Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Circio Holding ASA (CRNA) 4

DNA=>mRNA=>PROTEIN er universelt.

Og alt det andre er så likt/tilnærmet identisk at det ville være en større sensasjon om det ikke fungerte i menneske enn det motsatte…

Risiko for Circio er sånn sett signifikant høyere for at spesifikke gener til genterapi ikke evner retter opp feilen i genetiske sykdommer/defekte gen fordi konsekvensen av disse stikker dypere enn bare det å erstatte et defekt gen.

DET betyr ikke at CircVec IKKE fungerer.
Det betyr heller at terapeutisk gen ikke evner rette opp feilen.

Derfor er ikke Circio et selskap med binært utfall.

4 Likes

Prosessane er muligens nokså analoge, men ikkje like. Menneske er ikkje mus. Hadde det vore heilt likt kunne ein slutte frå vellukka forsøk på musceller at det vil fungere i menneskeceller.

At eg skriv dette er ikkje for å skremme, men fordi det er villeiande å framstille der som om det nærast er 1:1 mellom mus og menneske.

5 Likes

Kanskje halde litt igjen her? Tok eg dette for gitt hadde eg satsa både hus og heim.

Forklar gjerne forskjellene på cellenivå for meg da.

Mennesker starter som en celle og selv som det er differensiering i form av funksjon, så er prosessene ganske like inni. Selvfølgelig kan noen ha annen foretrukket metabolisme osv.

Det er over 20 år siden jeg hadde biokjemi og embryologi, så kan være jeg trenger skolering

1 Like

Jada. Mykje er likt, enig i det👍

Det er ikke på dette nivået risiko ligger.

Risiko ligger, som jeg skrev over, primært på om man kan få en meningsfull klinisk effekt av totalpakken genterapi.

Circio sin jobb er å få cellen til å produsere et protein.

Hvilket gen til genterapi er BP sin jobb.

Levering av CircVec til cellen er vektor-selskapenes jobb (AAV/LNP).

CircVec kan fungere 100% perfekt, men hvis en eller begge de andre feiler så vil totalen ikke fungere.

På kort-mellomlang sikt ligger derfor risiko primært hos det spesifikke selskapet som vil adressere en genetisk sykdom.

10 Likes

Yes! Derfor er det risk. Den risken er BP villige til å ta i de oppkjøp som er gjort. Den siste dealen her på 7mrd dollars er jo delt opp. Første utbetaling serveres BP risken som ligger i Circio.

2 Likes

Nå husker jeg ikke hvor det ble sagt, men at EDW nevnte et eller annet sted at BP følger med og kjøper seg litt opp. Samtidig så har jeg mine tvil at BP kjøper seg inn litt og litt. Tenker det i så fall er litt og alt, ikke noe i mellom.

Er enig i at nyheten om in-vivo er snarere en bekreftelse og styrking av selskapets teknologi, enn super positiv bull case. Så er jo alt opp til markedet hvordan det reagerer på nyheten.

Ønsker alle som tenker bear velkomne som debattanter. Lærte i Ulti at man ikke skal avfeie viktige meninger. Ble jo litt sveiseblind.

Ignorerer så klart fortsatt «100% opp eller 100% ned i morgen» :sweat_smile:

5 Likes

Tilsluttast. Er sjølvsagt litt meir irriterande med generisk bjørneprat enn realitetsorienterte bidrag. Men ikkje idioterklær bjørnen, eller grisen, uansett. Kom heller med dei gode argumenta endå ein gong, så får det vere opp til den enkelte kva risiko ein vil ta.

9 Likes

circRNA er ikke noe Circio har funnet opp. Det finnes i naturen og i humane celler.

Det er publisert at " we … analyzed thousands of neuronal human and mouse circRNAs. circRNAs were extraordinarily enriched in the mammalian brain, well conserved in sequence"

Det er ikke bare Circios teknologi som prodouserer circRNA. Flere naturlige DNA virus (ikke bare AAV) skal produsere circRNA. De bruker da de humane cellenes maskineri for å lage circRNA.

Så sannsynligheten for at circVec vil generere circRNA i humane celler er rimelig høy. Jeg er derfor enig med Boble i at det er mer sannsynlig at det “fungerer” enn at det “ikke fungerer”. Det er ikke der risikoen ligger. Diskusjonen om mus vs menneske er ikke interessant på dette nivået.

Men så må man finne ut hvilke leveringssystemer (virus, LNP) som er egnet for å få circVec til ulike målorganer og celletyper, og man må teste hvilke circRNA-sekvenser som har hvilke effekter i ulike celletyper og sykdomsprosseser.

