Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Circio Holding ASA (CRNA) - tidl: Targovax (TRVX) 1

Husk at ledelsen er privatpersoner og er langt nok eksponert ved å jobbe i Targovax :grimacing: Uff den ble litt for drøy. Beklager

Han som presenterte veien videre om KRAS/TG herom dagen, han var åpenbart av det tause slaget, eller gadd han ikke møte opp ? Sikkert djupt såra og vonbråten pga elendige incentivordninger :grinning:

Da tror jeg pindaø alle slipper boblene løs selv om noen har karret i overkant mye til seg.

NÅR KATTEN ER BORTE DANSER MUSENE PÅ BORDET

Targovax/Circio fremstår i dag som uten eierstyring.

Jeg kan ikke se at et eneste styremedlem har noen konkret link til noen spesiell aksjonær. Det er satt sammen et bransjestyre. Selv om hvert styremedlem vurdert individuelt kan være kompetent nok, så har dette styret en sammensetning og bakgrunn som medfører at deres lojalitet er mot ledelsen og ikke eierne.

Derfor er det svært farlig å gi fullmakter om opsjoner, bonuser og kapital utvidelser til et slikt styre. De treffer sine valg i retning av der hvor de har sin lojalitet og det er ikke mot aksjonærene.

En av grunnene til at det har utviklet seg slik med ikke eksisterende eierstyring er aksjonær strukturen. Det er ingen stor eier som står fram og viser styrke. Eiermakten er pulverisert med mange små aksjonærer.

Derfor kan ledelsen “manipulere” styret til å utstede opsjoner med så lav innløsningskurs at det fremstår som en gave og ikke et insitament for fremtidig innsats og motivasjon for å prestere eierverdier/kurstigning.

Styrets"lojalitet" rettes i slike tilfeller ledelsen, som de omgås med i 13 styremøter og på annen måte. De har ikke noe forhold til eierne. Det fører da til at det blir kokt i sammen slike “selvbelønningsforslag” og fullmaktforslag som i innkallingen som er egnet til å gi ytterligere previlegier til ledelsen på eiernes bekostning.

Styret belønning tilbake til styret er da selvfølgelig at ledelsen kommer opp med forslag om høye styrehonorarer og timebetaling for reisetid mv. Og styret får også opsjoner. Dette kalles bytting av tjenester, som man kan tillate seg å sette fram forslag om til generalforsamlingen fordi det er ingen eierrepresentant med reell motforestilling eller eiere som man trenger å hensynta.

Targovax har siste året vært på vei mot insolvens. Ny ordinær egenkapital har ikke vært mulig å hente. Styret og ledelsen har ansvaret for dette har gått så langt. Den økonomiske belastningen og “regningen” har derimot eierne/aksjonærene fått i form av kraftig verdifall og kursnedgang.

Selv i denne situasjonen hindrer ikke dette styret og ledelse i å fremsette forslag om at de vil ha mere fullmakter og intensiver som gir dem mulighet til å belønne seg selv. De vet at eierne ikke griper inn fordi de er så spredt og små.

Forslagene til generalforsamlingen er skuffende, de vitner om liten lojalitet til de som reelt eier selskapet og de bærer preg av grådighet. Det bærer også preg av ikke å forstå konsekvensen av å gå på børs. Da er det aksjonærene som eier verdiene.

Det kan synes som om ledelsen i noen av disse norske biotekselskapene ikke har forstått konsekvensen av å gå på børs, få nye eiere og be disse finansiere sin virksomhet. Jfr Onco.

På sykehusene var det i mange år kompetansestrid der disse legene trodde de var guder og skulle styre alt, både behandling, administrasjon og økonomi. Henger noe av dette systemet fortsatt igjen i biostekselskaper?

I Targovax / er det grunn til å stille spørsmål om at det har etablert seg en usunn ihopehav av personer med samme faglige bakgrunn på alle posisjoner både i ledelse og styre på samme tid.

Det er på tide for aksjonærene å få “Katten tilbake” og begynne å markere eiermakt og eierstyring.

Det første trinn er å stemme Nei til alt av bonuser og Fullmakter.

Jeg anbefaler alle å forhåndstemme og gjøre dette etter oppskriften til Do2Do ovenfor.

Neste trinn er en betydelig utskifting i styret. Få inn personer som ivaretar eiernes interesser og med annen bakgrunn enn fra den medisinske lekekasse.

