Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Circio Holding ASA (CRNA) 4

Netto shortposisjoner skal rapporteres via shortsalgregisteret senest innen kl. 15.30 CET påfølgende handelsdag etter at posisjonen ble tatt.

Ref. ditt eget sitat: “It is the positions that exist at 23:59, that should be reported the next day before 15:30 CET the succeeding trading day”

EDIT: Elendig engelsk, for øvrig - men det er en annen sak.

Dansk versjon fra EU:
Det relevante tidspunkt for beregning af en kort nettopo
sition er kl. 24.00 ved udgangen af den handelsdag, hvor den
fysiske eller juridiske person besidder den relevante position.
Dette tidspunkt gælder alle transaktioner, uanset hvilken
handelsmetode der anvendes, herunder transaktioner der
gennemføres gennem manuel eller automatiseret handel, og
uanset om transaktionerne er foretaget inden for almindelig
åbningstid. Meddelelse eller offentliggørelse skal ske senest kl.
15.30 den følgende handelsdag

1 Like

Som det også står her. På bedre dansk enn engelsk - og i tråd med hva jeg skrev over:

Meddelelse eller offentliggørelse skal ske senest kl.
15.30 den følgende handelsdag

Altså dagen etter.

For et konkret eksempel: I dag er det offentliggjort tall kl 15:30. Mener du det er nettoposisjon ved midnatt natt til i dag (27 april 23:59), eller til i går (26 april 23:59)?

Ja, i tråd med det som står over her: Tallene som ble offentliggjort kl. 1530 i dag gjenspeiler status kl. 2359 i går.

1 Like

Det som ble offentliggjort i dag 28. april har i registret angitt posisjonsdato 27. april.

Det må vel da bety at posisjonsdato i registrert 23. april er posisjon 23. april 23:59?

Hvis du leser ditt eget spørsmål, vil du komme frem til svaret. For øvrig henviser jeg til dine egne siteringer, både på engelsk og dansk.

For å sjekke at jeg har forstått deg rett: Siste posisjon i Circio har i registret posisjonsdato 23. april. Er dette da posisjon onsdag 22. april 23:59 eller torsdag 23. april 23:59?

Utgangspunktet for denne disputten var:

Er dette fremdeles din tolkning?

Get a room you two :wink:

2 Likes

Det ser ikke ut som det blir nødvendig, da det ikke har kommet noen respons etter min siste kommentar.

Det som ble diskutert kan være interessant for flere, da det er relevant for å analysere shortposisjonene i Circio.

Basert på det som kom frem i meldingsutvekslingen velger jeg inntil videre å opprettholde min forståelse av når shortposisjonene er satt.

Så får andre bruke informasjonen til å trekke sine konklusjoner.

2 Likes

Incoming….

Beklager sent svar, har vært borte siden middagstid. Har ikke dobbelsjekket selv, men om posisjonsdato for nevnte endring er 23. april - og ble rapportert 24. april - har du rett i din observasjon, og jeg tok feil. Er ikke verre enn som så.

1 Like

Var det altså forventet nye oppdateringer og at det som kom i går ikke var godt nok mtp forventninger ?
For min del var det å lese om bedre resultater enn tidligere meldt, så eg er veldig overasket over dagens kursutvikling.
Men om markedet for øvrig hadde andre forventninger så er det jo naturlig med tilbakegang

1 Like

Den var jo oppom 9.8.
Så var det kanskje flere enn meg som observerte salgsposter som dukket opp og forsvant uten at de kom på listen over handler. Det indikerer at kursen til tider ble presset kunstig ned. Det er vel det man kaller manipulasjon om det gjøres bevisst og systematisk. Men det er noe man ser ut til å måtte leve med mens man venter på flere håndfaste data. Det kan jo også i prinsippet gjøres begge veier.

På samme måte som :pig: vil jeg si det var positivt med dagens handel at den ikke lot seg presse permanent under 9.0, men stadig hentet seg inn.

2 Likes

Når skal warrantsene begynne å justere seg oppover til reelle nivåer? Enten må kursen på disse gå veldig oppover eller så må Circio kursen gå veldig nedover. Det virker som om markedet tror på det siste.

En ting med warrants/tegningsretter er at man ikke får kjøpt men bare solgt fra ASK. Gjelder det på alle plattformer?

Warrants er også litt mer abstrakt enn aksjen, med en del usikkerhetsmomenter når det gjelder hva de er verdt på det fremtidige tidspunktet de kan brukes. Noen kan være redd for at tegningsretter i prinsippet kan gå i nullverdi, noe det er en risiko for dersom de har en fastsatt kurs og det er snakk om en kriseemisjon der man ikke har noe positivt å se frem til, slik som i RECSI. I Circio er man i en annen situasjon der det “kan komme” nye kursdrivende data i slutten av mai. Det er ikke sikkert alle er kjent med alle detaljene her.

1 Like

Sell on news tendenser og tradere. Ble ikke så veldig overrasket. Tenker den nyheten var priset inn allerede, selv om den overgikk mine forventninger. Kjøpssiden tørket kunstig ut, samtidig som den holdt seg rundt 9.

2 Likes