Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Circio Holding ASA (CRNA) - tidl: Targovax (TRVX) 1

Er der nogen her fra tråden der personligt deltager i generalforsamlingen og kunne repræsentere/formidle min position mod fuldmagt?

Jeg tænker min begrænsede position også er aktuel at bidrage med.

Jeg må undersøge mulighederne men pt. ligner det at udlandske aktionærer ikke kan afgive stemme uden personligt fremmøde.

1 Like

Se på dokumentene du får tilsendt

Hvordan tenker dere ledelsen skal avlønnes når det gjelder opsjoner? Settes med utg pkt i dagens kurs med strike på f eks 1,5 kr?

1 Like

De bør iallefall belønnes ved at nåværende aksjonærer også blir belønnet. Det at de skal ha høye lønninger og høye bonuser som de selv setter kriteriene for er ikke spesielt aksjonærvennlig samtidig som kursen massakreres.

Det at de i tillegg har ordnet seg lukrative (ved en evt avtale) opsjonsordninger ser veldig dårlig ut med tanke på at de burde jobbe for nåværende eieres beste.

Får håpe nok stemmer imot at disse avtalene blir vedtatt.

2 Likes

Minimum siste emi-kurs. Selv da legges lista lavt om vi skal tro på historien som selskapet forteller. Tilsvarer en crNA-deal på MUSD 50, og tett på 300 mill aksjer etter to runder med Atlas.

2 Likes

Feil fokus - fremtidige opsjoner og innløsningkurs er ikke viktig nå. Den kan bli 10 kr for alt vi vet. Det haster ikke - de tildelte seg selv opsjoner ved årsskiftet. Nå får de først levere varene - konkrete resultater.

Nå gjelder det å få stemt ned de urimelige, grådige og for aksjonærene skadelige forslagene på generalforsamlingen.

3 Likes

Hva er feil med å belønne de som skaper verdiene ?
10% utvanning er smuler når Targovax lykkes.
Spørsmålet er kanskje hvem som er grådig …

Så langt (de siste 5-6 årene(?)) har de ikke evnet å skape noe som ligner på aksjonærverdier, samtidig som de har mesket seg i høye lønninger og bonuser på vår bekostning.

De ENESTE som har tjent “mye” penger på TRVX er ledelsen og de som har garantert for emisjonene, hvor de ikke har invitert eksisterende aksjonærer. De (styret og ledelsen) har ikke enset aksjonærene en eneste tanke i form av aksjonærverdier, på den ene eller andre måten.

Du får lese deg opp på tilsvarende norske selskapers remunition-plan.

12 Likes

Takk solskimm. Viktig å sette “skapet på plass.”

Nå må det stemmes riktig medaksjonærer.

Ta kontakt med andre aksjonærer dere kjenner. Alle må med.

De av dere som har kontakt eller mulighet til å varsle en eller flere av de største sksjonærene, vennligst kontakt dem. Send over infoen fra Do2Do om hvordan det stemmes og fremgangsmåten se ovenfor i tråden.

Alle ressurser må mobliseres slik at dette gir resultater.

Takk for at du bryr deg om hva som er best for eierne og i det lange løp best for selskapet.

1 Like

Frist for å stemme?

Hva er risikoen for at nøkkelpersoner slutter? Vil tro all kompetanse i circRNA spacet er svært ettertraktet for tiden.

Erik og Anders burde bindes til masta på en eller annen måte, f eks ved at større deler av lønnen ble utbetalt i aksjer, ikke opsjoner.

Skulle man foreslått en annen avlønningspakke for ledelsen så er det dette jeg ville foreslått:

Vekk med gratis opsjoner og inn med en solid andel av lønn/bonus i form av aksjer med bindingstid.

Eneste mulighet vi har til å få mgmnt til å sitte i samme båt som eierne. Det samme gjelder styret.

8 Likes

Jobben (IP+pre klinisk POC) som er gjort i T/C bør vel strengt tatt være mye mer verdt enn hodene i management ? Tid er en knapp faktor, og det spørs om de får denne muligheten en gang til i dette spacet ? Det kan jo være den enkle grunnen til at man faktisk ber om å få en så stor del av kaka upfront, og at de allerede vet at dette blir det mest sannsynlig kommers av.

edit: vet at det blir kommers, det var vel å ta i. Men det er et beslutningsgrunnlag her som vi ikke kjenner detaljene i.

3 Likes

Hva slags logikk er dette?

Skal aksjonærene og eierne la seg presse til å akseptere urimelige og uakseptable opsjons og bonusordninger. Mener du dette ligger som en trussel bak??

I så fall er det bare enda et argument for å slå ned på ukulturen.

Ingen er uerstattelige og alle selskap kan risikere at medarbeidere slutter - men stjeler de med seg verdier, patenter mv så havner de forhåpentligvis “bak murene” åresvis og får erstatningskrav fra selskapet og aksjonærene så store at de aldri mer får et normalt økonomisk liv.

Dette handler ikke om at de ansatte ikke skal ha skikkelige lønns og arbeidsvilkår, det handler heller ikke om at de ikke skal få opsjoner og bonuser - om de fortjener det.

Det handler om at eierne tar styringen på hvordan dette administreres og bestemmer størrelser og vilkår på slike insitamenter.