19 Likes

Beste er vel å selge alle aksjene sine,og ta tapet,med sånne egoistiske ledere,er d vell heller ingen framtid i denne

Regner med at du har gjort det da?

1 Like

Plutselig veldig mye negativitet, sutring og liten framtidstro!!! Har entusiasmen og optimismen blitt helt borte??

Måtte gni meg litt i øynene her, for dette er helt andre toner fra deg :slight_smile:

Men enig - når det popper opp bonusordninger utover opsjoner så blir jeg skeptisk. Hvis teknologien er så bra, og dette blir gull - hvorfor tappe bedriften for penger nå, og ikke vente på den store premien?

3 Likes

Ja det forstår jeg. Men jeg har trua på T/C prosjekter, teknologien og EDW. Jeg har ikke solgt men jeg er eier og er med å bestemmer.

Men noen ganger må man oppdra “sønnen sin”.

Anstendighet og rolleforståelse er viktig.

Ledelsen kan kjøpe aksjer, da blir de eiere og kan stemme de også. Gjør de ikke det er de ansatte og da er det eierne som bestemmer vilkårene.

Og jeg liker ikke konkelimonker mellom administrajon og styre fordi om eierne er spredt i T/C. Til svakere eierne er til mer ryggrad må styre og ledelsen vise mot misbruk og egenfordeler. Dette er krevende men absolutt ufravikelig.

Og dette er ikke tidspunktet for at eierne skal blø mer med utvanning i form av bonuser og romslige fullmakter.

Det gjelder å være musikalsk.

15 Likes

Det som er litt spesielt med Circio er at det er ingen sterk eier og nå har ledelsen implementert «sin» teknologi i selskapet uten at de er med å ta risiko som eier. Derfor mener jeg fortsatt at et innsidekjøp fra Erik og Thommas hadde vært et viktig signal til markedet.

8 Likes

Pkt 14 er fæl - fullmakt til intensivprogrammer. Se Solskimm ovenfor med kopi av innkallingen.

De vil ha fullmakt til 10 % av det til enhver tid utstående aksjer, opsjoner, RSU er mv.

Hva betyr det?

Nå har vi fått en finansiering via Atlas. Det blir millonvis av nye aksjer ved konverteringer.

Nåværende aksjonærer blir utvannet ved hver eneste konvertering. Vi eiere må betale finansieringen på den måten.

Men de ansatte og styret, som alle får betalt for møte på jobb skal altså ikke risikere utvanning av intensivprogrammer.

For ved hver eneste konvertering og øking av aksjer SÅ ØKER FULLMAKTEN TILSVARENDE.

10% av til enhver tid utstående. Er det 200 mill aksjer før konvertering og 250 mill aksjer etter så øker fullmakten automatisk fra 20 mill til 25 mill aksjer!!!

På den måte skal de unngå utvanning på sine opsjoner. Da kan de bare løse inn Atlas finansiering det koster dem eventuelt ingen ting. Da har de heller ikke noen insitamenter for kostnadskontroll for redusere konverteringer. De kan bare fortsette ed høye lønninger og høye honorarer. Det er bare å hente cash hos Atlas og aksjonærene får regningen.

De legger opp til at eierne skal ta hele belastningen med utvanning mens de selv lurer seg unna.

Hvorfor skal de da kjøpe aksjer??? De blir jo bare utvannet​:joy::joy:

Håper dere forstår hvor viktig det er å stemme mot disse forslagene.

Forhåndstem og bruk Do2Do sin mal og fremgangsmåten står ovenfor.

14 Likes

Da har jeg forhåndsstemt,håper flere går inn og stemmer i mot dette.har også fått svar med EW på min mail.Skal forfatte et svar til han og sende ila helga.

3 Likes

Er helt enig med @Birgitte og @solskimm , her er det bare å bidra aktivt for å påvirke selskapet i riktig retning! Tipp topp tommel opp!

3 Likes

Slik situasjonen er i dag - Hva er selskapet uten EW og TH?? Svaret er etter min mening veldig enkelt - Ingenting.

1 Like

Hva så?

De er ansatt, de har god lønn, de har fått opsjoner, de kommer til å få flere opsjoner/bonuser - men dette skal kontrolleres og besluttes av eierne/aksjonærene - ikke gjennom ukontrollerbare økende blankofullmakter hvor de selv bestemmer hva de fortjener.