Der er det potensielt hundrevis eller tusenvis av ulike prosjekter. Disse prosjektene skal ikke Circio alene gjennomføre.

Circio leverer en komponent/teknologi som skal brukes i samarbeid med en rekke andre selskaper som vil ta risiko og betale for de ulike prosjektene. Derfor har Circio mange skudd på mål, og er ikke “direkte sammenliknbart” med de “binære” biotekselskapene på OSB.

14 Likes

Kopiert fra
utopia_basin

• du bør dele din input også på TI tråden

NB: Dette innholdet er ren spekulasjon basert på teknologiforståelse og tilgjengelig informasjon. Det er ingen fasit, og informasjonen må derfor ikke tas som en sannhet eller brukes som eneste beslutningsgrunnlag

Novartis og Circio:
En analyse av giftighet, CNS og eksepsjonell fremdrift
Hypotese:
Er den ikke navngitte Top 5 Pharma-partneren Novartis ? Kan samarbeide være drevet av en akutt nødvendighet for å redde eksisterende genterapi-programmer som har feilet på grunn av toksisitet ?
Bakgrunn:
Doseringsvegg og oppkjøpt teknologi Fundamentet for Novartis sin genterapi-satsing, inkludert Zolgensma og Itvisma (OAV-101), ble lagt gjennom oppkjøpet av AveXis i 2018 for 8,7 milliarder dollar. Dette sikret Novartis rettighetene til den tekniske plattformen AAV9. Til tross for investeringen på ca. 95 milliarder kroner, har teknologien nå truffet en doseringsvegg.
Novartis:
OAV-101 (Itvisma) og utfordringer med dose og alder OAV-101 er en intrathekal genterapi levert direkte i ryggmargsvæsken for eldre pasienter med Spinal Muskelatrofi (SMA). Gjennom 2025 har søkelyset ligget på kritiske doseringsbegrensninger. For å oppnå tilstrekkelig distribusjon i det sentrale nervesystemet hos voksne, kreves en mengde virusvektorer som ligger farlig nær tålegrensen for lever og nervesystem. Selv med positive signaler fra Europa i april 2026, har FDA krevd omfattende sikkerhetsdata for å adressere betennelser i nerveknuter, kjent som DRG-toksisitet. Dette er nøyaktig det problemet Circio løser ved å senke den nødvendige dosen.

Problemet:
Høye AAV-doser utløser kraftige immunresponser.
Konsekvensen:
Flere av Novartis sine programmer, spesielt OAV-101/Itvisma, har møtt regulatorisk motgang grunnet dose-avhengig giftighet.

Løsningen:
Circios circVec-plattform øker proteinuttrykket med 15 til 50 ganger, slik at dosen kan senkes til et nivå som ikke trigger immunforsvaret.
Tre pilarer for Novartis-teorien Inngangsretning: Partneren oppsøkte Circio Big Pharma initierer sjelden eksterne samarbeid uten et definert teknisk problem de ikke kan løse internt. At en Topp 5-aktør aktivt tok kontakt med Circio indikerer at de har et spesifikt, verdifullt aktivum som står i fare for å gå tapt på grunn av sikkerhetsutfordringer.

Hastighet:
Fra signering til in vivo på 4 måneder Standard tidslinje for forskningssamarbeid i denne skalaen er vanligvis 9 til 18 måneder. Avtalen ble signert i desember 2025, og in vivo-testing startet allerede i april 2026. Dette tempoet er kun mulig dersom partneren allerede hadde ferdigutviklede sykdomsmodeller og data liggende, og trengte Circios sirkulære RNA-modul for å verifisere om toksisiteten forsvinner i levende organismer.

Terapeutisk fokus:
CNS Erik har gjentatte ganger bekreftet at CNS er en av de tre strategiske pilarene for circVec. Novartis har en av verdens største satsinger på CNS-genterapi. Det er her barrieren mellom blod og hjerne gjør dosering mest utfordrende og risikoen for bivirkninger størst. Samarbeidets fokus på CNS samsvarer direkte med Novartis sine strategiske hull og tekniske utfordringer.
Hvorfor ikke andre selskaper?
Novartis skiller seg ut fra giganter som Pfizer og Roche. Mens konkurrentene har nedskalert eller lagt ned store deler av sine interne genterapi-avdelinger etter sikkerhetsproblemer, har Novartis valgt å forsvare sin posisjon som markedsleder. Selskapet har allerede infrastrukturen og de aktive programmene innen CNS som krever umiddelbar dose-optimalisering. Andre selskaper mangler enten det samme akutte behovet i CNS-segmentet eller den operative kapasiteten til å flytte et prosjekt til in vivo-stadiet på kun fire måneder.
Analyse av avtalestrukturen: No Downstream Rights Fraværet av forhåndsdefinerte kommersielle rettigheter er et logisk valg i en situasjon preget av høy risiko og potensiell enorm gevinst.
For partneren: De unngår store forpliktelser før de ser om in vivo-resultatene faktisk fjerner giftigheten. Det er en kontrollert test av en teknisk hypotese.

