Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Capsol Technologies ASA - Karbonfangst

@Bingo123 istedenfor å krangle så kunne det vært interessant å høre rasjonalet ditt og hvordan du evt investerer i aksjen.

Bør man ikke være investert nå? Er det en annen risiko i aksjen enn tråden gir inntrykk av osv?

For min del sitter jeg rolig og langsiktig, har ikke handlet på lang tid i aksjen, men vurderer plukke litt om den faller ned mot emi. Ble ikke noe tegning der på meg

Enkelt svar. Jeg gambler og sitter bare og venter/håper på meldinger om kontrakter.

og ‘plager’ alle andre med overdreven nervøsitet som en konsekvens av at du gambler. Tilfører ikke akkurat mye tyngde på den måten.

2 Likes

Da mener du det er en overveiende sannsynlighet for at det blir meldt kontrakter da, det er jo en avklaring.

Må si jeg humrer god for megselv når jeg leser slike “nå må det skje noe her, og det det litt snart…” meldinger :sweat_smile:
Jeg gikk inn i Capsol på NOTC tidlig 2021 og har sakte men sikkert økt beholdning ettersom de har bygget stein på stein, vokst seg større og bevist konseptet sitt. Om de ikke blir kjøpt opp, noe jeg inderlig ikke håper, kommer jeg til å sitte i mange, mange år fremover.
image

2 Likes

Da har du vel gått igjennom det fundamentale med lupe så ingenting å uroe seg for?

Det er mange som kniver og det er usikkert hvor mye som blir realisert
Ingen som kan vite hvor sterkt Capsol står, hvor mye av kaken de får
Så tror alle gambler her til en viss grad
Det i Sverige virker ganske håndfast

Ja Bingo, helt klart - det er mange om beinet i markedet der. Hadde det vært garantert at Capsl ville fått en større andel av markedet ville kursen ikke vært 15 - den hadde vært sykt mye høyere.
Så ja, vi gambler jo alle sånn sett - til en viss grad.

Det jeg humrer av er at du er veldig kortsiktig og gambler på en kontrakt eller to nå snarest - det er jo i mitt hode rent lotteri å tippe når de kommer. Jeg, og endel andre, har ikke den usikkerheten i vår investering med en lang horisont. Det jeg mener tar betydelig ned risikoen i vår langsiktige gambling (som du kaller det) er:

• CCS markedet er ENORMT - det er mer enn nok kake til alle og Capsl vi få mer enn nok å gjøre
  • Konseptet er utprøvd og bevist, gjennom alle Capsol Go timer
  • De er relativt godt dekket av patentrettigheter for sin løsning
  • Teknologien har store fordeler kontra andre CCS løsninger og er særs fordelakig på enkelte områder (sement, waste to heat, etc)

Basert på dette mener jeg at Capsol har livets rett og vil kunne gjøre det meget bra de neste årene - derfor kjøper jeg meg stadig mer opp.

Min største “gambel” i dette er CapsolGT. Dette er ikke utprøvd og pr nå bare konsept og gode planer. Jeg priser heller ikke dette inn i mine nåværende estimater rundt Capsol. Om dette derimot skulle vise seg å fungere tilfredsstillende vil dette bli en gamechanger for hele CCS markedet og øke CAPSL potensialet hinsides. Treffer de på dette har vi funnet jackpot alle mann! Men hvor sannsynlig er det, tja… Det forblir derfor en bonus i min bok enn så lenge…

2 Likes

Syns det er useriøst å snakke om gambling i denne sammenhengen. Det blir litt som en råkjører skulle si at hver gang du setter deg i en bil så er det uansett gambling fordi man kan kjøre ut i en sving. Avvæpnende retorikk bare.
Når det er sagt så heier jeg på kontrære kommentarer @Bingo123, det er skjerpende, men vil gjerne se det utdypet istedenfor sånn småhakking som fort oppstår på forum.

