Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CO2Capsol

Okei, da tror jeg at jeg skjønner. Så hvis HZI sender en LOI til Capsol så er det et godt tegn på at de på et tidspunkt vil komme med en kontrakt, mens en LOI fra Capsol til HZI ikke vil gi så mye mening ettersom det er Capsol som tilbyr tjenesten HZI eventuelt skal kjøpe?

Det sentrale her med Hitachi er at de har hatt en avtale med ACC i ett år, men ikke solgt noe. Da er det positivt for CAPSL at de nå signeres opp, men kanskje mindre positivt for ACC.

Når det er sagt så er det slik det skrives over når det gjelder NDA, MOU og LOI. Det er kun faktiske avtaler med volum som er av interesse, og det gjemmer seg forhåpentligvis mange slike kontrakter bak de 40+ NDA`er som CAPSL har opplyst at de jobber med.

Da snakker jeg om faktiske installasjoner med inntjening mellom 0,- og 40,- Euro pr. tonn mulitplisert med det antall tonn som skal gjennom fangstsystemet igjen multiplisert med det antall år avtalen gjelder. Det er dette som gir kalkulasjoner med kursmål, og utbytter, på kort og lang sikt.

Kom gjerne med kalkulasjoner om kursmål, basert på inntjening Capsol kunne ha for enhver prosjekt - Stockholm f.eks.

Jeg aner ikke hvor mye de får. Har Capsol kommunisert noen forventet inntjening ?

1 Like

Umulig å vite. Men man kan de 800 000 tonn og gange med X antall dollar. De skal betale en avgift årlig pr tonn. Hele konseptet dreier seg om at avgiften på CO2 skal være høyere enn fangst kostnaden. Betalingen pr tonn er selve gullgruven for disse selskapene. Se for deg om de får en avtsle med ett selskap som slipper ut 100 millioner tonn. Bare 1 dollar gir 1 milliard i fortjeneste hvert år . Men disse pengene ligger jo en del år frem i tid og det er litt slitsomt.

Det er i dag en “straff” på utslipp lik ca 85,- Euro pr. tonn sist jeg sjekket, og fangstkostnaden CAPSL opererer med er ca 30,- Euro. Dette er da markedets beste fangstkost hvor også spillvarme gjenvinnes med lavest totale strømforbruk og ingen giftige avfallsstoffer (i motsetning til konkurrenter).
Stockholm Exergi, som starter fangst litt frem i tid, skal fange 800 000 tonn pr. år. Inntektspotensialet er da ca 24 millioner Euro, men marginen er det så langt kun CAPSL som kjenner. Kontrakten ble som dere vet bekreftet i juli 2021.

Jeg, som dere andre, er nysgjerrig på marginene, og tror vel det vil komme informasjon fra selskapet / analytikere innen 2-4 mnd. etter noteringsdato, men det gjenstår jo å se.

I mellomtiden får en bare registrere at CAPSL er vurdert til nøkterne 850 MNOK, og nærmeste geografiske konkurrent er vurdert til 11 000 MNOK (begge er pure play CO2-fangst med innleide underleverandører, dog med forskjellige teknologier). I mine øyne satser jeg på at oppsiden ligger hos CAPSL :slight_smile:

1 Like

Dere tror vel ikke at Capsol skal få 30€ for hvert ton CO2???

Nei, det er brutto kostnad for kunden, marginen er ukjent…

Sjekk ut foil 5 i denne presentasjonen:

La meg reformulere : hvor mye tror du Stockholm Exergi skal betale Capsol? Kontrakt størrelsen, ikke marginen.

Det er ikke offentliggjort, noe som er mye av årsaken til at kursen ikke finner fotfeste.

Enkel matematikk tilsier fangst av 800 000 tonn pr. år, og estimert kostnad fra CAPSL er 25-30 Euro pr. tonn.
Av dette skal mange ha sitt (bl.a. Petrofac), så marginbildet er enn så lenge uvisst for investormarkedet.

Sitter du på annen og mer treffsikker informasjon enn det som er delt av selskapet så del gjerne med oss. Det er jo poenget med sider som dette :slight_smile:

Produktet er bra, men skuffende dårlig håndtering! Hadde Capsol hatt en proff ledelse ville kursen vært en helt annen! Akkurat nå virker det hele som russisk rulett

Slik jeg forstår forretningsmodellen (slik som beskrevet på slide #18 og 19 i presentasjonen) vil CO2Capsol kun motta en royalty for lisensiering av sin teknologi basert på prosjektkostnad og mengde CO2 fanget. CO2Capsol skal ikke stå for investeringen, den skal Stockholm Exergi stå for selv og med Petrofac som entreprenør. Co2Capsol vil derfor ikke være eksponert i særlig grad for kostnadssprekk og denslags i slike kontrakter. Men 1000 kroners spørsmålet er selvsagt hvor høy den royalty’en er. Er den 1 EUR pr tonn? Eller 10? Før det er kommet noen drypp fra selskapet på det, er det vanskelig for markedet å sette noen verdi på CO2Capsol.

2 Likes

Helt riktig, det gjør det hele veldig uforutsigbart! Spesielt uten kommunikasjon fra selskapet!

200% enig i det du skriver.

Man kan også lese 5.3.3 I dokumentet som ble publisert bår CAPSL kom på børs.

Når Capsol viser til 30€/ton, det er hva det koster å bygge og drive anlegget.

Jeg har ikke erfaring med det, men en royalty kan ikke være særlig mer enn 1% order of magnitude, sannsynligvis mindre ?

Det kan nok variere fra kontrakt til kontrakt, men her blir det nok i form av en % av prosjektkostnad (antatt fordelt utover forventet levetid for anlegget) samt et beløp pr tonn CO2 renset. Men hvor mange % og EUR vi snakker om har jeg ingen idé om. Kunne vært greit med litt guiding fra selskapet på dette.

Det kan også hende at Capsol etter Stockholm Exergi avtalen innså at kun royalty inntekter blir for lite, og lanserte container løsningen. Da har de ansvar for hele verdikjeden. Økt risiko da de står for investeringen og dermed økt risikopremie. Capsol har testet løsningen og er sikre på at risikoen er relativt liten i forhold til risikopremien.

Kan nok være at CapsolGo vil ha en litt annen forretningsmodell enn de store prosjektene. De har jo antydet serviceavtaler / drift av modulene, evt i samarbeid med tredjepart for slike. CO2Capsol sier de vil ha ‘first revenue’ i 2022. Hvorvidt dette er engineering på Stockholm-prosjektet eller slike serviceavtaler på modulære løsninger, eller begge deler, blir jo litt spennende å se.

Har bedt selskapet om informasjon om marginer. Det må gjerne også flere gjøre.

Er Capsol nevnt i artikkelen?

Det er de ikke, men dette går på produktområdet CapsolGo.

Jeg er fundamentalt positiv til selskapet og økonomien, men har som sagt bedt selskapet om en marginrespons. Jeg er trygg på at selskapet eier og har kalkulatorer, og at de har et økonomisk gangsyn, men er likevel interessert i å selv søke å få bygget ett kursmål basert på plausible faktorer.