Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Cardano

Hedera Hashgraph 3,512,315 per day.

Usikker på hvor direkte dette kan overføres til market cap. Vil evt tro at prisen pr transaksjon også vil spille inn.

Dvs 10.0000.000 gratis transaksjoner vil jo ikke ha noen overføringsverdi til kursen. Det som driver kursen er jo etterspørsel etter krypto valutaen. Eth er det noen som sammenlikner med olje, dvs at det brukes for å holde transaksjonene igang. Men dersom prisen pr transaksjon er lav, må det tilsvarende mye høyere trafikk til for at det genererer etterspørsel etter valutaen. Correct me if I am wrong.

Skjønner ikke helt at valutaer med lave transaksjonskostnader skal gå til himmels veldig raskt, bortsett fra at flere vil spekulere i valutaen…

Nei gratis transaksjoner har nok lite å si, andre faktorer som gas fees og burn mekanismer slik som man finner hos ETH der de er deflasjonær om dagen da de brenner mer enn det som stakes vil nok påvirke prisen.

Hva er forskjellen mellom gas fees og transaksjonskostnader?

Slik jeg forstår det så er vel gas fees en del av transaksjonskostnadene i ETH, men her er det vel andre kostnader også med tanke på minere og MEV, samt man kan foreslå høyere gas fee for å få transaksjonen gjennom fortere men så har man noen bakdeler som front-running osv… EIP-1559 prøver å gjøre base gas fee mer transparant.

Tror en del andre chains vil nok bruke gas som en term bare for selve transaksjonskostnaden spesielt fantom som har basert sin explorer på ethscan. Men man har andre kostnader som Liquidity provider og Maker Fee slik som avhengig av Exchange ta feks. Spirit Swap på Fantom:

Screenshot 2021-08-13 at 14.20.05
Screenshot 2021-08-13 at 14.22.15

Her betaler man fee til:

• Liquidity Provider
  • Gelato som er Automated Market Maker (AMM).
  • Protokollen

Er vel PoW blockchains som blant annet ETH og Bitcoin som har gas fees, mens PoS blockchain som Cardano, HBAR, Fantom, Solana har andre transaksjonskostnader men likt for disse PoS så er det vel en base fee som går til protokollen ved en transaksjon om jeg ikke har misforstått.

Andre får gjerne korrigere meg her.

1 Like
1 Like

Det finnes vel ikke noe i verden hvor det er mer innovasjon og utvikling om dagen enn krypto. Potensialet er enormt. “Internett vil aldri kunne streame videoer sa de på ett tidspunkt :yum:” Hoskins er vel gjest på dagens sending på crypto banter, bare å logge på og ta seg en kald en :+1:

1 Like
2 Likes

Jeg har beveget meg inn i krypto selv og skjønner ikke helt hvorfor annet enn FOMO.
Grunntanken til krypto forstår jeg som å utvikle ny teknologi nettopp for å få ned kostnader å bli kvitt mellomledd (frigjøre seg fra bankene) Etter å ha sondert terrenget etter ulike tilbydere så er det eneste jeg ser nettopp kostnader. Dette for å få vanlig penger inn på crypto wallets, videre kurtasje for kjøp og salg. Å i tillegg avgifter for å føre det tilbake til en tradisjonell bank konto. I dag tilbyr banker transaksjoner i et trygt å regulert marked med forholdsvis stabile valutaer og gebyrer. Hva er da så tanken med krypto? Hvor ligger fremtiden? Har noen sett på FATF sine nye retningslinjer? Det må jo ha en vanvittig innvirkning på nettopp krypto med KYC krav. Misforstå meg riktig, dette fremstår spennede men lite logisk😅

Se videoer av feks Raoul Pal, han er jo veldig pro crypto, men er flink til å forklare og komme med eksempler. Ignorer gjerne hva han sier om potensiale vekst osv, det kan føles brutalt haussende, men ryddig fremstilling av det han snakker om.

1 Like

Det snakkes også mye om bull og bearmarkeder, men når man ser antallet nye mennesker på verdensbasis som kommer til crypto dag etter dag, og den vekstraten det går i er det vanskelig å forestille seg at de gode prosjektene ikke skal fortsette å stige fremover, hva ville skjedd i en aksje hvor antall aksjonærer dobler seg på ett år, uten fare og redsel for emisjoner og utvanning av eksisterende? Man har jo selvfølgelig redselen og faren for at dette går dritt og mye av det vil over tid gå dritt, så det gjelder å satse på de rette hestene. Selv har jeg satset det jeg synes er fornuftig, og som jeg klarer meg fint uten, men oppsiden er enorm så risikoen er verdt å ta :man_shrugging:

5 Likes

Helt enig eneste jeg angrer på er at jeg ikke investerte mer i ADA da jeg kjøpte, den har gått som en :rocket: tar gjerne 50x til :sweat_smile:

2 Likes

Hei hvor det går

Men Cardano har jo null adaption…

Det kan man være enige eller uenige om, men tjener man på det så er det vel det samme

Alonzo hardfork hype. Mange prosjekter som venter på oppgraderingen. Tror Cardano blir en seriøs utfordrer til Eth når det er på plass. Regner også med at det vil fungere bedre enn Eth fra dag en. De ruller ut såpass kontrollert at det må nesten gå bra…

2 Likes

Mink virker som en ADA hater. Tydeligvis er jeg en del av en sekt jeg ikke visste om :rofl: Tror den personen må lese seg litt opp på hva cardano egentlig står for og er på vei til å breake.

1 Like

Ser ut som om vi toucher 3 usd om ikke alt for lenge…

3 Likes

Det var sarkasme fra Mink, han er i samme båt som oss, altså sekt-båten 🧘‍♂️⛵

2 Likes

Var det jeg trodde og