Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Circio Holding ASA (CRNA) - tidl: Targovax (TRVX) 1

Det er flere problemstillinger som det reageres pÄ i diskusjonene.

  1. Bonus til CEO og andre.

Jeg har vÊrt borte i slike bonusavtaler med ledende ansatte - hvor man setter opp mÄl og bonus osv. Dette fungerer svÊrt dÄrlig fordi det alltid ender opp med at bonus utbetales - i hvert fall alltid mellom 70-100%. I realiteten fungere slike bonusordninger derfor bare som kamuflering av reelt lÞnnsnivÄ. Begrunnelsen formelt er at gÄr det dÄrlig i selskapet sÄ sparer selskapet penger ved bonusen, men realiteten er aldri slik.
Det er tydelig at nÄr slike bonustall kommer Är etter Är i Ärsmeldingene sÄ skaper de fÞlelser og stÞy. SÊrlig nÄr aksjonÊrene blÞr sÄ forstÄr de ikke at ledelsen kan gi seg bonuser. Da er det etter mitt syn mye mer realt Ä inngÄ avtale om skikkelig lÞnn med ceo/andre. Den er det styret som fastsetter. CEO EDW bÞr etter mitt syn har 3,6 mill i fast lÞnn tilsvarende det han har fÄtt utbetalt i 2022. Det er ca 1 mill under de Sousa i U. Dette r tross alt et internasjonalt selskap med stort ansvar og stort potensiale og han skal ha markedslÞnn.

  1. Selskapet bĂžr utarbeide et forslag til en langsiktig remunition-plan for alle ansatte og styret i selskapet.

  2. En slik plan / forslag mĂ„ legges fram til godkjennelse av eierene/aksjonĂŠrene pĂ„ generalforsamling. Da blir opsjonsprogrammet forankret hos eierne og man trenger ikke behandle dette pĂ„ nytt hvert Ă„r og det er ikke overlatt til styret Ă„ “gi” opsjoner til seg selv og ansatte.

  3. NÄr pkt 3 er vedtatt av aksjonÊrene sÄ kan det gis fullmakt til styret om Ä Þke aksjekapitalen i forbindelse med gjennomfÞring av det vedtatte opsjonsprogrammet.

Et tips til T/C er at de tar en prat med ledelsen i Ultimovacs, ser pÄ deres plan og eventuelt bruker de prinsippene som der fungerer utmerket.

Jeg vil tro at det er ingen aksjonĂŠr som ikke vil stemme for et rimelig opsjonsprogram.

Inntil dette er ordnet opprettholder jeg anbefalingen om at det stemmes i mot 10% fullmakten og opsjonsforslagene slik som DO2DO har foreslÄtt.

En fin lÞsning pÄ denne saken vil vÊre at styret trekker tilbake sine forslag fra generalforsamlingen og setter i gang en ryddig saksbehandling pÄ dette omrÄdet for sÄ Ä komme tilbake med saken til aksjonÊrene i en generalforsamling nÄr den er grundig utredet og forslag til plan er utarbeidet.

4 Likes

Veldig enig i det du skriver her Birgitte. Men noen mÄ pÄ vegne av de som stemmer i trÄd med anbefaling pÄ denne trÄden ogsÄ bringe disse argumentene til GF, slik at vi fÄr en god prosess videre.

2 Likes

Kunne det vÊrt mulig Ä fÄ fokuset bort fra denne evindelige terpingen pÄ negative forhold for Circio ,pleeeaase.
Selskapet Circio mÄ stÄ til ansvar for forhold under targovax-tiden og har det gÄtt opp for investorene at dette blir helt feil ?

Alt er nytt i Circio , navnet , produktene , de ansatte og likevell sÄ fortsetter det massive presset mot selskapet pÄ dette anonyme forumet. Jeg begynner Ä lure pÄ om der ligger en annen agenda bak dette helt sinnsyke negative presset som er etablert og som ikke vil slippe taket.