2 Likes

Det høres veldig bra ut, men jeg mener helt klart det er en gamble. Har ikke nødvendigvis så dårlig tid, men jeg håper jo kursen holder seg nogenlunde og da mener jeg det ikke kan ta alt for lang tid før de melder om signerte kontrakter. De punktene du lister opp høres vel og bra ut, men jeg har sett mange ganger her på forumet at det ikke er nok innsikt i den internasjonale konkurransesituasjonen og at de norske børsnoterte selskapene overvurderes mye pga en viss hype som skapes. Håper virkelig Capsol klarer å slå igjennom. CCS bør bli stort ja, med mange internasjonale giganter

Capsol har vært vaksinert fra noe som i det hele tatt ligner på en hype siden noteringen for tre år siden. Gått fullstendig under radaren. Blir en sær form for whataboutism å dra inn andre tilfeldige norske selskaper for å underbygge ditt eget narrativ

Mitt poeng er at jeg tror ikke mange (meg selv inkludert) har nok oversikt over den internasjonale konkurransesituasjonen. Og heller ikke hvor store sjanser det er for realisering av ulike prosjekter. Du trenger ikke være så aggressiv i tonen @Aaleby

Hakket i plata blir slitsomt i lengden @Bingo123. Du gjentar det samme for nær sagt alle selskaper hvor du er investert. Som er mange. I dette tilfellet som et generelt svar på et innlegg som eksplisitt tok for seg mulighetsvinduet til Capsol. Blir nærmest en hersketeknikk. Hvor det ifølge deg ikke hjelper å gå i dybden på et selskap, fordi man uansett ikke kan klare å ha full oversikt. Forsterket av at det finnes eksempler på andre selskaper, eller luftslott, som har vært hypet til himmels. Man er altså dømt til å vimse i blinde.

En erke-eksemplifisering av god dag mann økseskaft.

Gå i dybden på et selskap innebærer vel i høyeste grad å vurdere konkurransesituasjon internasjonalt. Jeg orker ikke krangle med deg @Aaleby

Du vurderer ikke konkurransesituasjonen internasjonalt Bingo. Overhodet. Det du gjør er å dra frem den bredeste penselen som eksisterer og maler alt og alle i den samme fargen:

Vi gir oss :+1:

Jeg stiller spørsmålet. Og det er jo en start. Det er det første flere jeg kjenner lurer på. Ja, kan godt hende CCS blir stort, men de vet altfor lite om Capsols vinnersjanser til å våge satse. Det jeg har sett hittil er at det er det som oftest undervurderes på norske børsforum. Mine hovedsatsninger siste tiden og videre er comeback i Hex selskapene. De er faktisk markedsledere internasjonalt, norske industrieventyr er i ferd med å utfolde seg der.

Et av problemene du har Bingo123, eller som det ser ut som du har, er at du investerer i selskaper kun basert på hva som skrives på ulike forum, uten å gjøre din egen grundige undersøkelse. Du leser jo ikke engang kvartalsrapportene. Dette fører til at du blir veldig usikker på din egen investering, tviler på om du har gjort riktig valg når kursen står stille eller går ned, og blir overentusiastisk når kursen går opp.

Et tips er å lese deg grundig opp på selskapene du investerer i. Da blir du tryggere på valget du har tatt, og det blir også lettere å akseptere om investeringen var en feilvurdering. Slik det er nå, lar du følelsene ta overhånd på grunn av din usikkerhet, som igjen skyldes at du ikke har gjort en god nok innsats for å sette deg inn i de fundamentale forholdene selv.

2 Likes

Du har noen gode poenger her, men uansett hvor mange ganger man leser kvartalsrapporten til Capsol så sitter jeg igjen med at det er utrolig usikkert hvor mange prosjekter de faktisk kommer til å vinne. De har noen få håndfaste og det er bra. De har en stor pipeline og de har høye ambisjoner(5-10 % av markedet) Teknologien og modellen virker veldig bra. Så er det klart at med slike potensielle raketter som dette så er jo en selvfølge at det er ganske stor risiko, men også bra belønning hvis det går veien.

2 Likes

bra punkter, man kan også legge til dette med at selskapet finansielle posisjon ikke er så dum:

inntjening i utviklingsfasen
kapitallett modell
fornuftige emisjoner (siste mange ganger overtegnet)
overgang til hovedlisten med uttalt strategisk begrunnelse (gjøre aksjen mer likvid, nå nye investorgrupper m.m)
bytte av ceo til en med erfaring fra kapitalmarkedet
fornuftig kursutvikling
lite/ingen gjeld
lav mcap mtp gjennomsnittlige kursmål
største eiere holder

2 Likes

Det er selvfølgelig risiko, ja.
Regner med at ingen her har pansatt bestemor. Men jeg syns egentlig tråden her har vært ganske nøktern tross spennende selskap.

1 Like