Svære blankofullmakter der styre og administrasjonen selv kan tildele seg store fordeler og privilegier finnes ikke i noe seriøst selskap.

Bare i selskaper uten reell eierstyring på grunn av spredt eierstruktur og der man har styre og ledelse som på utro- lignede måte utnytter situasjonen og foreslår slike ordninger til seg selv.

Har du lest straffelovens § 390?

"Den som handler mot en annens interesser som han styrer eller har tilsyn med, med forsett om å oppnå en uberettiget vinning for seg eller andre eller om å skade,"

“Handler mot den annens tarv” - handler mot aksjonærenes interesser.

Syns du forslagene ivaretar aksjonærenes og eiernes interesser???

Har du tenkt over at med slik ordninger kan faktisk BP og andre interessenter se på T/C med skepsis som et useriøst selskap med upålitelig ledelse. Det kan hindre oppkjøp, samarbeidsavtaler og finansiering. Hvem vil gå inn med penger i selskaper der ledelsen og styre forfordeler seg selv???

Hvem vil bli identifisert med selskaper som driver virksomhet på slik måte???

Tror du dette kan han noe å si for interessen fra store og seriøse investorer på børsen og kursutviklingen?
Det tror jeg- T/C har fått dårlig rykte og det er ikke uten grunn det forstår jeg nå etter hvert.

Både små og store aksjonærer MÅ STEMME - en liten aksjonær kan bli avgjørende for å få ryddet opp i dette i selskapet.

Det er ryddet mye og gjort mye bra med strategien i T/C - nå må det også endelig ryddes opp i denne ukulturen da har jeg tro på at det blir en lys fremtid for Circio AS, aksjonærene og ledelsen i selskapet.

Det må som solkimm påpeker utarbeides en fullstendig remunition-plan for hele organisasjonen, som er i tråd med bransjevilkår, som ivaretar alle både kortsiktig og langsiktig. En slik fullstendig plan må fremlegges på generalforsamling som egen sak og behandles av eierne. Det vil være seriøs saksbehandling.

Tiden er nå - dette MÅ ikke utsettes fullmaktene må nedstemmes.

  1. mai kl. 16.00
1 Like

Løfter fram oppskriften og forslaget til å avgi forhåndsstemme som Do2Do la ut for noen dager siden slik at nye aksjonærer raskt finner veien til “stemmeurnene”. (ps husk at det er ulike veier inn på investor.vps om en er privatperson eller selskap)

Gå til VPS: https://investor.vps.no/garm/auth/login

Logg inn med Bank Id

Velg kontofører (der du har TRVX aksjene)

Velg Hendelser fra menyen – og deretter Generalforsamling

Da skal du få opp Targovax, som du klikker på

Klikk på knapp nede «Forhåndsstem» - da får du opp skjemaet.

1 Like

som sagt har eg hatt litt dialog med EW angåande lønn,bonus opsjoner og div.
her er et utdrag av det han svarte eg ser litt kva han meiner men alt med måte.

Angående lønnsnivå, så opererer vi i en bransje der vi konkurrerer om personer med svært spesifikk faglig kompetanse med internasjonalt nedslagsfelt. I tillegg er det forbundet med forholdsvis høy usikkerhet å jobbe i et biotekselskap sammelignet med et større legemiddelfirma. For å tiltrekke seg gode kandidater som et lite biotekselskap i Norge, må man derfor kunne tilby attraktive arbeidsvilkår, kompensasjon og incentivordninger. Mange av våre ansatte er svært attraktive på arbeidsmarkedet både i og utenfor Norge, og jeg mener det er i selskapets, og aksjonærenes interesse, at vi tilbyr vilkår som gjør at de ønsker å jobbe for og bli hos oss langsiktig.

Lønn og bonus til ledelsen fastsettes av styrets kompensasjonskomité. Bonusen defineres ut ifra styrets vurdering av «corporate objectives» som er en liste med skrifltige mål som fastsettes i starten av hvert år. For året 2022 var styrets vurdering av den totale oppnåelsen av disse 90%. For 2021 var resultatet 72%.

Har ikkje spurt EW om det er greit å poste her men tar sjangsen:)

5 Likes

Poenget er at uklare fullmakter ikke skal ligge som en usikker heftelse og kostnad i selskapet og redusere eiernes verdier.

Poenget er at dette må bli transparent og at eierne bestemmer.

2 Likes

Da har jeg forhåndsstemt. Det kan faktisk bli interessant å se utfallet av dette på GF i mai. Men enda viktigere er at vi synliggjør en misnøye som ulmer blant småaksjonærene.

Forøvrig en fornøyelig digresjon at jeg deltar i et slikt “opprør” på selveste 1.mai, er vel det mest proletariske jeg har gjort i litt liv. Får vel toppe det med å ikle meg en skitten kjeledress og gå noen runder rundt huset :upside_down_face:

No pun intended osv…

6 Likes

Seieren følger våre faner :grinning:

1 Like

Når det gjelder nøkkelpersonell. Det er ikke noe som tyder på at T. Hansen faktisk er ansatt ? Trodde han ble det f.o.m 1. januar 2022, men han er ikke med i oversikten som viser lønn, bonus etc i årsrapporten. Han har ingen aksjer, men har fått tildelt 500.000 opsjoner. Så hva slags avtale har han egentlig med T/C ?

image

1 Like