I verste fall sÄ kan dette forholdet som mÄ vÊre noe av det vanskeligste en kan komme ut for vÊre det som setter stopp for et veldig speennende og spenstig forsÞk pÄ Ä fÄ danse med de store.
Opsjoner eller annen lĂžnn.
La de fÄ det.
Det er ikke der slaget stÄr og fokus pÄ selskapet og det rykte det etableres rundt denne nye platform teknologien mÄ fÄ samme muligheter som andre selskaper pÄ bÞrsen.

I denne hÄplÞse tiden hvor biotekselskaper ikke fÄr finansiert noe som helst med vettuge forhold / betingelser sÄ er avtalen med atllas forskjellen pÄ Ä eksistere eller ikke og da mÄ en forholde seg til det
For hva er alternativet?

Har vÊrt med siden startopp fra targovax og lagt ned en stor del av sparepengene mine og sÄ skjer det vidunderlige at en fÄr en sjangse til (Med topp folk og en aldeles utrolig (les dyktig) CEO som klarer Ä snu alt til noe som virkelig kan slÄ ann og sÄ kan det se ut som om den verste grunnen til at det hele kan havarere er det uvettige negative presset som negative aksjonÊrer daglig bruker sin tid til Ä gjÞre forholdene helt ulevelige , trist som faen.

PrÞv og let frem noe positivt og spennende med samme energi og fÄ med pÄ kjÞpet at tapet pÄ investeringene i tiden som targovax aksjonÊr kan bli mindre , ja kanskje til Ä med gÄ i pluss.

Økt fokus pÄ det som kan fÞre frem til suksess og mindre fokus pÄ opsjoner / atlas og annet som tar bort fous og vedlikeholder det negative presset

3 Likes

Jeg er enig i det du skriver, men det er ikke rett tidspunkt. NÄ er vi bundet til masten av EW og TH og fÄr stÄ i stormen og krysse fingrene for at vi kommer oss gjennom den.

1 Like

Feil det haster Ä fÄ ordnet disse forholdene om man vil ha inn investorer og fÄ kursstigning. Men det er kanskje ikke sÄ viktig?

5 Likes

Bliver spÊndende at se hvad selskabet viser til pÄ posteren vedr. ASGCT. Markedet trÊkker pÄ skuldrende af dagens melding og jeg tipper den negative stemning her pÄ trÄden har efterladt mange aktionÊrer ganske metaltrÊtte.

Jeg savner andre emner end aflĂžnning :slight_smile:

3 Likes

HOHOHOHO!
Her hÄper jeg inderlig jeg tar feil, men dette er sakset fra bÞrsmeldingen som nettopp kom:

image

image

Stemmer det jeg tror at stemmene som pr nÄ er sendt inn pÄ disse to punktene blir fjernet?!

Nei, det betyr at dersom du har stemt pÄ punkt 11 og 14 i forhÄndstemningen, men de var nummerert annerledes, sÄ vil forhÄndsstemmene endres til Ä gjelde punktet du opprinnelige stemte for.

Med andre ord; dette pÄvirker ikke forhÄndsstemmingen, kun de som ennÄ ikke har stemt, enten online eller direkte pÄ EOGF.

2 Likes

The voting reflected in the advanced votes and the proxies already will be adjusted to the corrected numbering (i.e., votes relating to items 11 and 14 in the original proxy forms will be disregarded)

problemet her er vel at “will be adjusted to the corrected numbering” ikke overlapper helt med “will be disregarded”, selv om de skriver “i. e.” i mellom. “Adjusted” vil ikke si “disregarded”


1 Like

Tror ikke de vet hva “i.e” betyr nei :sweat_smile: Er faen sĂ„ lummert selvom dette er en typo. Det er jo ganske typisk at det er disse to punktene som skal flyttes og gjĂžres noe med :sweat_smile:

4 Likes

Ja nettopp, “i.e.” betyr “id est”, eller pĂ„ norsk: “det vil si”. Men “adjusted” vil jo ikke si “disregarded”. Er det noen med litt clout som vil sende dem en mail og spĂžrre?