Situasjonen i dette selskapet er dessverre spesiell på grunn av eierstrukturen.

Egentlig bør ikke styret og ledelsen sette seg selv i en slik situasjon heller, hvor de kan gi seg selv fordeler. De kan risikere å bli saksøkt i fremtiden for store beløp og bli etterforsket for utroskap av Økokrim.

De bør trekke forslagene og senere komme med helt kontret forslag på fremtidige generalforsamlinger. For å la eierne/aksjonærene ta avgjørelsene og bestemme. Og da bør de ikke komme med forslag om innløsningskurs lik “dagens kurs”, slik de gjorde med tildelingene til seg selv for noen måneder siden. Det er ikke intensiver.

Det bør også vurderes å stemme nei på gjenvalg av styrelederen.

Han er hovedansvarlig for de utsendte forslagene og jeg ingen tillit til at han ivaretar eiernes interesser lenger. Det vil være en fin markering at han ikke blir gjenvagt.

3 Likes

Forhåndstemme innlevert! “Umusikalsk” er fremlagte forslag -
det er å håpe at det legges merke til at vi (små)aksjonærer stemmer mot.
Om vi samlet klarer å nedstemme stiller jeg meg skeptisk til, men det er lov å håpe.

Helt i orden med godtgjørelse til styre og ledelse,
men ikke før også aksjonærene er sikret rettmessig andel i forkant.

3 Likes

Er sjølv lang oppe på listen av store aksjonæra, har også fått en annen på topp 20 til å stemt som vist over i tråden her

4 Likes

For å gjøre pillen enda litt mer bitter; dette kommer dessverre i tillegg til den klønete innkalling til EOGF og behandlingen av avtalen med Atlas som ikke avslørte vesentlige detaljer, samt det plutselige varselet om utsettelse av melanomstudiet uten PW.

Da blir det dessverre grunn til å spørre om det sittende styret i selskapet fortjener den nødvendige tilliten fra selskapets aksjonærer. I tillegg så blir dette en skrape i lakken for EDW og LG som skal være de mest markante skikkelsene i selskapets ledelse og som sannsynligvis er arkitektene bak totaliteten som legges frem av styret . Joda, vi er uten blygsel plassert på topp 3 sammen med Laronde og Orna i cRNA-landskapet, men det finnes da foreløpig ingenting som gjør det mulig å rettferdiggjøre belønningen som blir foreslått. Det er faktisk umulig for aksjonærene å vurdere om utmålingen som blir presentert er rimelig eller ikke når det bærer preg av å være basert på skjønn til fordel for konkrete mål.

Basert på et enkelt regnestykke med utgangspunkt i dagens MCAP så tilsvarer total godtgjørelse til BOD+MAN i 2023 ca 25% av selskapets totale markedsverdi dersom vi forutsetter en utvanning på 10% i ny incentivordning. Eller sagt på en annen måte; det tilsvarer omtrent en ny transje fra Atlas og ytterligere 50-60 mill nye aksjer.

Kommer vi i mål med en eller flere kommersielle avtaler så finnes det knapt en sjel som vil reagere på at kaka deles broderlig og som fortjent, men foreløpig så er alle best tjent med en litt mer ydmyk og realitetsorientert fremtoning. De fleste av oss vet hvor vi kommer fra, og hvor vi står pr i dag. Men de som skal lede an på veien videre har åpenbart glemt det.

4 Likes

Har en følelse av at det er LG som er arkitekten bak dette og styrelederen må ta sitt ansvar for ikke å stå i mot.

Tror ikke EDW er opphavsmannen til dette han er for mye opptatt av det faglige og få resultater av det.

3 Likes

Det viktigste nå er å få stemt ned fullmaktene.

Styrets leder er aksjeeiernes fremste tillitsmann. Det er naturlig at han må vekk om dette forslaget blir nedstemt. Går han ikke frivillig så kan det fremmes forslag om endring i styret senere.

Stopp fullmaktene - bruk de kontaktene dere har mot de største aksjonærene og få de med på laget.

Aksjonærene i dette selskapet har lidd nok økonomisk og det er faktisk de som har finansiert selskapet der det er i dag - de fortjener ikke å “flådd” på ny nå når de kanskje får en siste mulighet til å få noe tilbake av verdiene og pengene de har lagt inn i selskapet.

Det er aksjonærene som eier selskapet.

2 Likes