Om du ser mars presentasjonen så var det 2 patenter i «draft/planning» stage. For alt vi vet så er det sendt inn flere tidligere også. Er sikkert bare å sende EDW et spørsmål om det, så får du svar
Mitt syn (mest gunstig for selskap og aksjonærer)
• Delvis innløsning eller reforhandling er best:
Atlas bør ta en moderat eierandel for å demonstrere tro på selskapet, men ikke så mye at de blokkerer andre.
• Deretter bør Circio bruke de nye 40× hjerte-/15× øye-dataene og kommende lever/milt/muskel-data til å hente kapital fra strategiske investorer / Big Pharma, heller enn kun finansielle spillere.
⸻
Konklusjon:
Det gunstigste for aksjonærene er at Atlas ikke tar hele 30 %, men blir sittende med en mindre, støttende andel. Dermed får Circio både kapitaltrygghet og åpning for bedre, verdidrevne partnere (f.eks. REGENXBIO, Novartis, Roche) når nye data kommer.
Vil du at jeg lager en kursmodell med tre scenarioer (full innløsning, ingen innløsning, delvis innløsning) så vi ser effekten på aksjekursen?
Man vil sannsynligvis forbli skuffet dersom man tror Atlas har noen som helst plan om å bli langsiktig aksjonær. Akkurat dette temaet har blitt nevnt av ledelsen opptil flere ganger, og realiteten er at de vil selge når de kan ta profitt. Jeg tror også Atlas er tilfreds med situasjonen slik den er - for de kunne kjørt en hardere linje mot selskapet dersom de ønsket.
Personlig tror jeg selskapet må gjøre en eller annen kommersiell avtale hvor de der etter kan kjøpe ut alle, eller halvparten, av de utestående konvertible bondsene. Så må man heller gå noen runder med seg selv og gjøre vurdering om det kan, som LG antyder, potensielt være nært.
Tipper Atlas er kjøpt ut ila året
Passer bra med nyheter her,mtp call option til Atlas går ut 28/9
Tror den løper ut 27 sep - 2 års siden generalforsamlingen.
27 er en lørdag og 28 på søndag så fredag er siste børsdag før helgen.
Min vurdering
• Siden kursen nå er rundt 0,6 kr, er det lite sannsynlig at opsjonsprisen er lavere enn dette.
• Mest sannsynlig er opsjonsprisen ≥ 1 kr (basert på kursnivå da avtalen ble inngått i Q2 2025).
• Dermed er opsjonen bare attraktiv for Atlas hvis kursen stiger kraftig i september (f.eks. på nye data eller partnernyhet).
⸻
Konklusjon: Opsjonsprisen er ikke offentlig kjent, men sannsynligvis satt høyere enn dagens kursnivå. Derfor er det usikkert om Atlas vil bruke den fullt ut – med mindre de forventer at kursen snart skal mye høyere.
Heldigvis så slipper vi å gjøre en vurdering, for alt står svart på hvitt i investeringsavtalen. Call Option er på samme vilkår som konvertible bond. Men om noen dager er det heldigvis historie
Skjønner egentlig ikke denne diskusjonen.
Hadde Atlas vært int. i å være aksjonær, så hadde de hatt full kontroll for lenge siden.
En periode hadde de i prinsippet full kontroll over Circio, og har det kanskje fortsatt.
Sett fra Circio sitt ståsted, så tenker jeg også heller de ville ønsket Atlas som langsiktig aksjonær (dersom det var deres agenda, hvilket det ikke er), enn et hav av småaksjonærer.
Jeg tror man kan legge til grunn at businessen drives frem her med fokus på akkurat det, og ikke hva “småaksjonær Per & Pål” måtte mene, eller ha av interesse
Det skjer et under av og til i sektoren. Fra dagens FA side 27:
Glem våpenleverandøreer og gullgruver. Flere bio- og helseteknologiaksjer har steget med godt over 1 000 prosent hittil i år.
Hittil i år er S&P 500 og Nasdaq 100 opp med henholdsvis 14 prosent og 18 prosent, mens Europas Stoxx 600-indeks har lagt på seg 9 prosent. Endel AI-relaterte aksjer har imidlertid gitt langt bedre uttelling. For eksempel utgjør Nvidias kursoppgang solide 37 prosent, og Advanced Micro Devices-kursen har steget 32 prosent.