For Circio: Selskapet beholder full kontroll over sin IP. Dersom testene viser at de har fikset et program verdt milliarder, vil verdien av teknologien i andre halvår av 2026 være betydelig høyere enn ved avtaleinngåelsen.
Oppsummering av hypotesen Kombinasjonen av Novartis sine eksisterende toksisitetsproblemer i CNS-porteføljen, hastigheten i prosjektgjennomføringen og Circios unike evne til å senke doseringsbehovet, gjør derfor Novartis til den mest sannsynlige partneren.

Takk til Utopia_basin

6 Likes

Det er litt interessant, Torque Bio har vært framhevet som konkurrent her tidligere, Er de nå ute av det?

1 Like

Går rykter om det ja

4 Likes

På Shareville har bruker “supersonicjohan” sammenlignet Circio med en annen mulig konkurrent, Replicate Bioscience. Noen som kjenner dette selskapet?

Replicate Bioscience holder på med noe som kalles srRNA (self-replicating RNA), har aldri hørt om det…

2 Likes

Novartis er ikke top 5 BP…Har fortsatt mer tro på Roche.
EDIT: Også pga at Roche satser innen øye. De kan se flere muligheter her…

1 Like

Risikoen for circio ligger selvfølgelig i om circRNA og helt spesifikt circVec (DNA plasmid som koder for circRNA) vil være foretrukket leveringsmetode for gen/celleterapi. Dette er ikke skrevet i stein.
I noen tilfeller kan økt varighet på uttrykk være en fordel. I andre tilfeller tror jeg den økte kompleksiteten som medfølger DNA → circRNA → Protein kan gjøre det vanskelig å f.eks dosere riktig. Og selv om man vet at det generelle dogmaet DNA->RNA->Protein fungerer likt i alle celler, så er det ikke så straight forward heller, dette er en ny teknologi. Det er klart at circRNA oppfører seg annerledes enn lineære mRNA, så blir spørsmålet om disse endringene vil være gunstige for alle type behandlinger? Det er ikke gitt at circRNA er bedre på alle måter, og det kan definitivt være vanskeligheter med å gå fra mus til menneske, ikke fordi biologien i transkripsjon nødvendigvis er så annerledes, men fordi små nyanser i uttrykk og levering (og her har man f.eks mer erfaring med mRNA enn circRNA i mennesker) vil ha en mye større effekt på et studie i mennesker vs studier gjort i mus. Dette er ikke bare risiko mtp den spesifikke gen- eller celleterapien, det er også risiko tilknyttet om circVec vil fungere som optimal vektor.
Synes folk hopper litt bukk over hvor komplekst dette er.
Og bare så det er sagt; i tillegg til å være opptatt av nyansene her, så er jeg veldig optimistisk og selvfølgelig inne med et bet:)

5 Likes

Synes ikke det hoppes bukk over kompleksiteten. Lykkes de, er det som nevnt nobel kandidat (det kan bli revolusjonerende for medisin). Jeg tror mye av reaksjonen i dag kom på den som sammenlignet det med tidligere bioteks på Oslo børs. Det er ikke ikke like binært i mine øyne. Det er ikke snakk om en pivotal studie.

Her er det helt klart masse som må finnes ut av. I noen sykdommer er vedvarende ekspresjon av et gen neppe nyttig. I andre vil det være en game changer om de lykkes. Så må man jo da velge rette indikasjoner, men her er det relativt smarte mennesker med, så det tror jeg vil kunne gjøres.

8 Likes

Syntes det er ganske utrolig at noen klarte å tolke meldingen som negativt når den er utelukkende positiv. Tenk dere kurs nedgangen om samarbeidet ble avslutta😵‍💫 dette var også slik jeg har forstått ett helt nytt område for circio. Det enklere valget hjerte er det vel ingen andre samarbeidspartere enda.

Syntes det ble litt vel desperat når moderator forsøker å få bekreftelse på sine egne antagelse hos ai.

Så jeg tror denne risk off blir belønnet med en pen oppgang på mandag og short i rødt for sin posisjon.

Deretter kommer abstract og presentasjon like senere.

11 Likes

Hva har moderator med saken å gjøre?

Har ingen steder sagt meldingen er negativ, kun at min mening er at den slett ikke er all that.

Hva legger du i det?