžlge med pĂ„ Tekinvestor. Mer om selskapene jeg har i kikkerten senere.
Mine utfordringer
Det er vel i aksjemarkedet som i livet ellers, at man er sin egen verste fiende, og da gjelder det Ä identifisere de svake sidene man mÄtte ha, slik at man kan vÊre bevisst og gjÞre smarte valg.
Min stĂžrste utfordring er uten tvil at jeg kan vĂŠre veldig impulsiv, noe som fort gir dĂ„rlige utslag over tid. SĂ„ det Ă„ lage seg en plan, og fĂžlge den, kommer til Ă„ vĂŠre mitt hovedfokus fremover! Dette gjelder nok spesielt i âförhoppningsbolagâ, hvor svingningene kan vĂŠre store bĂ„de opp og ned, og man gjerne mĂ„ ta noen raske beslutninger (om man ikke allerede har lagt en plan for hvordan man skal agere).
Min portefĂžlje
Per 03.12.2020 bestĂ„r min portefĂžlje av âheleâ tre aksjer. Min tidshorisont er i fĂžrste omgang til 01.02.2021, men dette kan nok endres i begge retninger avhengig av utvikling og meldinger fra selskapene. Jeg ser ikke bort fra at jeg kan ende opp med Ă„ sette av en liten del av alle disse tre selskapene til en âlong longâ-portefĂžlje.
Ultimovacs - KjĂžpt i oktober 2020, snitt ca. 52kr
FĂžrst og fremst pga avslĂžring av mysterietstudiet i Q4, men dette kan bli et âlong longâ-case.
Bioextrax - KjĂžpt i november 2020, snitt ca. 52kr
Et selskap med lav mcap og enormt potensiale, som fort kan bli hypet bra de neste mÄnedene
Targovax - KjĂžpt i desember 2020, snitt ca. 9kr
Meget gode data i hĂžst, kombinert med veldig lav mcap gjĂžr at jeg vil ha en del av Targo
Min watchlist
Disse selskapene fĂžlger jeg aktivt, men er ikke investert per i dag av ulike grunner. Og noen mener sikkert at man ikke bĂžr oppgi hvilke selskaper man fĂžlger, men jeg har mer tro pĂ„ at jeg kan lĂŠre noe av Ă„ dele dette, enn at jeg skal klare Ă„ pĂ„virke noen pĂ„ en mĂ„te som gir meg dĂ„rligere inngangâŠ
AAC Clyde Space (AAC) - Spennende selskap, men har ikke fÄtt satt meg nok inn i sektoren/bransjen
ArcticZymes (AZT) - Har aldri funnet rett inngang, selv om jeg har fulgt med siden den passerte 10kr
Episurf Medical (EPIS B) - Denne er vel bare et spÞrsmÄl hvor lenge man kan vente fÞr den gÄr
Kalera (KAL) - Veldig spennede ESG-selskap, men synes prisingen har vĂŠrt noe hĂžy. Men kommer den under 20krâŠ
Quantafuel (QFUEL) - Har fortsatt troa pĂ„ Qfuel, men solgte pĂ„ 30kr fordi jeg syntes den begynte Ă„ bli dyrâŠ
Realfiction AB (REALFI) - En aksje med et sinnsykt potensial dersom den slÄr gjennom
Smoltek (SMOL) - Definitivt et selskap for fremtiden, men nÄr er rett inngang�
SoftOx (SOFTX) - Utrolig spennende selskap innenfor sÄrbehandling og antibiotikaresistens. Har vÊrt inn og ut. Litt dÄrlig magefÞlelse for usikkerhet rundt AntiVir nÄ, men definitivt en aksje jeg fort tar inn igjen.
Tips, spÞrsmÄl og tilbakemeldinger
Jeg setter stor pris pÄ tips, spÞrsmÄl og tilbakemeldinger pÄ mine handler og selskapene jeg fÞlger. Jeg har fortsatt mye Ä lÊre, men det beste man kan gjÞre er jo bare Ä hive seg utpÄ og gjÞre sitt beste.