1 Like

Do2Do du mÄ utarbeide korrigert stemmeskjema Ä legge ut slik at aksjonÊrer som ikke har stemt ikke misforstÄr.

1 Like

Noen tall fra Ă„rsrapporten med vedlegg.

NĂ„r det gjelder lĂžnn og kompensasjon til ledelsen er det fĂžrt opp med Fixed fee kr. 11.330* i 2022 mot kr. 14.455’ i 2021
De totale tallene inkl bonuser var i 2022 kr. 15.691’ og i 2021 kr. 18.415’.
Er tallene sammenlignbare er det bra at kostnadene med ledelsen har gÄtt ikke ubetydelig ned.
Det er uklart om det nÄ ligger egne kostnader feks i datterselskapet i Sverige.

Ledelsens lÞnn og bonuser samlet virker sÄledes Ä vÊre akseptable og jeg synes den ballen kan legges dÞd.

Da stÄr det verre til med opsjonsutdelingen i 2022.

Det ble utdelt i alt 4.555.000 opsjoner i 2022 mot 2.225.000 opsjoner i 2021. Jeg er usikker pÄ om ca 500.000 RSU er (til styret+) skal legges til.

InnlĂžsningskursen er i snitt kr. 1,20 pr. aksje mot kr. 4,59 i 2021.

I prosent av aksjekapitalen ble det sÄledes i 2022 utdelt opsjoner som tilsvarer ca 2,4% av hele aksjekapitalen mot tilsvarende 1,18% i 2021.

Dette hĂžrer ikke hjemme noe sted.

I Ultimovacs ble det i 2022 utdelt 160.000 opsjoner til strikepris 128,61 og det utgjorde bare 0,47% av aksjekapitalen, jfr. egen bĂžrsmelding 21. april.

Dette er de formelt ansvarlige for kompensasjonsordningen i 2022:

o Recommendation on corporate objectives for 2023
Thomas Falck, Robert Burns, and Damian Marron
Targovax Compensation Committee, 13 April 2023

For min del ser jeg ingen grunn til ikke Ä fastholde de avgitte forhÄndsstemmer - 2,4 % er en ikke ubetydelig utvanning av eiernes/aksjonÊrenes verdier og dette mener jeg aksjonÊrene bÞr reagere pÄ ved stemmegivningen pÄ generalforsamlingen.

For meg ser det ut til at ved slik kraftig Þkning i antall opsjoner sÄ forsÞker man Ä redusere den gjennomsnittlige strikepris pÄ alle opsjoner, fordi de tidligere Ärs utdelte opsjoner har betydelig hÞyere innlÞsningskurs.

9 Likes

Det blir litt meningslÞst Ä sml prosent av aksjekapitalen. Ta inn Equinor i sammenligningen da, sÄ er vi vel pÄ promille.

Nesten pÄ ett-Ärs-dagen for fÞrste annonsering dukket den opp

1 Like

Estimated study completion date May 1st 2035. Kan det stemme da ? PĂ„ tide Ă„ skyve pokerpengene over til nettopp det - poker - eller Euro Jackpot.

Oppdatert skjema i VPS - jeg endret den opprinnelige posten - og kanskje greit Ä vite at jeg ikke mÄtte gjÞre stemmeendringer. Nummerserien ble rettet mens stemmegivningen ble beholdt.

4 Likes

Dette tidspunkt er bare et estimat der siger noget om, hvor lĂŠnge selskabet forventer at fĂžlge studiet; det er ofte flere Ă„r senere end primary completion date, der i dette tilfĂŠlde er estimeret til 2027 (men, eftersom studiet allerede Ă©r kĂžrende, vil der selvsagt komme data langt tidligere).

6 Likes

TG01/Kansas har tilsvarende desember 2025. SĂ„ hva er forskjellen ?

1 Like

Blir ikkje volum Ä trade pÄ 0 aksjer omsatt i dag