Slike tall blekner imidlertid i forhold til hvor godt enkelte bioteknologiaksjer har gjort det. Regencell Bioscience-kursen har steget med utrolige 11 777 prosent, noe som innebærer at en investering på 10 000 kroner ville ha vokst til nesten 1,2 millioner kroner på mindre enn ni måneder. Det Hongkong-baserte selskapet utvikler plantebaserte medikamenter for behandling av nevrokognitive sykdommer og nevrologisk degenerasjon, særlig ADHD og autisme. Nasdaq-noterte Regencell har fremdeles null omsetning og går følgelig med underskudd. Dagens børsverdi er likevel godt over 80 milliarder kroner.
Franske Abivax er verdt noe mindre, rundt 60 milliarder kroner, etter en kursoppgang på 1 027 prosent siden nyttår. Selskapet har flere legemidler i klinisk utprøving, med et fokus på behandling av kroniske betennelsessykdommer. Den viktigste kandidaten er obefazimod, som skal styrke immunresponsen og redusere inflammasjon. Fase 3-utprøvingen av en behandling av ulcerøs kolitt viste gode resultater i forhold til placebo, og utprøving av en behandling av Crohns sykdom er i fase 2b. Abivax har anerkjente investorer som TCGX Crossover Management, Venrock Healthcare Capital Partners og Deep Track Capital på eiersiden.
Nederlandske Zepp Health utvikler ikke medikamenter, men befinner seg likevel i helsesektoren. Selskapet lager smartklokker og annet utstyr man kan ha med eller på seg og som overvåker brukerens helsemessige status. Aksjekursen har siden begynnelsen av året gått fra 2,87 dollar til mer enn 50 dollar, noe som gir en børsverdi på 8 milliarder kroner. Den årlige toppveksten i andre kvartal var 46 prosent, men Zepp Health tapte likevel 7,7 millioner dollar.
Med tanke på de krumspringene som har vært i avtalen med justeringer her og der, tror jeg man er tjent med å få en bekreftelse fra EDW om at denne klamme hånden slipper taket til helgen. Da skal jeg vurdere å legge til aksjer igjen her også, selv om man sikkert ikke burde siden pengesekken snart er tom. Det er sjeldent et stort utgangspunkt i forhandlinger for et biotek med MCAP som vil trenge sin egen kjøttvekt eller mer i ny finansiering going forward.
Et mirakel kan redde aksjonærene for en grisete tegningsrettsvariant, men grunn til å frykte at Circio står overfor nok en smell med utvanning.
Det spurte jeg faktisk Lubor om forrige uke!
Da fikk jeg følgende svar;
Den opprinnelige avtalen krevde godkjenning på EGF. Jeg velger å tro at en endring/forlengelse av “Call Option” ville krevd det samme
Hei
EW bekrefter dette på mail i dag,så det Lubor har kommunisert kan verifiserast
Det betyr mye mtp utvanning. Uansett hvordan det måtte bli. Sikkert lettere å få undertegnet en eventuell avtale uten den hengene også
Hvis Atlas velger å benytte denne opsjonen. Vil det ikke bare bety at selskapet vil få penger med engang for noen måneders drift, kontra månedlige utvanninger som i dag?
Får Circio penger fra opsjonsinnløsningen (30% av mcap 67 mill = ca 21 mill) så kan Circio bruke pengene/motregne til å innfri utestående bonds 21 mill (gjeld) hos Atlas som ellers kan konverteres til aksjer, og så er man omtrent på samme sted.
Opsjonen blir en engangsemisjon og fremtidige konventeringsmulighetene på utstede bonds bortfaller.
Frem og tilbake er like langt.
Da burde det ikke være så negativt. De henter jo ca 5 mill fra Atlas mot bonds som kan konverteres til aksjer.
Bruker Atlas denne opsjonen på 30%, vil selskapet da ha midler til drift for noen måneder. I realiteten vil det si at selskapet utsteder bonds umiddelbart kontra hver måned.
Forklar m3g gjerne hvis jeg misforstår. For meg så er det ikke noe negativt i dette. Saken hadde vært annerledes om selskapet hadde penger på bok for driften, men det er jo ikke tilfelle.
Det er vel ikke 30% av market cap, men opp til 30 mill Nok som de kan be om:
“4 Investor’s call option
The Investor may for a period of 24 months after this Amendment Agreement has been approved by the Company’s shareholders, require that the Company issues Convertible Bonds to the Investor in an amount of up to NOK 30,000,000. The subscription price payable by the Investor and other terms applicable to such issuance shall be on the terms set out in the Investment Agreement. The Investor may only use the call option once.”
Eller er det noe i den opprinnelige Investment Agreement som styrer dette og som jeg ikke har fått med meg?
Du kan ha rett. Jeg tok utgangsounkt i et tidligere innlegg for noen dager siden så forutsetningen min var basert på det.
Men da kan de jo innfri gjeld å få 9 mill inn i kassa.