Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Circa Group AS (CIRCA)

2 Likes

Hva skjer her i dag? Ned -20% !? #krakk

Edit - fant det på newsweb. Tror ikke boten er oppdatert på denne tickeren @pdx :slight_smile:

1 Like

Vet ikke om det er det samme som på newsweb, men grundig info her: Stock announcements — Circa Group

Ja, det er det samme som står på Newsweb. Not good.

“The company’s current estimate is that the ReSolute project costs overall will increase from earlier estimates of €32m to an estimated range of EUR 50-55 million which is subject to the continuing cost mitigation project work. In addition, among other due to the need for further plant design optimization work to enable cost reductions, the commissioning of the ReSolute plant is expected to be delayed by 6 months into Q3 2023.”

Så skriver de:

"The company is well-funded following the approximately EUR 52 million capital raising in March 2021, and the company’s projections indicate a long financial runway. "

:sweat:

Dette er CIRCA helt krise… bomme så stygt på kostnadsoverslaget. Bygger ikke tillit! (Hvor har dere vært de siste 9 mnd?)

Dagens oppdatering var varslet i Q2 presentasjonen. Sitatet under er fra pressemeldingen., andre sitat er fra rapporten.
NOTE TO SELF: ‘som fanden leser bibelen

“Despite COVID-19 restrictions, the ReSolute™ project continues to progress close to schedule. Negotiations with the site owner continue and initial site work is planned to start end third quarter 2021. Measures have been taken to minimise effects of raw material and shipping price increases for machinery and equipment orders, and an update on cost budget implications will be given will be given within the Q3 financial reporting period”.

ReSolute™ project
The project in Eastern France continues to move forward and start-up of production remains planned for first quarter of 2023. While initial quotes for equipment have been impacted by raw material and shipping price increases, a range of measures have been implemented to minimize these effects.

Oppdatering er dessverre på linje med en PW:

  • For bare 7 uker siden var oppstart i Q1/23 realistisk. Nå utsatt med minimum 6 mnd.

  • CAPEX øker med 60 - 70+% til 55 MEUR; hvis de nå har kontroll på kostnadene.

  • Emisjon sannsynlig i 2022: Kontantbeholdning + grants er ikke tilstrekkelig til å ferdigstille ReSolute. FORSKJELLEN mellom dagens ANTATTE kostnader og tilgjengelig CASH er på mellom 8 MEUR og 13 MEUR. Selskapet må eventuelt finne dette gjennom “Other financing options” som det heter i dagens oppdatering (presentasjon).
    PAS sin oppdatering: “Grants and vendor financing could be a solution, though we see risk for another equity raise.”

2 Likes

Mulig jeg regner feil. Men er ikke kursfallet en overreaksjon når de uventede økte kostnadene beløper seg til ca kr 225 mill og kursfallet nå på ca kr 5 utgjør ca kr 607 mill kr? (5x121 379 769 aksjer)

Det er selvfølgelig andre negative konsekvenser forbundet med de økte kostnadene, men likevel…

DET du gjør er dessverre kun en hypotetisk øvelse.

Faktum: CAPEX har økt betydelig samtidig som (potensielle) inntekter fra ReSolute har flyttet (ihvertfall) 6 måneder lenger inn i fremtiden.

Synsing I: tillitt til ledelsen (Styret og administrasjonen) er svekket, direkte knyttet til denne kraftige kostnadsoverskridelsen.

Synsing II: kraftig økt sannsynlighet for at selskapet nå må gjennomføre en emisjon. Se på presentasjonen fra i går. Selskapet hevder å mangle mellom 8 og 13 MEUR fra å være tilstrekkelig finansiert, gitt kostnadsoverskridelsen. Det er mulig at de klarer å finne “grants and vendor financing”, men jeg tror ikke de midlene er tilgjengelig i den størrelsesorden. Og, PAS har nå også begynt å indikere at selskapet kan muligens trenge påfyll av kapital ila 2022.

Synsing III: Mange nye og eksisterende aksjonærer vil anta at risiko for en emisjon på lavere kurser enn i dag vil være nødvendig. Hvorfor da sitte i en aksje som vil være preget av dette i lang tid fremover? Hvem skal kjøpe denne aksjen før noen av disse forholdene er avklart? You tell me…

2 Likes

Ikke gøy å sitte i denne aksjen i noen år når man vet at en kraftig korreksjon i aksjemarkedet vil komme snart. Glad for at jeg ikke var en sau som fulgte spådommen om tigangeren :+1:

Du har sikkert rett i mye av det du skriver. Forsinkelsen er selvfølgelig negativt. Men kostnadsoverskridelsen skyldes diverse økte priser på råvarer, transport, energi og konstruksjonskostander mm, og er ikke noe ledelsen kan styre. At tilliten svekkes pga faktorer som er utenfor deres kontroll ser jeg ikke at det er noen grunn til.

