Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CO2Capsol

1 Like

Er vel mere Aker Carbon sitt problem dette, om jeg ikke tar helt feil (for ordens skyld :))

CO2Capsol Roadshow investor presentation.docx (12,8 MB)
SB1 ACC Assessment.pdf (3,2 MB)

13.1.22 Karbonfangstkonferanse, blir interessant å se hvordan reaksjonen blir når ACC og CO2 Capsol sammenlignes så direkte med innlegg rett etter hverandre.
En hyggelig “nyhet” til: Det er 4 uker “karantene-tid” på offentliggjøring av meglerhusanalyse av meglerhuset som foretok børsnoteringen. Det betyr etter mine beregninger at SB1 etter vanlig praksis skal offentliggjøre en analyse av CO2 Capsol mandag 17.1.22.
Ta ellers en ny titt på Road show presentasjonen (se vedlegg), jeg synes spesielt slidene om inntjeningsmarginer og sammenligning av aminer og kaliumkarbonat teknologi er interessante.
Ellers er det “rykter” om gode nyheter på nyåret:)

Bellona inviterer til CCS-konferanse - Bellona.no

4 Likes

Har hørt mye snakk de siste uker rundt aminobasert rensing, men avventer for min del informasjonen som vil komme på dette.

Vårt fokus får være på CAPSL, og den teknologien de har :slight_smile:

Del gjerne… ikke overrasket om aker forsøker dekke over problemer med det .

Hvilke problemer er det snakk om?

Det er vel ACC som vil snakke om aminbasert rensing i så fall? CO2Capsol benytter kaliumkarbonat som rensemiddel uten skadelige avfallsstoffer. De aktørene som bruker aminer-deriblant ACC vil ha problemer med nitrosaminer som dannes ved aminbasert karbonfangst, som er kreftfremkallende og miljøskadelige. Aminer er også brannfarlige for øvrig. For å beskytte arbeidsmiljø og ytre miljø må det dyre tiltak til for å redusere utslippene for disse skadelige stoffene, men det er ikke mulig å eliminere dem helt.

Det er gjort en del studier angående HMS problematikken til aminbasert karbonfangst. Se lenken under for å lese rapportene Norge har produsert. Etter min faglige vurdering, er ikke dette kartlagt nøye nok, verken sikre grenseverdier fra FHI, hvilke stoffer aminene degraderes til og miljø/helseeffekter av de ulike typene aminer, samt hvordan et aminbasert karbonfangstanlegg i bynære områder påvirker nærmiljøet. Studiene belyser kun litt av problematikken og peker fremover på kunnskapshull som må dekkes med ytterligere studier/undersøkelser. Les selv og vurder: HMS-studier for helse- og miljøutfordringer ved CO2-fangst (ccsnorway.com)

Jeg forstår virkelig ikke rasjonalet bak å velge aminbasert fangstteknologi som er vesentlig dyrere og farligere (ref tekst over) enn konkurrerende teknologi (CO2Capsol).

3 Likes

Takk for et kompetent innlegg - skaper substans.

Takk for et kompetent innlegg ja, og for linken.

Fullt enig med det du sier om amin basert rensing. Samtidig sier ACC og andre (f.eks Mitsubishi, Shell) som har utviklet eget amin («proprietary amine») - og testet det, f.eks hos TCM - at de har oppnådd null eller nesten null farlig utslipp. Mener dog at det skaper utfordringer uansett.

Grunnen til at alle prosjektene enn så lenge (unntatt Stockholm) har valgt amin er enkel: det er det eneste teknologi som er demonstrert i full skala drift på eksos gass. Sluttkundene vil ikke ta risiko av å være først å prøve i full skala.

Takk for god kommentar. Vil bare tilføye at CO2 Capsol har flere tusen operative timer med tre vellykkede pilotprosjekter slik de skriver på sin hjemmeside. I tillegg har karbonfangst med kaliumkarbonat blitt brukt i 60-70 år men først CO2Capsols patenterte varmepumpegjenvinningsteknologi gjør dette mye mer energieffektivt og vesentlig billigere.

1 Like

Gode innspill. Tror dette blir veldig bra, og øker litt på 22,- :slight_smile:

Det eneste jeg er litt i tvil om er den emisjonen som er nevnt, men jeg mener at gode nyheter kommer før en emisjon. De er fullfinansiert, så hvorfor sette en emi før vi får vite hvorfor og hva pengene skal brukes på. Uansett vil det jo være positivt da de har fortalt at de kun kjører emi for å akselerere vekst, men det kan jo skape en midlertidig dipp i kurs. Får øke ytterligere hvis det skjer.

Mannen i gaten skjønner ikke helt konseptet med emisjon, da media florerer av ord som kriseemisjon for SAS på vei mot konkurs - ses derfor på som noe negativt.

I dette tilfellet er det noe helt annet. Selskapet trenger ikke penger, men kan hente penger for å akselerer veksten, noe som er positivt for selskapets aksjonærer. Ja, eierandelen noe utvannet, men man kan likevel få en realøkning.

Øker selv mellom 22-23.

Simonsen (CEO Saga Pure) sitter for øvrig fortsatt på sine 20’+ aksjer i CO2. Disse ble anskaffet okt → 2021.

1 Like

Jeg har ikke oversikt selv, men leste i en eller annen forum at Bjørn Simonsen hadde solgt alle aksjer. Noen som kan bekrefte det?

Simonsen eier følgende, gjennom Simonsen Invest:

Kun økt, aldri solgt

Jøss. Simonsen er inne i 3 av 3 av de samme selskapene jeg er inne i

Ja da, og også andre fangst teknologier kan vise til vellykkede piloter. Uansett, sluttkundene vil ikke ta «risikoen»; de fleste ihvertfall.

Ja, potassium karbonat er brukt i mange år i andre prosesser, men det er noen spesifikke utfordringer med å bruke det på eksosgasser som ikke er demonstrert enda. Mens aminer er utprøvd på eksos i full skala. Og mange sluttkunder lager stor vekt på det punktet.

Men det fines heldigvis også kunder som ser på det med mer vekt på de fordelene.

Som du sier leverer ikke Capsol fangst teknologien selv, men en viktig energi effektivisering løsning.

Tror de skal lykkes … men litt som med biotek … TTT.

Bare 6 849 aksjer på selgersiden.

Nå går toget.

Forventes melding fra selskapet, samt positiv analyse fra SB1

1 Like

Merkelig utvikling. Fra null kjøpsinteresse på kr 21 for to dager siden til omtrent null salgsvillighet helt opp til kr 26 i dag. Og tilnærmet nada volum.

Det er ikke så merkelig.

Var en som var/er topp 50, som måtte ut. Bjuland Holding, eller hva det var. Langt nede på topp 50.

Og der ble handelen stoppet?