Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CO2Capsol

Hei MH,

det er indikert fra selskapet v/CEO at det anses som hensiktsmessig å gjennomføre en emisjon parallelt med noteringen, noe som jo er temmelig vanlig ved noteringer.
Emisjon er rimelig å anta vil gjennomføres gjennom “bookbuilding” hvor investorer inviteres inn i emisjonen. Dette kan være en rettet emisjon mot spesifikke, med påfølgende reparasjonsemisjon til øvrige / eksisterende aksjonærer, eller en åpen emisjon.

Jeg har siden jeg gikk inn i aksjen selv hatt en forventning om kurs ved notering på 40,-
Dette basert på data fra selskapet, markedsmessige vurderinger, samt snitt av mcap i sammenlignbare selskaper i samme / lignende fase.

Emisjonen og noteringen er indikert gjennomført i desember, og jeg tror for min del at noteringen kommer medio desember (16.12.21), men den kan jo også komme uken før. Vi får se hvordan Sparebank1 Markets legger opp løpet i samarbeid med selskapet.

For min del sitter jeg helt i ro nå, og selger ikke aksjer. Fylte senest opp på 16,5
Jeg vil nok heller ikke selge i etterkant av noteringen da jeg har god tro på markedet, og at selskapet sitter med best konkurranseevne sammenlignet med øvrige aktører.

Ironisk nok har Norge, i tillegg til å være “best” på oljeutvinning og globalt sett høyt CO2-utslipp pr. hode, også noen av de beste selskapene innen karbonfangst / karbonlagring.

1 Like

Noen som kan forklare siste del av meldingen i dag?

## Endring av aksje: CO2 Capsol AS (CAPSOL) ### Corporate actions ### 2021-11-17 11:13:46
Det er foretatt endringer i CO2 Capsol AS (ISIN:NO0010923121, ticker CAPSOL). Aksjebeholdningen er øket fra [35 651 739](tel:35 651 739) til [39 906 914](tel:39 906 914). Emisjonsverdien er øket fra [120 863 598](tel:120 863 598) til [438 976 054](tel:438 976 054).

https://www.notc.no/NOTC/selskaps-meldinger

Skjønte ikke den heller… litt i overkant av 4mill nye aksjer trykt, men emisjonsverdi, hva nå enn det er, økt 4x?

En tolkning som jeg tror blir feil er at den økte emisjonsverdien på 318 (438-120) mil er summen for de nye ca 4.2 mil aksjene? Men da blir kursen 75kr, og det høres ikke riktig ut. Har sendt Mail til selskapet for avklaring, da jeg syntes dette var for dårlig kommunisert. :angry:

2 Likes

Hadde vært nydelig om du postet svaret her når du får det🙌🏼

Det skal jeg! Satser på å få svar :+1:t3:

1 Like

Her er svaret:

Meldingen du viser til er en melding som legges ut av NOTC, ikke av Capsol.

Her er meldingen Capsol la ut tidligere i dag:

Emisjonsverdien på 438 976 054, i NOTC-meldingen, er basert på «Number of shares: 39,906,914» til en kurs på NOK 11.00, ref. meldingen som ble lagt ut 12. oktober. https://s3.amazonaws.com/kajabi-storefronts-production/sites/115985/themes/2147831271/downloads/UNiSp9JMROKMZY2nfwkK_121021_CO2_Capsol_Capital_Rise_and_Listing.pdf

Med vennlig hilsen

Tone Bekkestad
Marketing and Communication Manager
CO2 Capsol AS

Det er bare emisjonsaksjene i emisjonen hvor CARBN kjøpte seg inn i Capsol. De er registret nå og antall aksjer i selskapet øker. Enkelt og greit ikke noe mer enn det. Aksjene dukket opp på aksjonæroversikten i går.

Mld om roadshow.

SEB / SB1 Markets

Roadshow?

Det er mer enn det som skjer. Her det både salg av aksjer (secondary shares) fra en rekke aksjonærer som samtidig innløser warrants/opsjoner også.

The Company has completed a private placement of NOK 55 million at a share price of NOK 11, of which NOK 40 million in an equity issue and NOK 15 million in secondary shares.

In connection with this private placement, all 5 million warrants issued to founding shareholders in the previous private placement of in December 2020 will be exercised. In addition, there are 9.4 million warrants outstanding at strike prices of NOK 3.63 and 4.04 (in about equal shares) with maturity of 31st December 2021, or 30 days following the announcement of a license agreement, respectively.

Fully diluted number of shares, post the equity issue, will be 54 million. If all warrants are exercised, the company will have a cash position of about NOK 100 million and no interest-bearing debt.

Når det gjelder gjenværende opsjonene har Kielland sagt i artikkelen i Finansavisen 13 oktober i forbindelse med emisjonen hvor CARBN kjøpte seg inn:

I forbindelse med emisjonen er 5 millioner utestående tegningsretter som ble gitt den
gang blitt innløst.
– Dette er et ledd for å !øre noteringen mer ryddig, sier Kielland.
I tillegg er det 9,4 millioner tegningsretter utestående med forfall i desember 2021.
– I forbindelse med børsnoteringen ønsker vi at de blir løst inn. Vi vil ha minst mulig
utestående opsjoner.

Disse blir nok solgt som en del av IPO ved notering, akkurat slik de 5m warrantsene ble solgt i forbindelse med CARBN emisjonen

Nå har ikke alle opsjonene forfall i desember som artikkelen sier. Ca halvparten har forfall 31.12. Resterende halvpart har forfall senest 30 dager etter første lisensavtale.

Det ser ut til at selskapet løser eksisterende opsjoner / warrants på en god måte.

Nå er vel spenningen mest knyttet til de pågående investoraktiviteter (også kalt roadshow) frem mot notering. Det er ikke mange virkedager igjen til notering.

1 Like

Noen som er våkne i Pareto burde tipset frøkenen om Capsol :slight_smile:

Uansett er dette ett positivt signal, og vil kunne medføre at noen vil kikke etter alternative spill hvor det er tatt ut mindre oppside enn hva som er tilfellet i ACC. Dette vil altså kunne gi ekstra “dytt” for Capsol.

1 Like

ACC sier at de har en kostnad for å fange CO2 mellom 75 og 145 Euro per tonn. Dette var vesentlig høyere enn det jeg har hørt tidligere. Vi for se hvilke kostnadsnivå Capsol melder de kommende ukene.

Sjekk siste firmapresentasjon (sept.2021): Full cycle capture cost $30-37/tonn.

Jeg håper det er riktig, for selv det høyeste anslaget til Capsol er under halvparten av det laveste anslaget til ACC.
Tiden vil vise. Enten er Capsol aksjen gullverdt , eller så er prismodellen for to helt forskjellige produkter.

I presentasjonen har de stipulert normert $/tonn til $43-70 med “tradisjonell teknologi”. Hvorfor anslaget til ACC er såpass mye høyere har jeg ingen som helst formening om.

Noen som vet hvordan gikk det på GFen idag?