Aksjen er vel allerede verdt ca 1/3 av det den var på ath. Jeg er ikke nødvendigvis veldig langsiktig i denne, men har tatt noen lodd til under kr 10.

CIRCA: SB1M kutter kursmålet hardt til NOK 19 (32), gjentar kjøp.

90% oppside jmf kursmål

Kastet kortene her med saftig tap, regner med å ihvertfall gå i null med å putte de pengene andre steder. Som nevnt, dårlige nyheter kan forekomme men her er det manglende evne til å generere tillitt, under andre omstendigheter ville det jo vært kjøpsmulighet - hvem vet hvor de bommer neste gang.

1 Like
1 Like

BizCase intakt, sier analytikeren i Sp1Markets. Det tror vi på! Langsiktig.

Men, motvinden i aksjen vil vare frem til selskapet hentet inntil 200 mnok for å være fullfinansiert på Resolute prosjektet. Alternativt må de, sammen med partnere og TechnipFMC å få ned CAPEX betraktelig. (skal vi si at dette arbeidet tar ca 6 mnd?)
Ytterligere “grants” som monner, innen det tidsrommet selskapet trenger å levere på anses som lite sannsynlig: løsningen som et underfinansiert selskap ligger åpenbart ikke her.
Så… få (noen?) kjøpere av denne aksjen før dette er avklart?

"Han vil ikke mene noe om når selskapet bør hente penger, men peker på at de fort kan trenge 150 til 200 millioner kroner.
– Det jeg ville fryktet som aksjonær i selskapet er at en del av de positive nyhetene, som avtalen med Merck og sportsmerkevaren som vi tror er Nike, kanskje ikke får den effekten de ville hatt hvis man visste at selskapet var fullfinansiert, sier Dowling Næss."

Noen som følger med her? Cyrene skal erstatte NMP og DMF, markedet er mildt sagt massivt. Jeg tror vi ser en rask dobling. Jeg tror vinden er snudd

Lite å hente her på en stund selv om de får på plass finansiering. Mangler tillitt på grunn av mangelfull kommunikasjon fra selskapet, slikt kan ikke kjøpes for penger. Får se om de får opp fabrikk i Frankrike hvordan ståa er for inngang da.

1 Like

Ja, hvordan ligger det an med 10-doblinga? Og hvordan gikk det med hans spådom om bud på Q-free :smirk:?

Anser det heller ikke veldig lurt å ta Circa før Q-rapport heller, kan komme uhyggelige CAPEX-overraskelser…

1 Like

Her har jeg tredd på meg industribyggerhatten og sopt inn en pen liten slump utbombede aksjer rundt 6,50.

Jeg er en utålmodig f@en, men dette caset skal jeg følge helt inn (ev. ut):slightly_smiling_face:

All hurlumhei om “emisjonsfare” tar jeg med knusende ro. Bygge-og råvarer har gått i været, så hvorfor skulle IKKE Circa gå på en smell, tenker jeg.

Anser det uansett som ganske bankers at de får opp fabrikken. Har vært innom flere kjemiprosess-fabrikker med trevirke som innsatsfaktor opp gjennom årene (bor tross alt i Plankebyen), og innbiller meg at det ikke er bygg med skyhøy vanskelighetsgrad.

Ja - klønete alt-på-en-gang-kommunikasjon fra ledelsen bidro til kursmassakren, men når det er sagt, så er norsk “trestokk-basert” prosessindustri helt i verdensklasse (f. eks. Borregaard).

Tror dette kan bli en fin-fin hest å ri gjennom Der gröne schiftung. Føler meg som en supersmart aksjonær…så får vi se hvor lenge den følelsen varer.

PS. Alle gode ting er … tre :slightly_smiling_face:

2 Likes

Jeg har også troen. I det siste har de fått EU støtte, reforhandlet royalties kraftig, fått bedre pris og de kommer til å få solgt alt de kan produsere osv.

Spørsmålet er bare om det første anlegget blir enda dyrere og om det blir forsinket men det er en meget god case med dagens prising uansett. Man har ikke priset inn inntekter fra prototypeanlegget en gang så med en gang det funker og man vil bygge 50x den kapasiteten igjen så kan det bli voldsomt.

1 Like

Tok et Google-røsk på kjemikaliene som Circas Cyrene konkurrerer mot: NMP, DNF samt et tredje akronym jeg ikke husker i farta.

Det skortet ikke på helsefarer. Sterilitet (for kvinner), hjerneskade, depresjon (ved innånding), hudskade (ved kontakt), irritasjon i øynene (avgass/damp) etc.

Samtlige helsefarer var ikke tilstede på alle tre kjemikaliene, men hver og en hadde allikevel plenty.

Kan godt tenke meg at folk som må forholde seg til løsemidler på jobb, f. eks. malere, er klar for noe nytt.