Bruken virus som vektor for genterapi er litt interessant, og det er et åpenbart tomrom som bør/må lukkes her.
Det “gappet” er forskjellen mellom Retrovirus (Lentivirus) og Adeno-Assosiert virus (AAV).
Retrovirus integrerer sitt arvestoff permanent i vertcellens genom/kromosom.
Fordelen er at man vil få produsert ønsket gen i hele cellen sin levetid. Det vil ogfå følge med ved celledeling.
Noe annet er at de kan bære større gen enn AAV.
Bakdelen er at integreringen av virusets arvestoff i vertens kromosom er helt tilfeldig.
Dvs, det kan settes inn midt i vertens gener og ødelegge det. Feil plassering kan også være direkte kreftfremkallende.
Virus kan være kreftfremkallende, tenk eks HPV og div herpesvirus.
AAV integreres ikke i vertens genom, det blir liggende som et “ekstrakromosom” i cellen. Dvs at det vil forsvinne over tid.
Varighet av gen-uttrykket styres på mange måter av konstruksjon av ønsket gen i virusets arvestoff. I tillegg til hvor lenge viruset i seg selv blir værende i cellen.
AAV er sånn sett best i celler som ikke deler seg ofte (Cns, hjerte, øye mm).
Slik AAV har vært brukt til nå er å lage mRNA, som i seg selv har kort varighet fordi cellen ønsker super-tight kontroll på proteinsyntesen. Trenger cellen mer protein, så lager den mer mRNA til ønsket protein.
Alternativet kan være å la viruset direkte lage et RNA-basert circRNA som deretter lager mRNA. Det vil gi forlenget uttrykk av ønsket gen.
Når jeg sier det er et gap mellom retrovirus og AAV, så er dette altså varighet i genuttrykk.
Jeg tenker at Circio sin strategi med å bruke DNA-basert circRNA i AAV på mange måter kan bidra til å lukke dette gapet.
- man forlenger uttrykk av ønsket gen betraktelig i celler/vev som ikke deler seg i særlig grad sammenlignet med en. Da fordi DNA-basert circRNA (CircVec) vil vare lenger enn tilsvarende RNA-basert.
- man unngår uspesifikk integrasjon i vertens arvestoff, med de ulemper og klinisk risiko det kan medføre.
Dette gapet mellom retrovirus og AAV kan på mange måter virke som at Circio adresserer best.
Og det tror jeg større aktører investert i spesifikke indikasjoner/genetiske sykdommer vil finne særdeles unteressant.
Kan ikke bare snakke om warrants i dag