Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CO2Capsol

Prisforskjellen tar kanskje utgangspunkt i det at de to selskapene jobber etter forskjellige teknologier hvor Capsol uten tvil har den rimeligste, men også faktisk utprøvde / verifiserte teknologien.
Capsol har i tillegg ingen kostnader knyttet til deponeringsbehov av restavfall etter renseprosess, noe ACC derimot har (giftige restmaterialer).
Videre har Capsol desidert lavest strømforbruk (75% lavere enn aminobasert), og dette alene medfører jo en betydelig kost all den tid renseprosessen er kraftkrevende.
Til slutt kan det nevnes at innsatsmaterialene Capsol benytter er lett tilgjengelig og til lave priser.

Regner med at dette er godt dekket i investorpresentasjonen som det er kanskje rimelig å anta at kommer i løpet av uken.

Ingen tvil om at vi går inn i en spennende tid for selskapet. Er veldig spent på åssen de løser ipo/emisjon. Det er mer og mer vanlig med en form for budrunde i slike emisjoner. For eks nylig autostore som ble tegnet i øvre sjikt.

Svarene har vi innen en uke eller to.

1 Like

Bare å glede seg tenker jeg…

2 Likes

Strategien settes nok i verk ganske snart! Kommer til å bli en episk notering.

Umulig å spå… men skal vi ikke dra litt nytte av ACC kurs eksplosjon? Skal virkelig capsols være verdt så mye mindre med

1: bedre teknologi
2: rimeligere teknologi
3: større kontrakter
4: mulighet for skipsfart

Jeg er kanskje litt for positiv generelt. Men forstår ikke åssen denne ikke skal til en mcap rundt 2-3 milliarder ganske radig etter notering? Dvs 100 kr ca med dagens kurs…

Når noe virker for godt til å være sant, pleier det som regel å være noe i det.
Sitter med en grei posisjon her selv og er veldig positiv, men føler det er noe vi ikke forstår eller tar høyde for som gjør at denne prises til 5% av ACC, og det kan ikke bare være at den er på NOTC.

Vel ACC var bare verdt 900m når de gikk på børs… Nå er de verdt 19mrd.

Ser foreløpig ut som at Capsol går på børs med omtrent samme verdi give or take.

Så får vi bare håpe at billigere og bedre teknologi i ett enda mer potent marked tar Capsol opp på nivå med ACC i rekordfart. :beers:

Acc hadde vel ingen kontrakter ved børs inngang. Langskip kom etter notering om jeg husker korrekt.

ACC sitt 75 og 145 Euro per tonn est i ink transport og lagring ( 30 til 60 euro), som sikkert kan bli dyrere mtp overskridelser som vi alle vet skjer :wink:

Må huske at ACC kommer ut fra AKSO, så de arvet alt innen carbonfangst. Men var nok ikke like store kontrakter som Capsol fikk nå nei.

Målt i kroner er ACC sine kontrakter sannsynligvis betydelig større enn Capsol sine, siden ACC leverer anlegget mens Capsol leverer en lisens og noe engineering på en del av anlegget.

Twence f.eks. er en kontrakt rundt 40m€ ; fanger rundt 100ktpa CO2

Ja men se på regnskapet… pengene går ut av ACC fordi de må betale leverandører… de bygger lgnenting selv slik jeg forstår det. Så selv om kontrakten er stor så sitter de ikke igjen med noe særlig av dette utenom lisenspenger akkurat slik som capsoo… Det er ihvertfall min forståelse av ACC. De hyrer inn alt hos Kværner akso osv .

3 Likes
5 Likes

Her var det masse snacks!! Mou with European conglomerate…

Advanced talks with global partner…

De tenker petrofac i Europa og en annen globalt kanskje… tipper en amerikansk aktør…

Man kan bare begynne å lure på hva som skjer kurs messing om de signer en kontrakt med det selskapets som slipper ut 100 million tonn årlig.

Har du sett på regnskapet? Del gjerne. Jeg har ikke sett det nei, så jeg skal ikke bruke det som argument.

Det jeg reagerte på var din påstand #3 «større kontrakter». Del gjerne kilder.

Merk; Jeg er ikke negativt til Capsol - og ikke investert i ACC heller.

Jeg viser til dagens rapport: mou with European conglomerate. 25billion euro plus mcap and 100 mill tonnes plus emission company.

Når jeg leser dagens oppdatering virker det som de ligger langt foran ACC. Der er ett selskap til 20 milliarder. Capsool er verdt 1 milliard. Les november oppdateringen. Virker jo som det koker godt om dagen.

Hvis vi sammenligner tallene (kostnader pr tonn) til ACC som nevnt over med Capsol sine fremstår Capsol som utrolig effektive med tanke på kostnad… 43-70$ pr tonn mot 25-30$ for Capsol.

Ingen kommentarer til dagens oppdatering Kratos? Er det ikke ekstremt mye positivt å ta tak i?

Kanskje et avslørende spørsmål om min uvitenhet om tema, men skitt au.
Hvis det er slik at Co2 sin fangstløsning er så mye bedre enn ACC sin, kan ACC dafinne på å sluke Co2 Capsol for å integrere sistnevntes teknologi, eller kan man ikke sette en “porchemotor inn i en Volvo”?

Jeg har tenkt samme tanken. Men det kan vel kanskje tenkes at det er her samarbeidet med Petrofac kommer inn i bildet, og at hvis det er noen som skal sluke så blir det dem(?).

Jeg skjønner ikke annet enn at det må være noen i aker systemet som stiller noen alvorlige spørsmål når de vet de er milevis bak på kostnader? Ja hadde Røkke vært på ballen her hadde han kjøpt de før de går på børs. Skulle gjerne likt å snakket med noen som jobber i ACC om disse tingene…