Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Circio Holding ASA (CRNA) 4

Garantisten er en investor, der garanterer for et større beløb i emissionen, men med laveste prioritet, således at alle øvrige interessenter opnår højere prioritet. Prioriteten for tildeling af aktier er følgende:

1. Pre subscribers (24,2 MNOK)
  2. Eksisterende aktionærer (tegner via tegningsretter)
  3. Ikke eksisterende aktionærer (tegner via tegningsretter)
  4. Garantist (dækker 20 MNOK)

Hvis tegning via tegningsretterne medfører 25,8 MNOK, da vil garantisten tildeles akkurat nul (0) aktier.

1 Like

Man kan fint argumentere for at en Atlas løsning hadde vært billigere for dagens aksjonærer enn en reel emisjon på 0,9 kr som den som presentert i dag, men for selvfølelsesen til både selskapet og aksjonærene er nok dagens løsning bedre

3 Likes

Det var det da. Disse fordømte adjektivene vs realitetene, og fortsatt fravær av industriell eller finansiell investor med litt pondus. Mulig jeg burde vært strålende fornøyd i dag, men får det ikke til. Kanskje i morgen.

Ledelsen og de største aktionærer (i tillæg til sentimentet i markedet) vurderede, at det var hensigtsmæssigt at eliminere Atlas fra selskabets videre finansieringssituation; bemærk endvidere, at der almindeligvis er interesse fra garantister på 0,50 - 0,60 NOK, men den aktuelle garantist accepterede altså vilkårene på 1,00 NOK.

Værd at bemærke endnu engang er, at hverken pre subscribers eller garantist må sælge én eneste aktie inden transaktionen er endeligt afsluttet engang i februar, 2026. Der er accepteret en lock up periode på næsten 2 måneder.

5 Likes

Det er også verdt å bemerke at både garantister og de som har forhåndstegnet får en rabatt på 11% på hele beløpet de har tegnet eller garantert for, uavhengig av hvor mye de får.

Virket i tillegg som om garantien er en “fra bunn og opp” garanti slik at emisjonen ikke er garantert fulltegnet

1 Like

Dette er vel ikke helt korrekt? Skal vel være;

1. Tegningsretter
  2. Pre-subscribers
  3. Tegne uten retter
  4. Garantist
1 Like

Litt pussig det bryggelånet, greit at de har lav cashburn men…:
In order to secure the Company’s liquidity needs until the Rights Issue has been completed, the Company has entered into a loan agreement for approximately NOK 8 from the Underwriter

Garantist kan velge - enten 11% cash eller 13% i akjser.

Underwriter will receive an underwriting commission equal to 11% of the underwritten amount paid in cash or, alternatively at the Underwriter’s choice, 13% of the underwritten amount to be settled by the Company issuing new shares at the Subscription Price and one Warrant per each such new share for no additional consideration

voldsomt til handel nå…!

Interessant handelsmønster i dag. Tar det som et tegn på at Atlas mer eller mindre nå er ute.

Når denne “utømmelige” kilden til aksjer på billigsalg nå er tørr, så blir det interessant å se om noen gøye aktører melder seg på.

3 Likes

hvorfor kjøpes det? tanker…

Kanskje for å sikre seg rettigheter til å være med i emisjonen? Det burde være interessant for mange….

2 Likes

Ja, bare det ikke er fra IN eller XI så :cowboy_hat_face:

Får man t-retter ut fra antall aksjer man eier eller det man tegner seg for ?

Omsatt 8,4 mill aksjer. Er vel mulig at Atlas er ute da eller ?

2 Likes

Ja, ca 0,34 per aksje:

Ratio preferential rights: Each existing shareholder as of 12 January 2026 (and being registered as such in Euronext Securities Oslo, the Norwegian Central Securities Depository (VPS) at the expiry of 14 January 2026 (the Record Date)) will be granted 0.3481 subscription rights for each share registered as held by the shareholder. The number of subscription rights granted to each existing shareholder will be rounded down to the nearest whole subscription right.

Det kan være short som dekker inn, ikke vet jeg.
Det var i alle fall påfallende med fallet i går. Noen hadde i alle fall informasjon.

Jeg må innrømme jeg gikk fra å være positiv, til negativ, på denne meldingen.

• Det skulle bety at de har ikke noe i ermet som de forventer ville dradd opp kursen (emisjon på høyere kurs)

• Det tilføres i ytterste fall 100 millioner nye aksjer

• warrants vil legge en demper på kursen i lang tid

• Det ser ikke ut for at disse større investorene som de har snakket om (USA), viser særlig interesse

• På den positive siden, som de skriver, de har penger et stykke ut i 2027 - på den negative siden, det gir dem “arbeidsro”, og de trenger ikke pushe på for å finne partnere (finansiering på annen måte).

Alt i alt; rart de ikke benyttet seg av momentet, og satt emisjonen på høyere kurs.

1 Like

Nei, de siste et par ukene har vist at Atlas selger ca 10-15% av omsetningen. Det er noen andre som trader aksjen.

Hvis du er inne kortsiktig forstår jeg at du er skuffet PimJo. Langsiktig er dette bra.

2 Likes

Fordelen er at dersom man ønsker å tegne i emisjonen er man nødt til å kjøpe over børs først. Det er en fantastisk emisjon for eksisterende aksjonærer. Jeg kommer som sagt til å tegne for alt jeg kan, og tar gjerne mer enn min andel. Regner med at de fleste ønsker å gjøre det :slight_smile:

Og Atlas har vel skarve 1-2 millioner aksjer igjen… Vi går nå inn i en ny tid for Circio! Fokuset blir vridd fra Atlas til teknologien. Så får tiden bare vise hva de klarer å oppnå.

Altså: ikke-eksisterende aksjonærer kommer ikke til å få en dritt… De MÅ kjøpe i markedet dersom de vil være med på ferden (opp eller ned😅)

5 Likes