Tidligere kjent som Apptix. Selskapet kjøpte i 2018 det svenske Gøteborgbaserte softwareselskapet Evimeria. I 2016 solgte Apptix sin virksomhet i USA, og selskapet består nå bare av dette svenske softwareselskapet.
Evimeria er et softwareselskap som tilbyr journalføringssystem til legeklinikker. I tillegg til journalføring kan man kjøpe mange tilleggstjenester som videokonsultasjonplattform, resepthåndteringsverktøy, faktureringsverktøy mm. Her ser dere en liste over hva de tilbyr:
Forretningsmodellen er såkalt ‘‘software as a service’’ eller SAAS. Dvs. at kunder betaler en månedlig abonnementavgift for tilgang til programvaren. Dette gir god visibilitet for framtidige inntekter.
SAAS-modeller som denne har fordelen at det skaper en kraftig ‘‘lock-in’’ effekt hos kunden. Dess mer data, resepter, regninger/faktureringer kunden sparer i systemet, dess mer smertefullt blir det å kvitte seg med systemet. Dette medfører at selskapet i mine øyne har en sterk ‘‘moat’’.
Selskapet er i kraftig vekst og ser god etterspørsel for sine løsninger hos sluttkunden. Jeg har sammenstilt et søylediagram over veksten i kundebasen (Jeg har ikke tilgang til data fra før Evimeria ble kjøpt av Apptix (nå Carasent)):
Selskapet har som mål å selge ytterligere et abonnement pr. uke i 2019, jeg har selv estimert framtidig vekst i kundebasen basert på disse mål.
Vi har også begrenset historikk på inntjening og driftresultater. Fra og med Q3 2018 har man ingen kostnader relatert til kjøpet av den svenske virksomheten. Jeg har sammenstilt inntjening og EBIT fra og med dette kvartal, med estimeringer for 2019:
I Q1 2019 annonserte Carasent at de har fått en avtale med doktor.se verdt 2 mill, den hittils største enkeltkunde for selskapet.
På dagens kursnivå har selskapet en market cap på 261 mill NOK, hvilket gir følgende prising av selskapet basert på mine estimater:
Enterprise value = (Market cap) - (netto cashbeholdning) = 261 mill - 7,2 mill = 253,8 mill
EV/EBIT(19) = 253,8/12,8 = 19,8
Det finnes ingen analysedekning av selskapet, og mine estimater er beheftet med usikkerhet. Så dagens prising av selskapet basert på inntjening 2019 bør vurderes med usikkerhetsmarginal 15-25 EV/EBIT (2019).
Dette synes jeg er en attraktiv prising av et selskap som forventer øke inntjeningen med 50% y-on-y og 3-siffret prosentuell vekst i EBIT y-on-y. Selskapet har utsikter til langvarig vekst i norden, med en sterk forretningsmodell, veldig lav ‘‘churn’’ og høy andel repetative inntekter.
Jeg tror at vi de neste år vil se sterk vekst i inntjening y-o-y og q-o-q, samt en ekspandering av EBIT-marginalen fra idag omkring 17% til 30-35% (på linje med peers) etter som kundebasen øker.
Dette er en velkjent og deilig cocktail mtp. kursutvikling.
Kanskje det er andre på forumet som også er interessert i caset?
Disclaimer: Jeg eier aksjer i selskapet. Teksten over er delvis basert på mine egne estimat og beheftet med usikkerhet. Dette er ikke rådgivning, men bare informasjon om et interessant selskap. Alle må gjøre sine egne vurderinger.